فواید روغن میخک برای سلامتی

به گزارش مجله آراد، روغن گل میخک دارای خواص فراوانی برای سلامتی می باشد و بعلاوه مزایای شگفت انگیزی برای سلامت بدن دارد ،در ادامه با خواص این روغن فوق العاده بیشتر آشنا خواهید شد.

فواید روغن میخک برای سلامتی
گل میخک از جوانه های درختی که در منطقه ها گرمسیری رشد می نماید، به دست می آید. میخک در بسیاری از غذاهای هندی برای اضافه کردن به طعم و عطر استفاده می گردد. مزایای سلامتی زیادی دارد و می توانید در بسیاری از محصولات مورد استفاده مشاهده کنید. گل میخک را می توان در خمیر دندان، صابون، شامپو، لوسیون، و کرم های التیام بخش پیدا کرد، یاری می نماید تا سلامت پوست و مو حفظ گردد، حتی مسائل مربوط به هضم و سایر مسائل معده را حل می نماید. میخک بعلاوه با عفونت ها مبارزه می نمایدو سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

روغن گل میخ دارای اندازه زیادی آنتی اکسیدان است که علت اصلی سلامتی است ؛ میخک حاوی مواد معدنی و ویتامین های مورد احتیاج بدن است و می توانید از روغن گل میخک به تنهایی بهره ببرید، یا با روغن های دیگر ترکیب کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

روغن گل میخک دارای مزایای متعددی برای یک فرد است و این، یک درمان سنتی است که در آسیای میانه بسیار مهم و پرطرفدار می باشد. گل میخک در بسیاری از غذاهای هند مثل بویانیز و کاری استفاده می گردد. به استثنای اضافه کردن طعم، دارای مزایای سلامتی زیادی نیز است. خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی آن را جز درمان های خانگی محبوب نموده است.

مزیت ضد عفونی آن نیز در درمان زخم استفاده قرار می گیرد. روغن گل میخک برای زخم پوست، تقویت مو، بهبود هضم، مسائل دندانی و ناخالصی های خون موثر است. شما حتی می توانید آن را در اکثریت خمیر دندان ها و دهانشویه ها پیدا کنید، که روغن گل میخک یک عنصر مهم در آنهاست.

ارزش غذایی روغن گل میخکگل میخک، یکی از مواد غذایی است که دارای بیشترین اندازه آنتی اکسیدانی می باشد با این حال، فقط یک ادویه است که در مقادیر کم برای افزودن طعم غذا استفاده میگردد و آنطور که در بخش سلامت نمناک خواهید خواند مزایای سلامتی زیادی دارد که ما حتی با مصرف کمی، آن را به دست می آوریم. مسائل گوارشی و هر گونه مسائل هضم را از بین می برد.

اثر آنتی سپتیک آن، به عنوان یک درمان مناسب برای جراحات و درد است. بعلاوه غنی از مواد معدنی مانند، کلسیم، آهن، سدیم، فسفر و پتاسیم است. ویتامین A و C نیز به وفور یافت می شوند.

در این قسمت به آنالیز بعضی از رایج ترین خواص این گیاه دارویی می پردازیم، با ما همراه باشید.

مناسب و خوب برای سلامت دندان ها

گل میخک، یک ماده مهم در خمیر دندان ها است، خواص میکروبی دارد که درد دندان ها، لثه ها و عفونت ها را درگیر می نماید، حتی در درمان زخم های دهان نیز موثر است.خواص دارویی گل میخک و آب گرم نیز می تواند به عنوان یک خوشبو نماینده دهان استفاده گردد، حتی تنفس بد بو را نیز از بین می برد.شما می توانید چندین قطره روغن گل میخک را به آب گرم اضافه کنید و غرغره نمایید، این کار را دو بار در هفته انجام دهید تا نتایج موثر باشند.

تقویت سیستم ایمنی بدنروغن گل میخک دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد.آسیب رادیکال های آزادی که علت اصلی بیماری های قلبی و سرطان هستند را مهار می نمایندو سیستم ایمنی قوی نیز می تواند عفونت را از بین ببرد. خواص دارویی روغن میخک باعث می گردد که شما به طور منظم بدن سالم داشته باشید.

درمان دیابتروغن گل میخک در هنگام حفظ سطح انسولین در بدن نتایج مثبتی نشان داده است، دیابت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید و سلول های پانکراس که انسولین را تشکیل می دهند را از بین می برد، زمانی که روغن میخک ستفاده می گردد، سطوح گلوکز تنظیم خواهد شد.

درمان مسائل تنفسیبا توجه به خواص ضد التهابی و خنک نمایندگی، روغن گل میخک یکی از برترین داروهای طبیعی برای پاک کردن بینی و اختلالات تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی، برونشیت، آسم، سینوزیت، سل و حتی گلودرد است.

کاهش علائم سرطانتعدادی مطالعهنشان داده اند که فعالیت بالقوه ترکیبات موجود در روغن میخک، در برابر انواع مختلف سرطان، مانند:سرطان ریه، لوسمی و سرطان سینه مقاومت نشان می دهد و علائم را کاهش خواهد داد.

مبارزه با عفونت هاروغن میخک دارای خواص ضد عفونی است و در درمان عفونت های قارچی، بریدگی ها، زخم ها و نیش حشرات مفید می باشد. روغن میخک بعلاوه می تواند برای درمان گزش حشرات استفاده گردد. وقتی میخواهید روغن میخک را در دست بگیرید، باید بسیار مراقب باشید ؛ استفاده از آن به طور مستقیم بر روی زخم می تواند مضر باشد.اگر زخم عمیق باشد، آن را با روغنهای دیگر رقیق کنید و از آن بهره ببرید. اینگونه مطمئن می شوید که پوست تان سوختگی نخواهد داشت.1

آکنه را درمان می نمایدروغن میخک معمولا برای افراد مبتلا به آکنه توصیه می گردد زیرا دارای خواص ضد میکروبی قدرتمندی است. تحقیقات نشان می دهند که این روغن می تواند باکتری های استافیلوکوک را که می توانند منجر به بروز آکنه، جوش، زخم های پوستی، راش، تاول،زردزخم و سندرم پوست ورقه ورقه ای استافیلوکوکی گردد، درمان کند.

برای درمان آکنه، می توانید چند قطره روغن میخک را با 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و آن را با یاری یک پنبه در ناحیه دچار التهاب بهره ببرید. شما بعلاوه می توانید 2-3 قطره روغن را با 1 قاشق چایخوری عسل خام مخلوط کنید و آن را بهره ببرید. زمانی که ترکیب روی پوست خشک آن را بشویید.

عالی برای مراقبت از پوست اوژنول موجود در روغن میخک دارای خواص جوان نماینده و تحریک نماینده است که می توانند جریان خون را در پوست افزایش دهند و سبب درخشان شدن پوست شوند. شما می توانید در بسیاری از محصولات پوستی مخصوص کاهش اثرات پیری از جمله چین و چروک، شل شدن پوست و لکه های پوستی، این ماده را پیدا کنید.

در خانه، روغن میخک را می توان با روغن های حامل مخلوط کرد و ترکیب به دست آمده را به عنوان محلول شستشوی صورت و یک مرطوب نماینده طبیعی استفاده کرد. بعلاوه می توانید برای درمان زگیل، تاول های به وجود آمده در اثر زونا، و راش های ناشی از گرما و بعلاوه کاهش زخم ها آن را بهره ببرید.

ضدعفونی نمایندهبا توجه به خواص ضدعفونی نماینده ای که روغن میخک دارد، برای زخم، بریدگی، ساییدگی، بیماری پای ورزشکاران، عفونت قارچی،کبودی، عرق سوز و دیگر انواع صدمات مفید است. روغن میخک بعلاوه می تواند برای درمان نیش حشرات استفاده گردد. این روغن طبیعتی بسیار قوی دارد و همواره باید به صورت رقیق استفاده گردد. افرادی که پوست حساسی دارند باید این روغن را با دقت و احتیاط کامل استفاده نمایند.

افزایش گردش خوناوژنول موجود در روغن میخک، به تحریک گردش خون یاری می نماید. افزایش گردش خون سبب افزایش اکسیژن در سیستم های خونی و ارگان ها می گردد و به این ترتیب سوخت و ساز بدن افزایش می یابد.

بهبود فرایند هضم غذا روغن میخک از قدیم الایام برای درمان معضلات مربوط به معده مانند سوء هاضمه، اسهال، نفخ و گاز مورد استفاده قرار گرفته است. چند قطره از این روغن، اگر در منطقه معده مالش داده گردد، می تواند به کاهش گاز و از بین بردن سموم بدن یاری کند.

جلوگیری از بروز زخمروغن میخک، بر اساس یک تحقیق، به تحریک سنتز مخاط، یک عامل مهم برای محافظت از گوارش، یاری می نماید. به این علت که روغن و اوژنول، ترکیب اصلی آن، به محافظت از پوشش دستگاه گوارش یاری می نمایند و به این ترتیب از تشکیل زخم ها و گاستریت جلوگیری می گردد.

کاهش حالت تهوعروغن میخک به کاهش تهوع و استفراغ یاری می نماید. با استفاده از آن برای آروماتراپی یا استفاده از آن روی بالش به مدت طولانی می تواند منجر به پدید آمدن اثرات مثبت گردد.

برای تسکین حالت تهوع ناشی از حضور در دریا یا بیماری حرکتی، چند قطره روغن میخک را روی یک تکه پارچه بریزید و بعد آن را استنشاق کنید. این کار یاری می نماید تا بدن تان تسکین بیابد و احساس سرگیجه را نیز کاهش می دهد.

کاهش استرسروغن میخک دارای اثر گرم نماینده بر روی بدن و عطر تندی است که بلافاصله به حواس فرد طراوت می دهد. استفاده موضعی یا مصرف این روغن به صورت رقیق شده می تواند به کاهش فشار ذهنی و خستگی یاری کند. روغن میخک را به علت طبیعت ضد التهابی که دارد، می توان با روغن های حامل مخلوط کرد و به عنوان روغن ماساژ از آن استفاده کرد. استفاده از این ترکیب برای ماساژ به کاهش استرس و تنش در بدن یاری می نماید.

از بین بردن سردرد روغن میخک دارای فلاونوئیدهای زیادی است که از عوامل ضد التهابی هستند و به کاهش فشار در رگ های خونی یاری که موجب سردرد می گردد، می نماید. برای تسکین فوری سردرد، چند قطره روغن میخک را با نمک مخلوط کنید و آن را روی پیشانی تان استعمال کنید.

درمان گل مژه روغن میخک به علت طبیعت ضد التهابی که دارد برای درمان گل مژه بسیار موثر است. گل مژه در واقع التهاب مژه است و می تواند یک شرایط بسیار آزاردهنده و دردناک باشد. روغن میخک به علت خاصیت ضد باکتریایی که دارد، از بروز عفونت های چشم نیز جلوگیری می نماید.

ضد التهابفلاونوئیدهای موجود در روغن میخک دارای خواص ضد التهابی قوی هستند. این روغن طبیعی قدرتمند برای درمان انواع التهاب در بدن استفاده می گردد از درد دندان ها و ورم لثه گرفته تا اختلالات پوستی، درد عضلات و مفاصل و التهاب روده.2

محتوی آنتی اکسیدان بالابه طور خلاصه آنتی اکسیدان های مولکول هایی هستند که باعث محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد می شوند.

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها باعث محافظت از بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها می شوند. با توجه به تعداد زیاد آنتی اکسیدان و اندازه Eugenol در روغن میخک، این محصول به عنوان گیاه محافظ شناخته شده است.

یاری به فشار خون پایین و سلامت قلباگر با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کنید ، روغن میخک ممکن است قادر به یاری به شما باشد.

تحقیقات حیوانی که در سال 2015 در مجله فارماکولوژی بریتانیا منتشر شده است نشان می دهد که اژنول موجود در روغن میخک می تواند موجب کاهش فشار خون گردد.

نتیجه این مطالعه این است که Eugenol ممکن است به عنوان یک عامل ضد فشار خون مفید باشد. بعلاوه یک تحقیق علمی دیگر از ترکیبات فعال قابل توجه گل میخک با نام استیل یوژنول یاد می نماید.

محققان، استیل یوژنول را مهار نماینده قوی پلاکت در سلول های انسانی دانسته اند، به این معنی که از تجمع پلاکت ها در خون جلوگیری می نماید. تجمع پلاکت ها یکی از عواملی است که منجر به تشکیل ترومبوز یا لخته خون می گردد.

روغن میخک به عنوان یک رقیق نماینده طبیعی خون شناخته شده است ، به طوری که توصیه نمی گردد که روغن گل میخک با سایر رقیق نماینده ها به صورت همزمان مصرف گردد.

خاصیت ضد التهابی و محافظ کبداگر چه قرن هاست که به طور جدی از درمان التهاب با میخک یاد نمی گردد، اما مجله سم شناسی ایمونولوژی اخیرا مطالعه ای را انجام داده است که نشان می دهد اژنول موجود در روغن میخک واقعا ضد التهابی قوی است. این مطالعه نشان می دهد که دوزهای پایین Eugenol می توانند از کبد در برابر بیماری محافظت نمایند.

بعلاوه مشاهده شد که Eugenol التهاب و اکسیداسیون سلول (که سرعت فرایند پیری را کاهش می دهد) را متوقف می نماید. علاوه بر این محققان اعتقاد دارند که استفاده از دوزهای بالای آن در داخل می تواند بر پوشش های گوارشی آسیب وارد نموده و استفاده از آن به صورت خارجی نیز می تواند پوست حساس را تحریک کند. بنابراین، در استفاده از این روغن، واقعا مهم است که احتیاط نموده و زیاده روی نکنید.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.saednews.com

3.www.majalesalamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1986

به "فواید روغن میخک برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید روغن میخک برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید