علائم کمبود کلسیم در بدن چیست و چگونه برطرف می گردد؟

به گزارش مجله آراد، هیپوکلسمی، که معمولاً به عنوان بیماری کمبود کلسیم شناخته می ­گردد، در هنگامی که سطح کلسیم خون پایین است، رخ می دهد. زمانی که شما علائم کمبود کلسیم در بدن را داشته باشید باید سریعا نسبت به درمان آن اقدام کنید؛ چراکه این کمبود، در طولانی مدت می ­تواند منجر به عوارض جبران ناپذیری گردد.

علائم کمبود کلسیم در بدن چیست و چگونه برطرف می گردد؟

در این مقاله سعی داریم با بیان علائم این بیماری و معرفی برخی منابع غنی کلسیم به شما عزیزان آموزش دهیم که چگونه از ایجاد این بیماری شایع جلوگیری کنید.

علائم کمبود کلسیم در بدن

کمبود کلسیم ممکن است هیچ گونه علائم اولیه ای نداشته باشد؛ اما در صورت بروز هر یک از علائم ذکر شده در زیر، فرد برای جلوگیری از عوارض آن، باید به دنبال تشخیص و درمان سریع این بیماری باشد. (علائم توضیح داده شده، ممکن است با پیشرفت بیماری حادتر شوند.)

1. مسائل عضلانی

دردهای عضلانی و گرفتگی عضلات، علائم کمبود کلسیم است. در این شرایط افراد هنگام راه رفتن و در حالت بدون حرکت، احساس درد در ران ها و بازوها و بخصوص در زیر بغل دارند. کمبود کلسیم همچنین می ­تواند باعث بی­ حسی و سوزن شدن در دست، بازو، پا و اطراف دهان گردد. این علائم معمولا با انجام فعالیت ازبین نمی­ فرایند.

2. خستگی شدید

مقادیر کم کلسیم در بدن، می تواند باعث بی خوابی یا خواب آلودگی گردد. از جمله موارد دیگر این حالت، موارد زیر هستند:

  • بی حالی
  • احساس کندی و بی حسی
  • کمبود انرژی

خستگی ناشی از کمبود کلسیم همچنین می­ تواند باعث سرگیجه و مسائل مغزی گردد که شامل عدم تمرکز و تسلط ذهنی، فراموشی و سردرگمی است.

3. ناخن و پوست بیمار

کمبود کلسیم مزمن می­ تواند روی سلامت پوست و ناخن­ ها تأثیر بگذارد. با کمبود کلسیم، پوست دچار خشکی و خارش می­ گردد؛ تا جایی که محققان هیپوکلسمی را یکی از دلایل ایجاد اگزما و پسوریازیس می­ دانند. کمبود کلسیم همچنین باعث ایجاد ناخن های خشک، شکسته و شنماینده می­ گردد. به علاوه می­ تواند شرایط ایجاد بیماری آلوپسی (ریزش مو) را نیز فراهم کند.

4. پوکی استخوان

کمبود کلسیم تراکم مواد معدنی استخوان­ ها را کاهش داده و می­ تواند منجر به پوکی استخوان گردد. پوکی استخوان باعث می­ گردد استخوان­ ها نازک­تر و مستعد شکستگی شوند. این بیماری می­ تواند باعث درد، مسائل مربوط به شرایط ایستادگی و ناتوانی های احتمالی گردد. پ

استخوا ن­ها به خوبی کلسیم را ذخیره می ­نمایند، اما برای قوی ماندن به مقادیر زیادی از آن احتیاج دارند. هنگامی که سطح کلسیم پایین باشد، بدن می ­تواند آن را از استخوان­ ها بگیرد و آن­ ها را شنماینده و مستعد آسیب کند. سال­ ها طول می­کشد تا استخوان­ها تراکم مفید خود را از دست دهند و کمبود کلسیم به مرور زمان و به خصوص در صورت عدم درمان و مراقبت­ های لازم، مسائل جدی ایجاد می­ کند.

5. سندرم دردناک قبل از قاعدگی ( PMS)

سطح کلسیم پایین باعث دردهای مزمن قبل از قاعدگی می ­گردد. یک مطالعه تحقیقاتی که روی یک سری افراد در سال 2017 انجام شد، نشان داد میزان مصرف 500 میلی­ گرم کلسیم به صورت روزانه طی 2 ماه متوالی، باعث بهبود خلق و خو و کاهش درد در این دوران شده است. بنابراین مصرف روزانه مواد غذایی دارای کلسیم، به خصوص برای خانم ها، بسیار توصیه می گردد.

6. مسائل دندانی

هنگامی که بدن فاقد کلسیم لازم باشد، آن را از منبعی مانند دنداننیز تامین می­ کند. این موضوع می ­تواند منجر به مسائلی از جمله ایجاد ریشه های ضعیف، لثه­ های تحریک شده، دندان شنماینده و پوسیدگی دندان گردد. همچنین کمبود کلسیم در نوزادان می­ تواند یکی از دلایل دیر دندان درآوردن نوزاد باشد.

افرادی که در کودکی مواد کلسیم دار بیشتری استفاده نموده اند، در بزرگسالی دندان های بهتری خواهند داشت.

7. افسردگی

کمبود کلسیم باعث اختلالات خلقی، از جمله افسردگی می­ گردد. برخی مواقع بدون اینکه فرد هیچ مشکل روحی خاصی در زندگی داشته باشد، احساس افسردگی می نماید و علائم آن را در خود می بیند. در این حالت احتمال زیادی برای وجود بیماری هیپوکلسمی است. اگر فردی حس می­ کند ممکن است کاهش کلسیم باعث تغییر در خلق و خو یا ایجاد علائم افسردگی در وی شده باشد، باید از پزشک بخواهد سطح آن را با آزمایش آنالیز کند. مکمل­ های کلسیم می­ توانند به مدیریت این علائم یاری نمایند.

عوارض کمبود کلسیم

عوارض بیماری هیپوکلسمی می تواند زندگی فرد مبتلا را تهدید کند. در صورتی که این بیماری درمان نگردد و شدت گیرد، می تواند منجر به مرگ فرد مبتلا نیز بگردد.

کمبود کلسیم شدید، در صورت مداوا نشدن، باعث ایجاد موارد زیر می گردد:

  • تشنج
  • مسائل دندانی شدید
  • افسردگی
  • عارضه های پوستی
  • درد مزمن مفاصل و ماهیچه ها
  • شکستگی استخوان
  • ناتوانی جسمی

روش های برطرف کمبود کلسیم

امن ­ترین و آسان­ ترین راه برای مدیریت و جلوگیری از کمبود کلسیم، اضافه کردن کلسیم بیشتر به رژیم غذایی است. برخی غذاهای سرشار از کلسیم شامل موارد زیر هستند:

  • محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست
  • لوبیا
  • انجیر
  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • غلات غنی شده
  • آجیل و دانه از جمله بادام و دانه کنجد

مقدار توصیه شده روزانه کلسیم در رژیم غذایی برای افراد 19 تا 50 ساله، 1000 میلی­ گرم است؛ در حالی که بچه ها و نوجوانان احتیاج بیشتری به کلسیم دارند.

توجه داشته باشید که مصرف مکمل­ های کلسیم بدون اینکه ابتدا با پزشک مشورت کنید، ایده خوبی نیست. کلسیم بیش از حد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سنگ کلیه و سایر مسائل جدی سلامتی را افزایش می­ دهد. هنگامی که کمبود کلسیم شدید باشد یا هنگامی که مکمل­ ها و تنظیم رژیم غذایی به نتایج کافی نرسیده باشند، پزشک ممکن است تزریق کلسیم را تجویز کند.

انواع مکمل کلسیم

مکمل­ های کلسیم با ترکیب­ های متفاوتی وجود دارند که باید طبق تجویز پزشک تهیه و مصرف شوند. این مکمل ها دارای مقادیر مختلف کلسیم معدنی هستند که کلسیم عنصری نام دارند. رایج­ ترین مکمل­ های کلسیم عبارت هستند از:

  • کلرید کلسیم (21 درصد کلسیم عنصری)
  • لاکتات کلسیم (13 درصد کلسیم عنصری)
  • کربنات کلسیم (40 درصد کلسیم عنصری)
  • کلسیم گلوکونات (9 درصد کلسیم عنصری)

در برخی از این مکمل ­ها علاوه بر کلسیم، ویتامین ها و سایر مواد معدنی نیز استفاده شده است.

سخن آخر

بدن به انواع مواد معدنی مختلف مثل منیزیم، پتاسیم، روی، آهن و … احتیاج دارد. اما شاید بتوان گفت یکی از حیاتی ترین مواد معدنی مورد احتیاج که در ساختار اصلی بدن یعنی استخوان ها نیز نقش بسزایی دارد کلسیم است. اگر رژیم غذایی صحیح و متناسبی را انتخاب کنیم، به راحتی می توانیم میزان کلسیم مورد احتیاج بدن را تامین و از خطرات و عوارض ابتلا به بیماری هیپوکلسمی در امان باشیم. همه ما می دانیم پیشگیری بهتر از درمان است!

آیا علائم کمبود کلسیم در بدن را تجربه نموده اید؟ برای جبران آن چه روش هایی را در پیش گرفتید؟ به نظر شما بهترین مواد غذایی حاوی کلسیم کدامند؟ ما منتظر خواندن نظرات و تجربیات شما در پایین همین صفحه هستیم.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم با علایم کمبود ویتامین دی نیز در انگیره آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1819

به "علائم کمبود کلسیم در بدن چیست و چگونه برطرف می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کمبود کلسیم در بدن چیست و چگونه برطرف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید