طرز تهیه کیک خرمالو بدون فر و با فر

به گزارش مجله آراد، کیک خرمالو هم مثل کیک کدو حلوایی، یکی از متفاوت ترین عصرانه هایی است که در پاییز می توانید تجربه کنید. خرمالو، این میوه پاییزی شیرین، طعم خاص و طبع گرم دارد و کیک خرمالو یکی از راه های خوب بهره مند شدن از خواص خرمالو است. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه کیک خرمالو را آنالیز کنیم و روش های پخت آن را هم با فر و هم بدون فر یاد بگیریم.

طرز تهیه کیک خرمالو بدون فر و با فر

مواد لازم برای تهیه کیک خرمالو

  • پوره خرمالو 1 و 1.2 پیمانه
  • خرمالوی خرد شده 1 پیمانه
  • شکر سفید 1 پیمانه (200 گرم)
  • شکر قهوه ای 1 پیمانه (200 گرم)
  • تخم مرغ بزرگ 3 عدد
  • عصاره وانیل 2 قاشق چای خوری
  • آرد همه کاره 3 پیمانه
  • بیکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
  • دارچین 2 قاشق چای خوری
  • نمک 1 قاشق چای خوری
  • روغن مایع 1 پیمانه

مواد لازم برای رویه پنیری کیک خرمالو

  • پنیر خامه ای 120 گرم
  • کره 3 قاشق غذاخوری
  • پودر قند 2 پیمانه
  • دارچین 1.2 قاشق چای خوری
  • عصاره وانیل 1.2 قاشق چای خوری

مراحل تهیه کیک خرمالو

1. تهیه کیک خرمالو

فر را از قبل با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) گرم کنید. قالب مخصوص تهیه کیک را هم چرب نموده و کنار بگذارید.

در یک کاسه بزرگ، پوره خرمالوی رسیده (می توانید خرمالو را پوست کنده و سپس با چنگال له کنید) تخم مرغ، شکر سفید و قهوه ای، روغن و وانیل را باهم خوب ترکیب کنید تا تمام مواد یکدست شوند.

در یک کاسه دیگر، آرد را الک نموده و با بیکینگ پودر، نمک و دارچین مخلوط کنید. سپس این مواد خشک را هم به مواد کاسه قبلی اضافه نموده و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. پس از ترکیب شدن تمام مواد باهم، 1 پیمانه خرمالوی خرد شده را هم به ترکیب اضافه نموده و این بار به آرامی هم بزنید تا خرمالوها له نشوند.

مایه کیک را در قالبی که از قبل چرب نموده اید، بریزید و به مدت 45 تا 50 دقیقه بپزید. در سرانجام این مرحله، یک خلال دندان را داخل کیک فرو کنید. چنانچه کیک شما خوب پخته باشد، خلال دندان تمیز بیرون می آید و به آن کیک نمی چسبد. در غیر این صورت، مجددا به کیک زمان بدهید تا بپزد.

2. تهیه رویه پنیری

در طول مدتی که کیک داخل فر است، رویه پنیری را تهیه کنید. برای این کار، کره به دمای محیط رسیده و پنیر خامه ای را در یک کاسه بزرگ ریخته و با استفاده از همزن دستی یا برقی، آنقدر هم بزنید تا یکدست گردد.

پودر قند، دارچین و وانیل را کم کم به مواد اضافه کنید و بین هر بار اضافه کردن، مواد را هم بزنید تا رویه شما یکدست و خامه ای گردد.

بعد از بیرون آمدن کیک از داخل فر و پس از اینکه خوب خنک شد، روی آن را با رویه پنیری بپوشانید و پس از تزیین با پودر دارچین و تکه های خرمالو، سرو کنید.

نکته: در صورت تمایل، بنا به ذائقه خودتان می توانید به این کیک میخک، زنجبیل آسیاب شده و/یا جوز هندی اضافه کنید تا طعم متفاوت تری بگیرد. بعلاوه این کیک را علاوه بر خرمالو، با سیب و آناناس هم می توانید تهیه کنید.

طرز تهیه کیک خرمالو بدون فر

همان طور که اشاره کردیم، کیک خرمالو از جمله کیک های خوش طعم پاییزی است که کمتر کسی پیدا می گردد که آن را دوست نداشته باشد. با این حال چنانچه در خانه فر ندارید نگران نباشید، چراکه این کیک خوشمزه را روی گاز و بدون احتیاج به فر هم می توانید تهیه کنید.

برای تهیه کیک خرمالو بدون فر، پس از اینکه مایه کیک را طبق دستور بالا تهیه کنید، کف قابلمه موردنظرتان را خوب چرب کنید. برای توزیع بهتر حرارت و ته نگرفتن کیک، روی گاز خود یک شعله پخش کن قرار دهید. سپس مایه کیک را در قابلمه ریخته و به مدت حدودا 45 دقیقه تا 1 ساعت به آن اجازه بدهید تا بپزد.

نکته: بهتر است دور در قابلمه تان یک دم کنی قرار داده یا دور آن دستمال مخصوص آشپزخانه بپیچید. این کار، باعث ایجاد بخار بیشتر در قابلمه و بهتر پختن کیک شما می گردد.

نکات خمیر نشدن کیک خرمالو

خمیر شدن کیک، معمولا به علت نسبت نادرست میان مواد خشک و تر، در ترکیب مواد اولیه کیک رخ می دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، حتما ترکیب درست را در تهیه هر نوع کیک رعایت نموده و از پیمانه استاندارد بهره ببرید.

بعلاوه گاهی اوقات خمیر شدن کیک، به علت درست رعایت نشدن زمان پخت کیک یا درست نبودن درجه حرارت فر رخ می دهد. پس ضروری است به این قضیه هم توجه کنید.

سوالات متداول در طرز تهیه کیک خرمالو

در این مطلب با طرز تهیه کیک خرمالو، این عصرانه مجذوب کننده و خوش طعم پاییزی آشنا شدیم. در ادامه، به بعضی از سوالات متداول و رایج شما در مورد پختن این کیک پاسخ می دهیم.

نحوه نگهداری از کیک خرمالو چگونه است؟

بر هیچکس پوشیده نیست که برترین زمان خوردن هر نوع کیک، بلافاصله و در همان زمان پخت است. با این حال برای نگهداری از به جامانده کیک خرمالوی خود، می توانید آن را تا 4 روز در ظرف دربسته در یخچال و تا 3 ماه در فریزر نگهداری کنید.

برترین خرمالو برای تهیه کیک خرمالو چیست؟

بهتر است از خرمالوهای کاملا رسیده که شیرینی بیشتر و طعم گس کمتری دارند، در تهیه کیک خرمالو بهره ببرید. با این حال سراغ خرمالوهایی که بیش از حد له شده اند نروید، زیرا بافت کیک شما را خمیری می نماید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 17 آبان 1402 بروزرسانی: 17 آبان 1402 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2421

به "طرز تهیه کیک خرمالو بدون فر و با فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک خرمالو بدون فر و با فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید