هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه چقدر است؟ 7 مشکل رایج موتورخانه

به گزارش مجله آراد، بیش از 50 درصد از ساختمان های کشور هنوز هم برای گرمایش و سرمایش از موتورخانه استفاده می کنند. درحقیقت، موتورخانه قلب یک ساختمان است! همانطور قلب وظیفه پمپاژ خون در رگ ها را بر عهده دارد، موتورخانه نیز آب گرم و سرد را در لوله ها به جریان می اندازد. از آنجا که مورتوخانه ها قدمت بالایی دارند، نحوه تعمیر و نگهداری آن ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، اغلب پرسیده می شود: موتورخانه ها به چه تعمیراتی نیاز دارند و هزینه تعمیر و نگهداری آن چگونه است؟ با ویکی ساختمون همراه باشید.

هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه چقدر است؟ 7 مشکل رایج موتورخانه

7 مشکل رایج موتورخانه ها

موتورخانه ها ممکن است در طول عمر طبیعی خود بارها دچار مسائل شوند. عیب یابی اساسی مانند تغییر فیلتر هوا یا بررسی تنظیمات ترموستات برای برطرف مسائل دیگ، می توانند بعضی از مسائل شایع موتورخانه ها باشند. بعضی وسایل جانبی در موتورخانه ممکن است گاز کشنده مونوکسیدکربن تولید کنند که سلامت ساکنان را به خطر می اندازد. برای محافظت از آسایش و ایمنی افراد، تعمیر و نگهداری موتورخانه امری ضروری است.

1- افزایش هزینه های عملیاتی

اگر هزینه های ماهانه گاز هر ساله در فصول زمستان زیاد می شود، ممکن است دیگ بیش از حد سوخت مصرف کند. فرسوده شدن می تواند دلیل کاهش کارآیی باشد. ساییدگی ناشی از چرخه های تکراری گرمایش و سرمایش به تدریج بر اجزای حیاتی آن تأثیر می گذارد. یک قانون کلی این است که دیگ برای هر سال فعالیت حدود یک درصد از میزان بهره وری سالانه سوخت (AFUE) خود را از دست می دهد. بنابراین، با افزایش متناسب در مصرف گاز و هزینه های عملیاتی، بهره وری انرژی یک واحد استاندارد 80 درصد AFUE با گذشت یک دهه از عمر مفید دستگاه به 70 درصد کاهش می یابد.

2- عملکرد گرمایشی ضعیف (سرد بودن رادیاتورها)

هنگامی که دیگ بیش از اندازه کار می کند، ولی در گرم کردن خانه تأثیری ندارد، مشکل ممکن است از پمپ سیرکوله (سیرکولاتور یا سیرکولاسیو) باشد. این دستگاه جریان آب داغ را به سمت رادیاتورها و شیرهای آب منتقل می کند. اما قبل از رسیدن به مشکل اصلی، مهم است که موارد زیر را بررسی کنید:

  • از وصل بودن برق پمپ موتورخانه مطمئن شوید.
  • از وصل بودن ترموستات مطمئن شوید.
  • حتماً شیرهای بالا و پایین پمپ باز باشد.
  • شیر خط بای پاس (خط کناری پمپ) بسته باشد.
  • کوپلینگ پمپ سیرکولاتور سالم باشد.

همچنین گاهی اوقات ممکن است پمپ ها به دلیل هوای به دام افتاده، به خوبی کار نکنند. در اینگونه موارد اغلب پمپ دارای یک پیچ یا شیر کوچک است که با چرخاندن آن می توان هوای اضافی را آزاد کرد.

مطلب پیشنهادی: تعمیر شیر اهرمی ؛ چکه کردن، فشار کم آب و مسائل دیگر

نکته: معمولا برای دیگ بهترین درجه شوفاژ در زمستان 60 تا 65 و در تابستان 50 درجه است.

3- مسائل احتراق

تعمیر و نگهداری موتورخانه شامل مسائل احتراق نیز می شود. یک سیستم اشتعال معیوب می تواند دلیلی روشن نشدن ترموستات باشد. کوره های قدیمی و بعضی از کوره های جدید دارای یک چراغ پایلوت ایستاده برای روشن کردن مشعل اصلی هستند. اگر شعله پیلوت به طور مکرر خاموش شود - که اغلب به علت یک زوج حرارتی معیوب ایجاد می شود - مشعل روشن نمی شود. در این موارد، ممکن است شعله پیلوت به صورت دستی روشن شود تا مشعل کار کند تا زمانی که متخصص بتواند راه حل دائمی تری را برای آن پیدا کند. بیشتر کوره های جدید دارای جرقه زن الکترونیکی هستند. با گذشت زمان، این احتراق ها نیز ممکن است به دلیل نقص سیم کشی یا مدار از کار بیفتند.

4- ترموستات معیوب

ترموستات وظیفه کنترل دمای گردش آب در پمپ برگشت شوفاژ را بر عهده دارد. ترموستات ضعیف می شود و سوئیچ های تماسی را طی یک دوره طولانی غیرقابل استفاده می کند. این ممکن است باعث شود که ترموستات در دمای اشتباه فعال شود! این ترموستات ها همچنین می توانند باعث شوند دیگ در بیشتر زمان ها بیش از حد توان خود کار کند. مهم است که در اسرع وقت موتورخانه خود را به ترموستات الکترونیکی قابل برنامه ریزی ارتقا داد. با کنترل مداوم درجه حرارت داخلی، در هزینه ها صرفه جویی خواهید کرد و خانواده خود را از نیاز روزانه برای تغییر تنظیمات ترموستات براساس دمای زمان روز رها خواهید کرد.

5- صداهای عجیب و غریب!

بعضی از صداها در زمان کارکرد دیگ شنیده می شوند. صداهایی هایی شبیه به جیغ کشیدن هنگام روشن شدن کوره، معمولاً نشان دهنده خرابی بلبرینگ موتور، کثیف بودن پره های فَن مشعل و تنظیم نبودن گاز استارت مشعل موتورخانه است. هنگام روشن شدن مشعل ها صدای غُرغُر غیرمعمول می تواند نشان دهنده مسئله ای در احتراق را نشان دهد. بعد از مشاهده این مشکل بهتر است فوراً به یک متخصص رجوع کنید تا نسبت به تعمیر و نگهداری موتورخانه اقدامات لازم انجام شود.

6- مشکل در مشعل موتورخانه

خرابی یک جزء داخلی یکی از علل احتمالی خاموش شدن سریع موتورخانه در طول روز است. یک سنسور شعله که در دستگاه تعبیه شده است ممکن است شعله مشعل را به درستی حس نکند و باعث خاموشی زودهنگام شعله شود. در این زمان، حسگر شعله نیاز به تعویض دارد و در صورت برطرف نشدن مشکل، واحد سنسور باید به کلی عوض شود. علت دیگر ممکن است گرمای بیش از حد دیگ و عدم اعمال محدودیت دمای بالا برای مشعل باشد. گرم شدن بیش از حد دیگ یک خطر ایمنی است که نیاز به رسیدگی سریع دارد.

7- مبدل حرارتی معیوب

خرابی مبدل حرارتی یکی از موارد ایمنی مهم در موتورخانه است. مبدل حرارتی جریان هوای سیستم را جدا از گاز کشنده مونوکسیدکربن تولید شده در محفظه احتراق نگه می دارد. ترک خوردن مبدل حرارتی به این معنا است که دیگ برای کار ایمن نیست و باید خاموش شود. مبدل حرارتی گران ترین واحد در دیگ است که باید در زمان خرابی به سرعت تعویض شود.

هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه را به چه کسی بسپاریم؟

اول باید بگوییم که هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه بر عهده همه واحدهای ساختمان است، زیرا موتورخانه یک فضای مشاع به حساب می آید. ثانیاً مقدار هزینه تعمیر موتورخانه به مواردی مانند حجم و مساحت موتورخانه، متراژ ساختمان، تعداد واحدهای ساختمان و انشعابات بیشتر، قدمت تاسیسات موتورخانه و موارد دیگر بستگی دارد. اغلب موارد زیر در زمان تعمیر موتورخانه توسط متخصص تاسیسات انجام می شوند:

  • تنظیم موتورخانه
  • رسوب زدایی و شستشوی دیگ
  • برطرف مسائل دیگ و مشعل در موتورخانه
  • تعمیر و نگهداری پمپ
  • تعمیر بویلر و مشعل
  • تنظیم شیر برقی مشعل
  • تعویض شیر فلکه
  • تعمیر و تعویض منبع آب دوجداره
  • تعمیر و نگهداری تاسیسات لوله کشی
  • نصب دمپر بارومتریک عایق کاری لوله و دیگ
  • نصب سیستم کنترل محیطی هوشمند موتورخانه

کلام آخر

در وهله اول با تعمیر و نگهداری منظم و پیشگیرانه می توان از بسیاری مسائل موتورخانه جلوگیری کرد. با تعمیر و مراقب منظم نیز می توان از بروز مسائل مزمن مانند عملکرد پایین گرمایش و خطاهای عملکردی جلوگیری کرد. تنظیم سالانه موتورخانه به معنای بررسی کلیه عملکردها برای تشخیص هرگونه مشکل است که می تواند هزینه بَر بوده و باعث سلب آسایش و رفاه اهالی ساختمان شود.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1389

به "هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه چقدر است؟ 7 مشکل رایج موتورخانه" امتیاز دهید

1 کاربر به "هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه چقدر است؟ 7 مشکل رایج موتورخانه" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه چقدر است؟ 7 مشکل رایج موتورخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید