کشور کوچک، نگرانی بزرگ اروپا

به گزارش مجله آراد، خبرنگاران: یونان به عنوان اصلی ترین کشور حامی قبرس، نقش معین کننده در تصمیم قبرسی ها مبنی بر ماندن یا خروج از منطقه یورو خواهد داشت.

کشور کوچک، نگرانی بزرگ اروپا

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تاثیرگذاری و تاثیر پذیری متقابل ساختار مالی یونان و قبرس نسبت به یکدیگر، نگرانی مقامات ارشد منطقه یورو نسبت به تحولات اخیر در آتن را دوچندان ساخته است.

بر این اساس خروج یونان از منطقه یورو مترادف با خروج کشور کوچک قبرس نیز خواهد بود. یونان به عنوان اصلی ترین کشور حامی قبرس، نقش معین نماینده در تصمیم قبرسی ها مبنی بر ماندن یا خروج از منطقه یورو خواهد داشت. از این رو پیروزی سیریزا در یونان و افزایش احتمال خروج آتن از منطقه یورو، به طور مستقیم نیکوزیا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در چنین شرایطی، نارضایتی بعضی اعضای اولیه منطقه یورو مبنی بر عضویت قبرس در این منطقه مالی بیش از پیش قابل درک است. بعضی اعضای منطقه یورو در آن موقع بر این باور بودند که پیوستگی ساختار مالی دو کشور یونان و قبرس می تواند برای منطقه یورو دردسرساز گردد. البته اکثر کشورهای عضو منطقه یورو این این پیوستگی به عنوان یک فرصت نام می بردند. در آن موقع هنوز بخری از بحران مالی یونان و مباحث به وجود آمده پیرامون آن نبود.

هم اکنون با پیروزی حزب سیریزا، مولفه های خروج قبرس از منطقه یورو بیش از پیش کنار یکدیگر چیده شده است. در سال 2013 میلادی، قبرس سخت ترین دوران مالی را سپری کرد. در آن موقع به واسطه افزایش بحران بانکی و اعتباری در قبرس، این کشور ناچار شد از بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول تقاضای وام کند. با این حال تروییکای اروپایی(بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول) در اعطای این وام به شدت تاخیر کردند.

همین موضوع سبب افزایش شدید نرخ بیکاری و شاخصه های فقر در قبرس شد.اگرچه اوضاع مالی قبرس هم اکنون نسبت به سال 2013 میلادی بهتر است، اما هنوز نشانه های بحران مالی به صورتی گسترده در این کشور کوچک اروپایی مشاهده می گردد. در صورتی که صنعت توریسم قبرس تحت تاثیر بحران مالی اروپا تنزل یابد، شاخصه های بحران مالی در این کشور بیش از پیش تقویت خواهد شد. بسیاری از اقتصاددانان احتمال بازگشت قبرس به فضای بحرانی سال 2013 میلادی را محتمل می دانند.

هم اکنون یکی از اصلی ترین نگرانی های تحلیلگران مالی در اروپا، خروج همزمان یونان و قبرس از منطقه یورو خواهد بود. هم اکنون مقامات مالی و سیاسی نیکوزیا اتاق بحران تشکیل داده و در مورد خروج از منطقه یورو (در صورت خروج یونان از منطقه یورو) رایزنی می نمایند.

بنابر آنچه هفته نامه آلمانی اشپیگل نقل نموده است، کارشناسان مالی یونان و قبرس اعلام نموده اند که که پس از خروج یونان از منطقه یورو، قبرس هم از منطقه یورو خارج می گردد. در این صورت نیکوزیا نیز به مانند آتن بار دیگر از واحد پول خود استفاده خواهد نمود. در مقابل، سران کشورهای منطقه یورو نیز در صددند تا برای مواجهه با خروج احتمالی دو کشور عضو منطقه یورو راهی پیدا نمایند. یکی از این راهکارها می تواند جایگزین کردن کشورهای جدید در منطقه یورو باشد.

این در حالیست که چنین راهکاری در عمل به معنای نجات یورو نیست! خروج هر یک از اعضای منطقه یورو از این حوزه، به معنای دفورمه شدن این منطقه مالی خواهد بود.این موضوعی است که تحلیلگران مالی و سیاسی اروپا بارها نسبت به آن تاکید نموده اند. از این رو سیاست جایگزینی اعضای یورو در عمل سیاستی کارآمد نخواهد بود. ضمن آنکه با فراهم شدن ساز و کارهای عینی خروج کشورهای عضو منطقه یورو از این حوزه، دیگر استحکام اولیه پیش بینی شده در زیرساختها و بنیانهای منطقه یورو به طور طبیعی زیر سوال خواهد رفت.

در این میان بعضی تحلیلگران ، احتمال دیگری را در قبال قبرس مطرح می نمایند. این احتمال، افزایش کمکهای مالی به قبرس از سوی اروپای واحد ، با هدف ماندن این کشور در منطقه یورو است. این در حالیست که قبرس هرگاه میان آتن و اروپای واحد بر سر دوراهی قرار رگفته است، دست به انتخاب گزینه شماره یک زده است.

قبرسی ها خود را در عمل متغیری وابسته به یونان می دانند و حتی عضویت آنها در منطقه یورو نیز به واسطه یونان صورت پذیرفته است. تمایل مقامات مالی قبرسی نسبت به خروج از منطقه یورو (در صورت ترک منطقه یورو توسط یونان) نشان از همین پیوستگی و روابط متقابل دارد. بدیهی است که در این میان اعطای کمکهای مالی بیشتر منطقه یورو به نیکوزیا نمی تواند تضمنی بزرگ برای ماندن قبرس در این مجموعه باشد.

نکته مهم تر دیگر اینکه اساسا منطقه یورو و صندوق بین الملیل پول توان اعطای کمکهای مالی بیشتر به قبرس را به عنوان امتیاز اضافه بر سازمان نخواهند داشت. به عبارت بهتر، اصل فرضیه اعطای کمکهای بیشتر اروپا به قبرس با توجه به اوضاع مالی فعلی اروپا مخدوش به نظر می رسد.بعضی اقتصاددانان اروپایی که رویکرد واقع بینانه تری نسبت به اوضاع دارند، ترجیح می دهند در برهه حساس فعلی به فکر راهکارهایی برای دادن امتیازات کافی و قانع کردن نماینده به دولت الکسیس تسپیراس در آتن برآیند تا متعاقب آن، بقای قبرس در منطقه یورو نیز تضمین گردد. در چنین شرایطی، مقامات اروپای واحد سرنوشت یونان و قبرس در منطقه یورو را با نوعی نگرانی رصد می نمایند. به نظر می رسد با توجه به رویکرد قاطعانه حزب سیریزا در برابر اصلاحات ریاضتی اروپا و کمکهای بین المللی، در آینده ای نزدیک این نگرانی بیشتر گردد.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 457

به "کشور کوچک، نگرانی بزرگ اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشور کوچک، نگرانی بزرگ اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید