اختلالات بلوغ محدود به مسائل جسمی نیست

به گزارش مجله آراد، خبرنگاران/خراسان شمالی پزشک فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اختلالات بلوغ محدود به مسائل جسمی نبوده و ممکن است با عوارض روحی روانی نیز همراه گردد.

اختلالات بلوغ محدود به مسائل جسمی نیست

دکتر فاریا جعفرزاده در گفت و گو با خبرنگاران، یادآور شد: عوامل زیادی در بروز اختلالات بلوغ اثر گذار است که مراجعه به موقع و آنالیز های مورد احتیاج توسط متخصصین می تواند در پیشگیری از عواقب آن تاثیر به سزایی داشته باشند.

وی عملکرد غده هیپوفیز، غدد فوق کلیوی و تومورهای مغزی را از دلایل اختلالات بلوغ برشمرد و گفت: بلوغ زودرس و دیررس جزو اختلالاتی است که در یکسری موارد به مغز و در مواردی دیگر به ژنتیک مربوط است.

جعفرزاده آغاز علایم بلوغ در دختران را هشت سالگی و پسران را 9 سالگی اعلام و بیان کرد: آغاز علایم در دختران با جهش رشدی و ... همراه است که اگر والدین تغییرات و جهش رشدی را در فرزند خود احساس نکردند، به طور حتم برای آنالیز های تخصصی اقدام نمایند.

وی جهش رشدی و رشد بیضه ها را از علایم بلوغ در پسران تلقی و تاکید نمود: به دلیل آن که رشد بیضه ها در ظاهر پسران قابل ارزیابی نیست، با مشاهده عدم جهش رشدی پس از 9 سالگی به طور حتم به متخصصان و فوق تخصصان غدد مراجعه کنید.

این عضو هیات علمی مسائل اعصاب و روان و روده ای را نیز در بروز اختلالات بلوغ موثر داست و شرح داد: در بعضی موارد نیز ممکن است اختلالات گوارشی مانع جذب مواد غذایی و تاخیر در رشد فرد گردد .

دکتر جعفرزاده گفت: درمان این اختلالات بستگی به تشخیص تخصصی پزشک دارد و در واقع باید دلیل اولیه آن درمان گردد که مراجعه زودهنگام می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1223

به "اختلالات بلوغ محدود به مسائل جسمی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالات بلوغ محدود به مسائل جسمی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید