مزایا و معایب ترسیب کربن که هرگز نمی دانستید

به گزارش مجله آراد، ترسیب کربن با حذف مقادیر اضافی کربن دی اکسید از هوا، از تغییرات آب و هوایی جلوگیری می نماید.

مزایا و معایب ترسیب کربن که هرگز نمی دانستید

مترجم : بهروزی

منبع:راسخون

این مقاله مزایا و معایب مختلف ترسیب کربن را به شما می گوید.

مزایا :

 ترسیب کربن با حذف مقادیر اضافی کربن دی اکسید از هوا، از تغییرات آب و هوایی جلوگیری می نماید.

 گاز کربن دی اکسید می تواند به آسانی به مایع تبدیل گردد و به وسیله لوله ها منتقل گردد که با این کار، تزریق عمیق را راحت تر می سازد.

 تزریق عمیق کربن دی اکسید علاوه بر حذف آلاینده های اضافی از هوا، استخراج سوخت هایی نظیر نفت و متان را از رسوبات شان تقویت می نماید و بهبود می بخشد.

 انتظار نمی رود که منابع انرژی تجدید پذیر نظیر انرژی خورشیدی و باد، به طور کامل در آینده نزدیک جایگزین زغال سنگ شوند. اما هنوز این امکان وجود دارد که با استفاده از ترسیب کربن، خروج و انتشار این گازها را تا 80 و 85 درصد کاهش داد و در عین حال از این سوخت ها استفاده کرد.

 هنوز هیچ گزارشی مبنی بر نشت گاز کربن دی اکسید از جایی که در آن تزریق شده وجود ندارد و انتظار می رود که تا 1000 سال دیگر این اتفاق نیفتد.

معایب :

 ترسیب کربن یک روش پر هزینه است و اجرای آن در نیروگاه ها احتیاجمند 40 درصد زغال سنگ بیشتر است. علاوه بر این، انتظار می رود هزینه انرژی ترسیب کربن در هر کیلو وات ساعت، 1 تا 5 سنت افزایش پیدا کند.

 اگر گاز کربن دی اکسید تزریق شده به خاطر نقص های سازه ای در ساختارهای ژئولوژیکی نشت پیدا کند، می تواند کشنده و مهلک باشد. این به ویژه به خاطر این است که گاز کربن دی اکسید چگال تر از هوا است و نزدیک سطح زمین باقی خواهد ماند.

 فرآیند به دام انداختن گاز کربن دی اکسید از گازهای خروجی نیروگاه و مایع کردن آن، احتیاجمند نیروی برق قابل توجهی است. در کل 20 درصد از برقی که به وسیله چنین نیروگاه هایی فراوری می گردد در طول راه اندازی و اجرای خود نیروگاه، مصرف می گردد و به سرانجام می رسد.

 مقادیر بالای کربن دی اکسید تزریق شده به درون اقیانوس، آن را اسیدی خواهد نمود و زندگی آبی را به خطر خواهد انداخت. اقیانوس ها به طور قابل توجهی از قبل به خاطر میزان افزایش یافته سطح کربن دی اکسید در هوا، اسیدی هستند.

 گار کربن دی اکسید حاصل از خروجی های گاز نیروگاه، غلظت بسیار کمی دارد تا به طور موثر به مایع تبدیل گردد.

 درختانی که برای جذب و ذخیره کربن از اتمسفر کاشته می شوند به زمان کافی برای رشد احتیاج دارند. علاوه بر این، وقتی بمیرند، همواره خطر آزاد شدن گاز کربن دی اکسید به وسیله تجزیه آنها وجود دارد.

 ممکن است مخازن ژئولوژیکی موجود و یا قابل دسترس کافی برای ترسیب کربن وجود نداشته باشد.

 چون ترسیب کربن مجوز استفاده از سوخت های فسیلی را می دهد پس ممکن است توجه دولت را از سرمایه گذاری برای تکنولوژی های تمیزتر و محبت آمیز با محیط، منحرف کند.

با این که تعداد معایب ترسیب کربن بیشتر از مزایای آن است اما عاقلانه است که بگوییم این تکنولوژی فقط باید بعد از انجام پژوهش های بیشتر، اجرایی گردد. اما تا آن زمان، تمرکز را می توان به سمت حفظ ترسیب های طبیعی کربن یعنی جنگل ها معطوف کرد.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1955

به "مزایا و معایب ترسیب کربن که هرگز نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب ترسیب کربن که هرگز نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید