مرغ تا خاتمه سال باز هم گران می گردد؟ ، نرخ متغیر مرغ ارتباطی به تولیدکننده ندارد

به گزارش مجله آراد، به گزارش خبرنگاران، بزرگ حجت، عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در فراوری مرغ نداریم، اظهار کرد: بنا بر برنامه ریزی های انجام شده برای ایام پایانی سال 120 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.

مرغ تا خاتمه سال باز هم گران می گردد؟ ، نرخ متغیر مرغ ارتباطی به تولیدکننده ندارد

وی اضافه کرد: سال گذشته به علت 140 میلیون قطعه جوجه ریزی که رخ داد، قیمت مرغ به شدت کاهش یافت که این امر علاوه بر زیان مرغداران موجب شد بخشی از ذرت و سویا که با ارز 4200 تومان وارد می گردد، عملا به چاه ریخته گردد چرا که با افزایش وزن مرغ، درصد چربی بیشتر می گردد که این موضوع به اقتصاد ملی ضربه می زند.

حجت شرایط فراوری مرغ را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط کرونا و عرضه مرغ با وزن مناسب، کمبودی در عرضه نداریم و هم اکنون که در ایام خاتمهی سال هستیم، توزیع مرغ به میزان کافی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نرخ متغیر مرغ در بازار ارتباطی به فراورینماینده ندارد، بیان نمود: هم اکنون مرغ از قییمت 20 هزار و 400 تا بالای 30 هزار تومان در مغازه ها عرضه می گردد که دستگاه های مسئول باید بر بازار نظارت داشته باشند چرا که وظیفه فراورینماینده تنها فراوری است.

وی ادامه داد: بار ها اعلام نموده ایم که نرخ 20 هزار و 400 تومانی مقرون به صرفه نیست و ستاد تنظیم بازار بر مبنای هزینه تمام شده باید نرخ منطقی را اعلام کند تا فراوری دچار چالش نگردد.

وی 2 نرخی بودن قیمت را یکی از دلایل نابسامانی بازار مرغ اعلام نمود و اضافه کرد: با توجه به 2 نرخی یودن قیمت مرغ در بازار، مردم به امر خرید تحریک می شوند به طوریکه با قیمت پایین اقدام به پر کردن فریز های خود می نمایند که همین امر باعث تشکیل صف های طولانی در شرایط کرونایی می گردد.

به گفته حجت، گرچه مصرف مرغ در ایام خاتمهی سال افزایش می یابد، اما با وجود 120 میلیون قطعه جوجه ریزی و استحصال حدود 240 هزار تن گوشت مرغ با احتساب وزن 2 کیلو برای هر قطعه جوجه کمبودی نداریم.

این مقام مسئول مصرف مرغ در ماه های عادی سال را 170 تا 180 هزار تن اعلام نمود و اضافه کرد: در ایام خاتمهی سال 30 تا 40 هزار تن بر میزان مصرف اضافه نموده می گردد که وزارت جهاد کشاورزی با افزایش تخصیص دان و سن گله از 40 روز به 45 روز، میزان عرضه را افزایش داده است چرا که به طور متوسط از 120 میلیون قطعه با احتساب وزن 2.2 کیلو حدود 264 هزار تن گوشت مرغ استحصال می گردد که این امر بدان معناست که وزارت جهاد با برنامه افزایش 5 روز دان میزان فراوری را 80 هزار تن و رقمی حدود 40 تا 50 درصد افزایش داده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغ گوشتی با بیان اینکه گرانی اخیر مرغ در بازار ارتباطی به کمبود عرضه ندارد، گفت: با کمبود عرضه مرغ، قیمت به شکل افسار گسیخته ای بالا می رود چرا که در 2 تا 3 روز اخیر به علت بارش برف و مسدود شدن جاده ها، امکان عرضه مرغ از استان ها به کشتارگاه وجود نداشت که این امر منجر به افزایش مقطعی مرغ در بازار شده است.

وی در خاتمه درباره اینکه احتمال افزایش مجدد قیمت طی روز های باقی مانده تا خاتمه سال وجود دارد، توضیح داد: تمامی فراورینمایندگان برنامه ریزی کردند تا مرغ خود را در ایام خاتمهی سال عرضه نمایند که با این وجود جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه یا افزایش قیمت در بازار وجود ندارد، هر چند ممکن است بعضی مغازه ها قیمت های خود را افزایش دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1651

به "مرغ تا خاتمه سال باز هم گران می گردد؟ ، نرخ متغیر مرغ ارتباطی به تولیدکننده ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغ تا خاتمه سال باز هم گران می گردد؟ ، نرخ متغیر مرغ ارتباطی به تولیدکننده ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید