ایران، پنجمین کشور دارنده فناوری بورد کنترلی ایربگ خودرو

به گزارش مجله آراد، جمهوری اسلامی ایران درجایگاه پنجمین کشور دارنده فناوری بورد کنترلی ایربگ خودرو نهاده شد که این مهم همزمان با حضور وزیر صنعت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران و رونمایی از بورد کنترلی داخلی انجام شد.

ایران، پنجمین کشور دارنده فناوری بورد کنترلی ایربگ خودرو

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، صبح امروز (شنبه) در جریان نخستین روز از پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، بورد کنترلی داخلی سازی شده ایربگ (کیسه هوا) و نسل پنجم ECU (کامپیوتر خودرو) فراوریی یکی از شرکت های قطعه ساز داخلی را رونمایی کرد.

پیش از این کیسه، داشبورد و دیگر قطعات و متعلقات ایربگ توسط شرکت یاد شده، فراوری می شد.

بورد کنترلی (ACU) یکی از اجزای حساس و در حقیقت راهبردی ترین قطعه ایربگ است که در تصادفات دستور باز شدن یا باز نشدن آن را صادر می نماید و شرکت ایرانی کروز (فراورینماینده قطعات خودرویی کشور) پیروز به داخلی سازی این قطعه شد.

تا به امروز پنج شرکت از چهار کشور ژاپن، آلمان، چین و آمریکا این فناوری را در اختیار داشتند و اکنون ایران به پنجمین دارنده این فناوری در دنیا مبدل شد.

به گفته محمدمهدی سیفی کارشناس طراحی ACU واحد تحقیق و نوآوری شرکت یاد شده، از سال 93 تیمی در این شرکت به منظور فراوری این قطعه و در اختیار دریافت دانش آن شکل گرفت.

وی گفت: مهندسی امنیت (SAFETY) روی این محصول صورت گرفته تا در موقع رانندگی باز نگردد، بلکه در زمان تصادف شدید عمل کند.

سیفی اعلام نمود: آزمایش های صحت گذاری و صحت سنجی این محصول در داخل خود شرکت صورت گرفته، اما تست اصلی و نهایی که همان تست تصادف است بر روی خودروی تیبا در کشور اسپانیا به انجام رسید که نتیجه بسیار خوبی داشت.

وی تاکیدکرد: این شرکت با تغییر کالیبراسیون قادر به ارائه این قطعه حساس برای مجموعه ایربگ هر خودرویی است و اکنون فقط inflator (چاشنی انفجاری ایربگ) داخلی سازی نشده است.

لازم به ذکر است، فراوری قطعه انفجاری و چاشنی مربوط به ایربگ، در توان و تخصص شرکت های قطعه ساز نیست و تا به امروز هیچ شرکتی برای فراوری آن پیش قدم نشده است، با این حال مصاحبه هایی با وزارت دفاع در این زمینه صورت گرفته است.

چاشنی، یک قطعه ایمنی محسوب می گردد و اگر به جای سوختن و فراوری گاز، منفجر گردد، به مثابه کار گذاشتن مین داخل خودرو است؛ به همین دلیل است که فقط چهار شرکت در دنیا آن را فراوری می نمایند.

رونمایی از نسل پنجم کامپیوتر خودرو

وزیر صنعت امروز همچنین از نسل پنجم کامپیوتر خودرو (ECU) فراوری شرکت کروز رونمایی کرد.

به گفته فرزاد صبحی کارشناس طراحی ECU مرکز تحقیق و نوآوری شرکت یاد شده، داخلی سازی کامپیوتر خودرو از سال 90 در این شرکت در پی تحریم ها شروع شد که امروز به نسل پنجم رسیده است.

وی بیان داشت: نسل پنجم کامپیوتر خودرو در جدیدترین محصولات خودروسازان عظیم کشور به کارگیری می گردد که در حقیقت واحد کنترل موتور بوده و مدیریت مصرف سوخت، شتاب گیری و ترمز، ارتباط با سایر قطعات و ... را بر عهده دارد.

صبحی اعلام نمود: همه اجزا و قطعات ECU از جمله بخش های سخت افزاری و نرم افزاری، سیستم، کالیبراسیون و ... داخلی سازی شده است.

لازم به ذکر است پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در فضایی به وسعت 10 هزار متر مربع و با حضور حدود 200 شرکت داخلی شروع شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1622

به "ایران، پنجمین کشور دارنده فناوری بورد کنترلی ایربگ خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران، پنجمین کشور دارنده فناوری بورد کنترلی ایربگ خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید