مدرسه های تابستانی قالب آموزشی جهانی و کاربردی است، طرحی برای انتقال مفاهیم آموزشی

به گزارش مجله آراد، سرویس استان های خبرنگاران: ثریامرادی شهدادی، متولد 23 خردادماه 1369 حاجی آباد، شمالی ترین شهرستان هرمزگان و کارشناسی ارشد علم اطلاعات است. بعد از تجربه معلمی و نویسندگی و پس از 4 سال و 4 ماه سابقه کتابداری در کتابخانه عمومی الزهرا (س) زادگاهش، با پشتکار و کار علمی توانست به عنوان منتخب برتر سومین دوره مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه های عمومی کشور معرفی و تجلیل گردد.

مدرسه های تابستانی قالب آموزشی جهانی و کاربردی است، طرحی برای انتقال مفاهیم آموزشی

- آئین اختتامیه مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه های عمومی کشور کجا و چگونه برگزار گردید؟

آیین اختتامیه مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه های عمومی با حضور مهدی رمضانی دبیرکل و جمعی از مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور فراگیران مدرسه تابستانی در سالن خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی استان اردبیل برگزار گردید. از هرمزگان من و مریم مرادی از بندرکنگ در غرب استان بودیم. مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه های عمومی دوره ای آموزشی به منظور آشنایی کتابداران با جدیدترین طرح های خدمات کتابخانه ای است و در این دوره نیز 100 نفر از کتابدران سراسر کشور به مدت 4 روز در استان اردبیل حضور داشتند.

- آیا این مدرسه تابستانی به صورت ثابت در اردبیل برگزاری می گردد؟

نه اینطور نیست هر سال یک استانی میزبانی را به عهده می گیرد. مثلا سال قبل با موضوع مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی در تبریز بود. مدرسه های تابستانی یک قالب آموزشی جهانی است که برگزاری آموزش های تخصصی را در بازه زمانی کوتاه فراهم می نماید.

این دوره ها به مباحث نظری محدود نمی گردد و در واقع آموزش به صورت عملی نیز ارائه می گردد. اولین دوره آن مدرسه تابستانی خواندن بود که در سال های 1394 و 1395 برگزار گردید.

- جدیدترین طرح های خدمات کتابخانه ای کشور چه بودند؟

در این دوره کارگاه های آموزشی متنوعی با هدف انتقال مفاهیم آموزشی متعدد به منظور فراگیری آخرین مبانی خدمات کتابخانه های عمومی در حوزه های مختلف ازجمله ارائه خدمات به معلولان، ارائه خدمات به ناشنوایان، ارائه خدمات به سالمندان و بعلاوه بچه ها و نوجوانان و دوره های علمی از 28 مردادماه آغاز شد و تا یک شهریور برگزار گردید.

- این مدرسه تابستانی رضایتبخش و کاربردی بود؟

خیلی عالی بود. ما خیلی از موارد را که تجربه نداشتیم در این دوره به دست آوردیم. مثلا در این مدرسه تابستانی با چگونگی خدمات به سالمندان و کار آفرینی و یاری به کسب و کارهای کوچک و محلی آشنا شدیم. یا اینکه چطور می توانیم به یک زن خانه دار سرپرست خانواده برای ایجاد کسب و کار یاری کنیم.

- نحوه مشارکت و حضور در این جشنواره چگونه است؟

برای رفتن به مدرسه تابستانی اردبیل هر استانی سهمیه مخصوص به خودش داشت که به وسیله آزمون بود و سهمیه استان هرمزگان دو نفر بود. من نفر چهارم استان شدم.

دو نفر از همکاران به علت شرایطی انصراف دادند این طور شد که من به اردبیل دعوت شدم.

- زمان بندی مدرسه چگونه بود؟

دو روز اول کارگاه 8 ساعت داشتیم و سر کلاس آموزش دیدیم بعد در روز سوم کارگاه عملی برگزار گردید و به گروه های 8 نفره تقسیم شدیم و طراحی خدمت انجام دادیم.

- طرح شما در این مدرسه چه بود؟

طرح ما درباره بچه ها بیش فعال بود که مرحله به مرحله باید نشان می دادیم که چطور می توان یک این بچه ها را جذب کتاب وکتابخوانی کرد.

- چه مقامی کسب کردید و اعضای گروهتان که بودند؟

طرح ما مقاوم اول را به دست آورد. گروه 8 نفره ما با عنوان حامی شامل فریبا جعفری نمین، استان اردبیل؛ صفورا عربیان، استان سمنان؛ مجید علی زاده، استان البرز؛ حمید خدابنده لو، استان قزوین؛ فرشته پاشائی سورکالی، استان کرمانشاه؛ ثریا مرادی شهدادی، هرمزگان؛ حمیده سلیمی، استان خراسان شمالی و سعیده اژدرفائقی از استان آذربایجان شرقی بود.

- ممکن است درباره این طرح بیشتر شرح بدهید؟

موضوع طرح: طراحی خدمت بازی برای اوقات فراغت بچه ها پیش فعال در کتابخانه با شعار هوشمندان بازیگوش و عنوان بازیبرنده باش! بود.

مرحله اول انتخاب موضوع و ترسیم لگو متناسب با موضوع بود. مرحله دوم تهیه پرسونا برای مخاطب (کودک بیش فعال) بود که شناخت و توصیف ویژگی ها، اهداف، نقاط درد و شبکه های اجتماعی را دربر می گرفت و مرحله سوم طراحی خدمت برای پرسوناژ مورد هدف براساس قانون5W1 who, what, why, where, How، whe، بود و مطالب مربوط به هر W را شرح دادیم.

- پس بازی چند مرحله ای و پیچیده ای طراحی شده است؟

بله، در این بازی چند مرحله ای به صورت متوالی و با نوارهای رنگی مراحل بازی تعیین شده است. مرحله اول پازل، مرحله بعدی نقاشی، مرحله بعد بلندخوانی از کتاب شعر، مرحله بعد کاردستی، مرحله بعد قصه گویی خلاق با توجه به کارت های تصویری، مرحله آخر پرش از طناب های متوالی(3 طناب). در صورت انجام درست تمام مراحل کارت طلایی دریافت می نماید. تعداد کارت طلایی به عدد 5 رسید جایزه دریافت می نماید.

- بعد از دریافت کارت طلایی، بازی تمام می گردد و یا مراحل بعدی هم دارد؟

نه، در واقع بازی تازه آغاز شده است زیرا مراحل این بازی با توجه به علاقمندی ها و تخلیه هیجانات و افزایش تمرکز و توجه کودک با امید به کتابخوان کردن و وفاداری کودک طراحی شده است، بنابراین با انجام مراحل بازی خدمت تمام نمی گردد بلکه ما باید از همدلی ایجاد شده به سمت وفاداری مشتری برویم.

پس دادن جایزه اتمام همکاری عضو با کتابخانه نیست بلکه با ایده های نو کودک را وفادار به کتابخانه کنیم با استفاده از توانایی های عضو برای فعالیت های کتابخانه دادن مسؤلیت، نظارت و اجرای بازی به او در مقابل بچه ها دیگر، یا امانت دادن کتاب به دیگر اعضا با استفاده از بارکدخوان و ده ها جایزه مطلوب با توجه به علاقمندی های او مثلا اجرای نمایش عروسکی و... است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 شهریور 1402 بروزرسانی: 27 شهریور 1402 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2415

به "مدرسه های تابستانی قالب آموزشی جهانی و کاربردی است، طرحی برای انتقال مفاهیم آموزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرسه های تابستانی قالب آموزشی جهانی و کاربردی است، طرحی برای انتقال مفاهیم آموزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید