کمالوندی: دشمن گزینه ای جز دیپلماسی ندارد

به گزارش مجله آراد، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: برای دشمنان که هدف آن ها ضربه به صنعت هسته ای و دانشمندان ایران است، هیچ گزینه ای غیر از دیپلماسی نمانده است.

کمالوندی: دشمن گزینه ای جز دیپلماسی ندارد

بهروز کمالوندی در دهمین جلسه شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی کشور در سازمان انرژی اتمی گفت: هیچ دستگاهی مانند سازمان انرژی اتمی نیست که جنبه های سیاسی چه در ابعاد داخلی و خارجی و بعلاوه مالی در حوزه های مختلف تکنولوژی و فنی همه یکجا در آن جمع شده باشد.

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: امروز سازمان با گزارش های مخابره شده از سوی آژانس انرژی اتمی روبرو است؛ گزارش هایی که هرچند فعالیت های ما را اعلام می نماید، اما در موارد فراوانی با اغراض سیاسی قلم به نحوی بر می دارد که تصویری مخدوش و منفی از کشور ما در سطح بین المللی ایجاد کند.

کمالوندی توضیح داد: در همین زمینه دیپلماسی عمومی در سازمان انرژی اتمی نقش بسزایی دارد. این بدان جهت مهم است که دیپلماسی عمومی یکی از مولفه های مهم قدرت در صحنه بین المللی است و اگر تسلطی بر این حوزه وجود نداشته باشد، شاهد ایجاد یک تصویر مخدوش از خود خواهیم بود، زیرا دشمن در این زمینه بسیار فعال است.

وی ادامه داد: جنگ تنها در حوزه سخت نیست و باید در حوزه های نرم نیز کار با قدرت دنبال می گردد و به همین خاطر هرچقدر کار انجام گردد بازهم کم بوده و ضروری است در سازمان انرژی اتمی به واسطه جنبه های مختلف فعالیتی که دارد، مراقبت ها به برترین شکل انجام گردد تا شاهد حداکثر بهره وری برای کشور باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: خوشبختانه در این زمینه با مدیریت نو در دستگاه دیپلماسی عمومی سازمان شاهد تحولی بسیار عالی هستیم که با به کارگیری بخش های مختلف این موضوع به طور محسوس قابل مشاهده است. در این راستا دو اتفاق مهم در سازمان اتفاق افتاده که ضروری است بیش از گذشته به آن پرداخته و دیده گردد. یکی از این موارد سابقه خوب تحقیقات فنی در سازمان است که در حال تبدیل شدن آن ها به صنعت هستیم. در گذشته کار های تحقیقاتی بسیار زیادی صورت گرفته بود که بسیاری از آن ها در قفسه ها به جای مانده بود؛ کار هایی حتی با سرمایه گذاری های چندصد میلیاردی که بعضی از آن ها پیشرفت های بسیار خوبی نیز داشته است.

کمالوندی ادامه داد: ورود این تحقیقات به عرصه صنعت یک کار بزرگ در این ایام و در بیش از یک سال گذشته محسوب می گردد. خوشبختانه با حضور مهندس اسلامی، رئیس نو سازمان و تاکید او بر صنعتی شدن این تحقیقات در پی آن هستیم تا با ساخت نمونه های اولیه، بتوانیم آن ها را به مردم کشور عرضه کنیم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از موارد درخصوص کار های انجام گرفته مرتبط با برنامه و منظره فعالیت های سازمان است. البته صنعت و علم هسته ای به صورت متمرکز نداریم و این علم و صنعت میان رشته ای است و باید علوم مختلف کنار هم قرار بگیرند تا این صنعت را بسازند. به همین علت کار های متعددی به شکل متفرقه صورت گرفته بود، اما لازم بود که این اقدامات کنار هم باشند و به بار برسند. در این زمینه تا حدودی اقدامات خوبی صورت گرفته و به زودی خبر های خوب در حوزه راکتور و رادیو دارو خواهیم داشت.

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تامین رادیودارو ها در کشور علیرغم همه تحریم ها و فشار های سنگینی که بر کشور وارد شده است، اظهار کرد: به جز تامین رادیودارو ها در کشور به رغم همه تحریم ها، شاهد استفاده 400 تا 500 هزار نفر در خارج از کشور از این دارو ها هستیم و این موارد در شرایطی است که تحت فشار های سنگین تحریمی قرار داریم.

وی با اشاره به ادعای دشمن مبنی بر اینکه ما در روبروه با مردم ایران کاری به مقوله غذا و دارو نداریم، یک دروغ است، گفت: اینکه دشمن مدعی است به غذا و دارو کاری ندارند یک دروغ است و سازمان اسناد این مساله را به نماینده حقوق بشر منعکس نموده است. این مساله در حد سازمان اقدام شده، اما ضروری است که در سطح بین المللی هم کار هایی انجام گردد تا دنیایان از تحریم های ظالمانه که شامل رادیودارو بیماران نیز می گردد، آگاهی یابند.

کمالوندی اضافه کرد: به طور نمونه یک شرکت رادیوداروی ما تحریم شده است و با اینکه از شرکت خواستیم که مکاتباتی در این خصوص با خزانه داری آمریکا داشته باشد و اعلام کند که براساس سابقه اش شرکتی نیست که خدمات آن ها غیر از تامین داروی بیماران کاربرد دیگری داشته باشد، برای این منظور چندین بار نامه نگاری شد که نمونه های آن در اختیار نماینده حقوق بشر قرار داده شد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و آن ها حاضر نشدند این شرکت رادیو دارو را از فهرست تحریم خود حذف نمایند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: دشمن کوشش دارد تا صنعت هسته ای ما در فکر افراد تنها تداعی نماینده غنی سازی باشد و این در حالی است که در حوزه رادیو دارو و کشاورزی کار های بسیار خوبی صورت گرفته و غنی سازی در حوزه هسته ای تنها بخش اندکی از آن را در بر می گیرد. در دید دشمنان، کشور ما اصلا نباید به این صنعت وارد گردد و از نظر آن ها این صنعت درخت ممنوعه تلقی می گردد به همین خاطر کوشش می نمایند که بگویند ایران در پی اهداف دیگری است.

وی ادامه داد: یکی از این موارد فراوری آب سنگین و تبدیل آن به انواع دوتره از جمله کیت غربالگری نوزادان است که می تواند در تشخیص 56 نوع بیماری متابولیکی در بدو تولد استفاده گردد. این دسته از بیماری های متابوفهرستی پس از تشخیص حتی با تغذیه یا تجویز بعضی دارو ها درمان می شوند که با این شیوه می توان بیماری ها را در همان ابتدای کار متوقف نموده و جلوی پیشرفت آن ها را گرفت. این یک کار ارزشمند از لحاظ تکنولوژیکی است، اما وقتی ارزش آن بیشتر می گردد که مردم کشورمان با این پیشرفت ها آشنا شوند و فضای بین المللی نیز متوجه این موضوع باشد که صنعت هسته ای ایران عمومی شده و پیشرفت ها تنها محدود به حوزه غنی سازی نیست.

کمالوندی اضافه کرد: البته در حوزه غنی سازی کار دوستان ما یک شاهکار است، اما به جز موارد ذکر شده مثلا در حوزه پرتودرمانی و دیگر موارد، از جمله براکی تراپی در درمان سرطان های مغزی در شرایط بسیار خوبی قرار داریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه سرطان دو پروژه بزرگ در دست کار است، گفت: در یکی از این پروژه ها با بارور کردن ذرات و فرستادن آن ها در تومورها، بدون آسیب زدن به نسوج، تومور ها از بین خواهند رفت. شاید در دنیا تنها 4 یا 5 کشور این تکنولوژی را دارند و با کوشش های در حال اجرا، ایران می تواند در چند سال آینده در این حوزه نقش ایفا نماید.

وی با تاکید اینکه امروز به لحاظ آسیب پذیری در حوزه هسته ای، کشور به دلایل مختلف تقریبا غیرقابل شکست شده است، گفت: با به کارگیری روش های مختلفی این ضریب امنیت افزایش یافته است و برای دشمنان ما که هدف اصلی آن ها ضربه زدن به صنعت هسته ای و دانشمندان ایران است، هیچ گزینه ای غیر از دیپلماسی باقی نمانده است.

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی در انتها با اشاره به اینکه هنوز راه زیادی برای توسعه به جای مانده و ضروری است از روش های مختلف استفاده کنیم و از ارتباطات با دنیا بهره ببریم، گفت: همان طور که گفته شد در حوزه دیپلماسی عمومی نیز کار هایی صورت گرفته، اما بازهم تاکید بر این است که باید بیشتر کوشش کرد و باید با هم کار را دنبال کنیم. وظیفه ما دادن امید به مردم به وسیله اخباری، چون توسعه فراوان رادیوداروهاست. قطعا اگر اطلاع رسانی لازم و کافی انجام گردد، تعیین می گردد که این صنعت باید بیش از پیش برای عرضه خدمات خود به آحاد ملت فعال گردد.

خبرنگاران سیاسی سیاست خارجی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1401 بروزرسانی: 24 مهر 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2276

به "کمالوندی: دشمن گزینه ای جز دیپلماسی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمالوندی: دشمن گزینه ای جز دیپلماسی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید