آیا واقعاً شهر سوخته آتش گرفته است؟

به گزارش مجله آراد، شهر سوخته در 45 کیلومتری شهرستان زابل و در جاده زابل به زاهدان مابین رود هیرمند و دریاچه هامون واقع شده است. این شهر با تمدنی به قدمت 5000 سال از پیشرفته ترین شهر های باستانی با علوم نوین به شمار می رود.

آیا واقعاً شهر سوخته آتش گرفته است؟

به شهر سوخته شهر اولین ها نیز گفته می گردد؛ چرا که باستان شناسان در هر حفاری به کشف گوشه ای جدید از ماهیت و تاریخ این شهر باستانی رسیدند.

آیا واقعاً شهر سوخته آتش گرفته است؟

علت نامگذاری این شهر در واقع ربطی به آتش دریافت شهر ندارد و کاوشگران معتقدند که این شهر در تاریخ خود آتش سوزی گسترده ای را تجربه نکرده و خاکستر در منطقه مسکونی این شهر ناشی از فعالیت کوره های صنعتگران در اطراف شهر بوده و نابودی این تمدن ناشی از تغییرات آب و هوایی و از بین رفتن دام و محصولات بوده که به تدریج شهر را خالی از سکنه کرد.

مساحت کلی شهر 280 هکتار است. این شهر نه فقط به علت وسعت بلکه در موارد دیگر در کمال تعجب سرآمد بوده؛ به طور مثال اولین جراحی مغز 4800 سال پیش و علاوه بر آن ساخت چشم مصنوعی برای یک خانم در این شهر صورت گرفته است.

ساکنان شهر سوخته در فراوری صنعت کفش فعالیت می نمایند و علاوه بر آن اولین خط کش با دقت نیم میل را داشتند.

این شهر در یکی از کم آب ترین نقاط ایران واقع شده و موجب تابستان های گرم و زمستان های سرد آن می گردد. بنابراین بهترین فصل بازدید از این شهر اوایل پاییز است.

در این شهر برای اقامت گزینه های بسیار محدودی وجود دارد؛ چراکه فقط یک هتل در مرکز شهر زابل و چند اقامتگاه بومگردی هم برای هواداران این نوع سفر ها موجود است. همچنین در کنار بازدید از این شهر جاذبه های دیگری از جمله قلعه سه کوه، آتشکده کرکویه، قلعه رستم و دهانه غلامان در انتظار شماست.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1547

به "آیا واقعاً شهر سوخته آتش گرفته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واقعاً شهر سوخته آتش گرفته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید