پیگرد قانونی عاملان ذبح دام مولد

به گزارش مجله آراد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در چند کشتارگاه، ذبح دام های مولد اثبات شده است. با توجه به ممنوعیت این موضوع، افراد خاطی شناسایی شده و تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

پیگرد قانونی عاملان ذبح دام مولد

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، حسین دماوندی نژاد با بیان اینکه ذبح دام های مولد به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، اضافه نمود: در دستورالعمل های متعددی به کشتارگاه ها و صاحبان دام ابلاغ شده که کشتار دام مولد ممنوع است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از دیروز که تصاویر ذبح دام های مولد در کشتارگاه منتشر شد، بلافاصله وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد، متاسفانه در چند کشتارگاه کشور کشتار دام های مولد صورت می پذیرد که با توجه به ممنوعیت این موضوع افراد خاطی شناسایی شده و با آن ها برخورد قانونی صورت می گیرد.

تخصیص 200 هزار تن جو مازاد بر برنامه برای دام های عشایری و روستایی

دماوندی نژاد گفت: خشکسالی سال جاری در 40 سال گذشته بی سابقه است و با توجه به اینکه دام های روستایی سبک وابسته به مراتع هستند حفظ دام عشایر سخت شده و به برنامه های حمایتی احتیاج دارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل مقرر شد کمیته ساماندهی دام های مولد در 32 استان تشکیل گردد که وظیفه این کمیته شناسایی و معرفی دام های مولد هر استان به سازمان های جهاد کشاورزی استان هاست.

وی اضافه نمود: 200 هزار تن جو مازاد بر برنامه های جاری برای دام های روستایی و عشایر تخصیص داده شده تا به این ترتیب امکان حفظ دام های مولد برای دامداران فراهم گردد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر احتیاجی مازاد بر این اندازه وجود داشته باشد از سوی وزارت جهاد کشاورزی تامین خواهد شد.

دماوندی نژاد ادامه داد: از سوی دیگر دو اقدام دیگر داریم که اولی خرید حمایتی دام سبک و دیگری صادرات دام مازاد عشایر است به این ترتیب شرکت پشتیبانی امور دام، دام سبک عشایر را با قیمت 62 هزار تومان و دام سنگین را با قیمت 59 هزار تومان از عشایر خریداری می نماید که این مبالغ فراتر از اندازه نرخ دام در بازار است.

وی اضافه نمود: دام های خریداری شده در تامین ذخایر استراتژیک کشور استفاده می گردد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در مورد صادرات دام عشایر نیز تا به امروز برای یک میلیون راس مجوز صادر شده که به همین دلیل عشایر می توانند با صادرات دام مازاد خود به لحاظ تامین اقتصادی شرایط بهتری شروع نمایند بعلاوه اگر خود عشایر به طور مستقیم نتوانند دام مازاد خود را صادر نمایند این امکان فراهم شده که شرکت پشتیبانی امور دام این موضوع را برای آن ها به انجام برساند.

مشکل نهاده های دامی حمل و نقل است نه کمبود

دماوندی نژاد اضافه نمود: هیچ کمبودی در تامین نهاده های دامی وجود ندارد و تنها مشکل بحث حمل و نقل از بنادر به استان هاست که تا حدودی مرتفع شده و حل مسائل در این حوزه همچنان در دست پیگیری است.

وی گفت: در مهر ماه سال جاری 500 هزار تن نهاده علاوه بر برنامه توزیعی وارد کشور شد تا کمبودی در این خصوص وجود نداشته باشد. بعلاوه به دامداران و مرغداران اطمینان می دهیم که برای تامین نهاده آن ها هیچ مسئله ای نیست.

سه هزار تن نهاده های مسموم مانده در گمرک معدوم می شوند

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه نمود: در سنوات گذشته سه هزار تن نهاده های دامی وارد کشور شده که به لحاظ بهداشتی تایید نشده و این نهاده ها معدوم خواهند شد.

دماوندی نژاد گفت: این نهاده ها مربوط به بخش خصوصی است و زمانی وارد کشور شده که هنوز استفاده از ارز دولتی مصوب نشده بود.

لازم به ذکر است، به تازگی به علت کمبود علوفه دامی بخشی از دام های مولد (آبستن) وارد کشتارگاه ها می شوند.

در حالی که این اقدام برابر ماده 10 آئین نامه اجرایی ماده 18 قانون سازمان دامپزشکی کشور، کشتار میش، گاو و گاومیش آبستن ممنوع است.

این درحالیست که چندی پیش دماوندی نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام نموده بود ماهانه یک میلیون و 800 هزارتن جو، ذرت و کنجاله برای حمایت از دامداران توزیع می گردد.

براساس آمار ها ماهانه 900 هزار تن ذرت، 500 هزار تن جو و 400 هزار تن کنجاله سویا برای بخش دام صنعتی، طیور صنعتی، دام روستایی و عشایری توزیع شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2030

به "پیگرد قانونی عاملان ذبح دام مولد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیگرد قانونی عاملان ذبح دام مولد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید