دلیل ممنوعیت نوشیدن آب برای نوزادان زیر 6 ماه

به گزارش مجله آراد، متخصصان بهداشت هشدار می دهند که بچه ها زیر 6 ماه نباید آب بنوشند، زیرا ممکن است در معرض مسمومیت با آب قرار بگیرند.

دلیل ممنوعیت نوشیدن آب برای نوزادان زیر 6 ماه

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، متخصصان با هشدار در خصوص نوشاندن آب به نوزاد تأکید کردند که این کار ممکن است باعث مسمومیت نوزاد گردد.

بدن بزرگسالان سالم به طور میانه حدود 55 الی 60 درصد آب دارد و بدن بچه ها را به طور میانه حدود 75 ٪ آب تشکیل می دهد که دقیقا همین اختلاف علت ممنوعیت نوشاندن آب به نوزدان قبل از حداقل شش ماهگی است.

کلیه ها از نظر مقدار تحمل آب محدودیت خاصی دارند و شکستن این حد باعث بازگشت آب اضافی به جریان خون شده و نمک یا سدیم را در خون کاهش می دهد.

متخصصان می گویند دادن آب به بچه ها خردسال باعث آزاد شدن سدیم بدن آن ها گردد و از دست دادن سدیم می تواند بر فعالیت مغز تأثیر بگذارد و منجر به مسمومیت با آب گردد.

علائم مسمومیت با آب

علائم اولیه مسمومیت با آب می تواند شامل تحریک پذیری، خواب آلودگی و سایر تغییرات ذهنی باشد. علائم دیگر شامل درجه حرارت پایین بدن، پف یا تورم در صورت و تشنج است.

کلیه نوزادان تازه متولد شده تقریباً به مقدار نیمی از کلیه یک بزرگسال است، بنابراین در ابتدا کلیه نوزادان نمی تواند آب زیادی را در خود نگه دارد.

علاوه بر این، کلیه آن ها به مقدار کافی رشد نکرده است تا بتواند آب را به درستی فیلتر کند، بنابراین هر آبی که به بدن آن ها وارد گردد در گردش خون قرار می گیرد. خون آن ها را رقیق می نماید و آب بدن آن ها را 7 تا 8 درصد افزایش می دهد.

در بیشتر موارد مسمومیت با آب در نوزادان، حتی یک لیوان آب در بدن او وجود ندارد و یک اشتباه رایج این است که وقتی افراد به طور تصادفی بیش از حد شیرخشک نوزادان را رقیق می نمایند یا والدین فرزندان خود را در استخر بالا و پایین می نمایند، نوزاد بیش از حد آب می بلعد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1839

به "دلیل ممنوعیت نوشیدن آب برای نوزادان زیر 6 ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل ممنوعیت نوشیدن آب برای نوزادان زیر 6 ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید