آیا تابوی خروج از منطقه یورو به دست یونان شکسته خواهد شد؟

به گزارش مجله آراد، خبرنگاران: در آستانه برگزاری انتخابات جدید یونان در 25 ژانویه و احتمال پیروزی حزب چپ گرای سیریزا در این انتخابات این روزها بحث های زیادی درباره خروج احتمالی یونان از منطقه یورو در اروپا شکل گرفته است.

آیا تابوی خروج از منطقه یورو به دست یونان شکسته خواهد شد؟

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در آستانه برگزاری انتخابات 25 ژانویه در یونان و احتمال زیاد پیروزی حزب چپ گرای سیریزا در این انتخابات بحث ها درباره خروج احتاقتصادی این کشور از منطقه یورو در این اتحادیه بالا گرفته است.

هفته نامه اشپیگل در گزارشی که اخیرا به چاپ رسانده است از آمادگی مقامات آلمانی برای خروج احتاقتصادی و در صورت لزوم یونان از منطقه یورو خبر داده است.

بر اساس این گزارش ظاهرا صدر اعظم آلمان و وزیر دارایی این کشور بر خلاف مواضع قبلی خود خروج یونان از منطقه یورو را قابل تصور دانسته اند چرا که به زعم آن ها اتحادیه اروپا برای چنین سناریویی آمادگی بیشتری پیدا نموده است.

آلکسیس تسیپراس رهبر حزب سیریزا اعلام نموده است که تغییر لازم در اروپا از اینجا یعنی یونان شروع خواهد شد و سیریزا می تواند سرشروعی برای تغییرضروری در اروپا باشد. اگر حزب سیریزا در انتخابات به پیروزی برسد اجرای سیاست های ریاضتی را متوقف خواهد نمود.

وی همچنین به مواضع اخیر آلمان در قبال یونان انتقاد وارد نموده و اظهار داشته است حزب وی خواهان فروپاشی منطقه یورو نبوده بلکه خواهان نجات آن است. حرب سیریزا یک تهدید بزرگ برای اروپا نبوده بلکه یک رای عاقلانه است.

حالا این پرسش مطرح است که در چنین شرایطی آیا اتحادیه اروپا به قطع این عضو بیمار از منطقه یورو تن داده و یونان تابوی ممنوعیت خروج از منطقه ارز مشترک را می شکند؟

مارتین شولتز رئیس مجلس اروپایی در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی درباره بحث ها در راستای خروج احتاقتصادی یونان از منطقه یورو هشدار داده است.

وی درباره حدس و گمان های بی مسئولانه دولت آلمان درباره خروج احتاقتصادی یونان از منطقه یورو و عواقب آن هشدار داده و چنین بحث هایی را کم تر مفید ارزیابی نموده است.

مارتین شولتز خروج یونان از منطقه یورو را جای بحث ندانسته و درباره مشاوره های ناخواسته ای که در مردم یونان این احساس را ایجاد می نماید که بروکسل یا برلین درباره سرنوشت آن ها تصمیم گیری می نمایند نه خود آن ها سخن گفته و در این باره که انتخاب نمایندگان یونانی با چنین سیاست هایی به آغوش نیروهای افراط گرا هل داده شوند هشدار داد.

نشریه بیلد نیز در گزارشی که امروز به چاپ رسانده با استناد به محافل دولتی در آلمان نوشته است که دفتر صدر اعظم آلمان در حال حاضر روی سناریوهایی در صورت پیروزی انتخاباتی احتاقتصادی حزب چپ گرای سیریزا در یونان کار می نماید. بر اساس این سناریوها اگر این ائتلاف چپ گرا در یونان پیروز شده و روند اصلاحات در این کشورمتوقف گردد وام به ارزش حدود ده میلییارد یورویی که هنوز برای آن تصمیم نهایی گرفته نشده است به آتن پرداخت نمی گردد.

البته دولت آلمان کوشش می نماید بحث های ایجاد شده در این باره را آرام کند.

روزنامه زوددویچه سایتونگ به نقل از محافل دولتی در آلمان نوشته است که همه شایعات مبنی بر اینکه مرکل در صورت پیروزی حزب چپ گرا در یونان روی سناریوی خروج این کشور از منطقه یورو کار می نماید مزخرف است.

البته همچنان واکنش های مقامات اروپایی به گزارش هفته نامه اشپیگل درباره آمادگی مقامات آلمانی برای خروج احتاقتصادی یونان از منطقه یورو ادامه دارد.

رئیس فراکسیون سبزها در مجلس اروپا دولت آلمان را متهم به نداشتن خط و مشی معین در سیاست اروپایی نموده و گفت آلمان هیچ تصمیمی برای آینده کشورهای بحران زده منطقه یورو ندارد.

وی اضافه نمود واکنش از روی درماندگی آلمان با نگاهی به احتمال پیروزی حزب چپ گرای سیریزا در یونان غلط است. دولت آلمان هنوز به این سوال جواب نداده است که چگونه در جهت هماهنگی سیاسی اقتصادی منطقه یورو به راه خود ادامه می دهد.

اما حالا این سوال مطرح است که آیا خروج احتاقتصادی یونان از منطقه یورو به عنوان یک گزینه برای حل این بحران می تواند مطرح باشد؟

به همین دلیل رئیس موسسه اقتصادی ایفوی آلمان اظهار داشته است که یونان در صورتی می تواند یک ورشکستگی دولتی جدید را از خود دفع کند که از منطقه یورو خارج گردد.

وی همچنین با اشاره به رئیس حزب چپ گرای سیریزا در یونان گفت وی یکی از معدود سیاستمداران یونانی است که جنبه درک و فهم مشکل را داشته و آماده است به خطرات در این راستا تن در دهد.

پروفسور چالز بلانکارت از اساتید دانشگاه هومبولت برلین و از اعضای شورای مشورتی علمی به وزارت اقتصاد آلمان هم در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران اظهار داشته است که منطقه یورو یک منطقه ارز مشترک ناکارآمد است. کوچک کردن این ائتلاف ارزی بدون یونان اولین گام در جهت بهبود است اما این امر از نظر سیاسی بعید به نظر می رسد.

وی اضافه نمود: منطقه یورو می تواند شامل بعضی ارزهای ملی باشد، داشتن ارز واحد مسئله ای اجباری نیست.

البته کمیسیون اروپایی در واکنش به بحث ها درباره خروج احتاقتصادی از منطقه یورو تعلق یک کشور به منطقه یورو را امری برگشت ناپذیر و غیر قابل فسخ خوانده است.

در پی گسترش بحران در منطقه یورو، یونان یکی از کشورهایی بود که با بحران های شدید اقتصادی روبرو شد و اقدام به دریافت وام از صندوق بین المللی پول کرد. مقامات این کشور همچنین برنامه های ریاضت اقتصادی را برای مقابله با بحران موجود در دستور کار قرار دادند که موجی از نارضایتی های مدنی و مسائل سیاسی را به دنبال داشته است.

حالا باید منتظر ماند و دید که اتحادیه اروپا تا کی همچنان این بار سنگین و عضو بیمار منطقه یورو را بر دوش می کشد و به خروج آن از منطقه یورو تن نمی دهند.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 378

به "آیا تابوی خروج از منطقه یورو به دست یونان شکسته خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تابوی خروج از منطقه یورو به دست یونان شکسته خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید