شناسایی گونه جدید کرونا در ویتنام، با واکسیناسیون 70 درصد مردم دنیا کرونا تمام می گردد، رجحان واکسن چینی بر آمریکایی

به گزارش مجله آراد، خبرگزاری خبرنگاران-شناسایی گونه جدیدی از ویروس کرونا در ویتنام که ترکیبی از دو ویروس خطرناک هندی و انگلیسی است باعث نگرانی مقامات بهداشتی جهان شده است.

شناسایی گونه جدید کرونا در ویتنام، با واکسیناسیون 70 درصد مردم دنیا کرونا تمام می گردد، رجحان واکسن چینی بر آمریکایی

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل ازرویترز، مقامات ویتنامی از شناسایی گونه جدید و خطرناکی از ویروس کرونا که ترکیبی از گونه هندی و بریتانیایی کووید-19 است و به سادگی در هوا منتشر می شود خبر دادند.

پس از کنترل موفقیت آمیز ویروس در بیشتر سال گذشته، ویتنام درگیر شیوع این ویروس از آوریل گذشته است که نیمی از 6856 مورد ثبت شده مربوط به این بازه زمانی است. تا به امروز ویروس مرگبار کرونا جان 47 نفر را در این کشور گرفته است.

انگوین تان، وزیر بهداشت ویتنام با بیان اینکه ویروس جدید ترکیبی از دو گونه شناخته شده است گفت: در ویتنام گونه جدیدی از کووید-19 را شناسایی نموده که ترکیبی از ویژگیهای دو گونه موجود که اولین بار در هند و بریتانیا شناسایی شده در ویتنام مشاهده شده است.

او در یک جلسه دولتی گفت: گونه جدید یک ویروس هندی با تغییراتی است که ریشه آن مربوط به کرونای انگلیسی است و بسیار خطرناک است.

هرچند کشورهای مختلف در کوشش برای مهار ویروس کرونا هستند و با فراوری واکسن انتظار می رود سرعت انتشار این ویروس رفته رفته کاهش پیدا کند اما یکی از نگرانی های کارشناسان بهداشتی مربوط به گونه های چهش یافته کرونا است؛ اتفاقی که این بار در ویتنام اتفاق افتاده و باید منتظر کارایی و اثربخشی واکسن های کرونا در برابر آن بود.

کاهش مقبولیت دولت انگلیس به دلیل ضعف در مهار کرونا

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که در پی ضعف دولت انگلیس در مقابله با ویروس کرونا، میزان مقبولیت نخست وزیر این کشور کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری اسکای نیوز، بر اساس نظرسنجی موسسه آپینیِم میزان مقبولیت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نسبت به دو هفته قبل 6 درصد کاهش پیدا نموده است. با وجود این، به نظر می رسد که استارمر رهبر حزب کارگر از این تغییر در نظر مردم بهره نبرده است و میزان مقبولیت او هم نسبت به دو هفته پیش 9 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این نظرسنجی اکنون محافظه کاران نسبت به آخرین نظرسنجی پیش از این, 2 درصد کاهش مقبولیت داشته اند و این میزان به 42 درصد رسیده است. این در حالی است که میزان رضایتمندی از حزب کارگر با افزایش 5 درصدی به 36 درصد رسیده است.

با واکسیناسیون 70 درصد مردم دنیا کرونا تمام می شود

هانس کلوگه مدیر سازمان دنیای بهداشت در قاره اروپا گفت تا زمانی که دست کم 70 درصد مردم دنیا واکسن کرونا دریافت ننمایند، همه گیری تمام نمی شود.

کلوگه در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه ضمن ابراز تأسف از فرایند کند واکسیناسیون کووید از جمله در اروپا گفت که سرعت سرایت انواع جهش یافته ویروس کرونا در دنیا نگران نماینده است.

این مدیر ارشد سازمان دنیای بهداشت همچنین گفت: به عنوان مثال می دانیم که نوع بی1617 (ویروس کرونای هندی) از بی 117 (ویروس انگلیسی) مسری تر است و خود این نوع آخری نیز از ویروس قبلی مسری تر بوده است.

وی با اشاره به این که واکسن های موجود تا به امروز علیه ویروس های جهش یافته مؤثر بوده اند، گفت که افزایش شتاب واکسیناسیون برای خاتمه دادن به این همه گیری که بیشتر از حد انتظار هم طول کشیده، مهم است. هانس کلوگه که از فوریه 2020 تا به امروز مدیریت سازمان بهداشت دنیای در اروپا را بر عهده دارد، اعلام نمود: برای مهار یک بیماری همه گیر، سرعت لازم است و این چیزی است که در ابتدای شیوع کرونا وجود نداشت.

این پزشک بلژیکی اضافه کرد: حتی زمانی که سازمان بهداشت دنیای همه گیری را خاطرنشان کرد، بسیاری از کشورها هنوز منتظر بودند. ما وقت گرانبهایی را از دست دادیم.

در مجموع 53 کشور و قلمرو موجود در منطقه اروپا بر پایه معیارهای سازمان دنیای بهداشت، تا به امروز 26 درصد افراد دوز نخست واکسن کرونا را دریافت نموده اند. بر پایه برآورد خبرگزاری فرانسه، در اتحادیه اروپا تا به امروز 36.6 درصد از مردم حداقل یک دوز و 16.9 درصد نیز هر دو دوز واکسن را دریافت نموده اند.

در تحولی دیگر در پیوند با واکسیناسیون کرونا در اروپا، قرار است نوجوانان 12 تا 15 ساله نیز برای نخستین بار واکسن نوع فایزر-بیون تک را دریافت نمایند.

مارکو کاولری رئیس بخش راهبرد واکسن ها و تهدیدهای بهداشتی آژانس دارویی اروپا روز آدینه گفت: کمیته داروهای انسانی آژانس دارویی اروپا امروز استفاده از واکسن فایزر-بیون تک به نام کمیرناتی را برای نوجوانان 12 تا 15 ساله تأیید کرد. این واکسن تا به امروز برای تزریق به افراد 16 سال به مجوز گرفته و هم اکنون داده هایی داریم که نشان می دهد این واکسن برای سنین سن 12 تا 15 سال نیز ایمن است.

کمیته داروهای انسانی آژانس دارویی اروپا که مسئول ارزیابی و نظارت بر فرآورده های دارویی در اتحادیه اروپاست گفته است که فواید ناشی از تزریق فایزر در این گروه سنی بیش از خطرات احتاقتصادی آن است، اما همچنین گفته است که به دلیل محدود بودن تعداد بچه ها شرکت نماینده در مطالعه کارآمدی واکسن، این آزمایش نمی تواند عوارض جانبی نادر را تشخیص دهد.

اتحادیه اروپا اولین قدرت غربی نیست که به نوجوانان اجازه تزریق واکسن کرونا می دهد. در اوایل ماه جاری میلادی، ایالات متحده آمریکا نیز واکسن فایزر-بیون تک را برای استفاده اضطراری در نوجوانان 12 تا 15 ساله تجویز نموده بود.

این در حالی است که تدروس آدانوم رئیس سازمان دنیای بهداشت در اواسط ماه مه گفته بود کشورهایی که در حال حاضر به جوانان واکسن می زنند، باید این کار را متوقف نمایند زیرا این گروه سنی در معرض خطر بیماری نیستند.

وی در عوض گفت که این دوزها باید به وسیله ساز و کار کوواکس، برنامه ابتکاری این سازمان به هدف دسترسی عادلانه کشورهای فقیرتر به اکسن اهدا شود.

یافته های کمیته داروهای انسانی آژانس دارویی اروپا اکنون به کمیسیون اروپا منتقل می شود و سپس کمیسیون در این زمینه تصمیمی قانونی می گیرد که رسما به همه 27 کشور عضو ابلاغ می شود.

فزونی واکسن چینی بر آمریکایی

تحقیقات تازه ای که در کشور اروگوئه اجرا شده نشان می دهد که واکسن کروناواک که توسط شرکت داروسازی چینی سینواک فراوری شده تاثیر بیشتری از واکسن آمریکایی فایزر در کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا دارد.

بر اساس نتایج اولیه این تحقیق که روز پنجشنبه در اروگوئه منتشر شد واکسن کروناواک تا میزان 97 درصد مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کووید19 را کاهش می دهد در حالی که میزان تاثیرگذاری واکسن فایزر بر کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا 80 درصد عنوان شده است.

این تحقیق توسط وزارت بهداشت اروگوئه و با آنالیز یک جامعه آماری از میان جمعیت ساکن در این کشور اجرا شده و نتایج اولیه آن میزان تاثیرگذاری واکسن بر کاهش مرگ و میر ناشی از کووید19، بیش از چهارده روز پس از تجویز دوز دوم را نشان می دهد.

بر اساس این تحقیق، از میان کل افراد دریافت نماینده دوز دوم واکسن کروناواک در تاریخ 25 مه که تعداد آنها 712 هزار و هفتصد و شانزده نفر است، تست کرونای 5 هزار و سیصد و شصت نفر مثبت شد.

از میان این افراد همچنین 19 نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند و 6 نفر نیز به دلیل وخامت بیماری جان خود را از دست دادند.

همین مطالعه روی 149 هزار و سیصد و بیست و نه دریافت نماینده واکسن فایزر در تاریخ مشابه انجام شد که از میان این افراد 691 نفر برغم واکسیناسیون به بیماری کووید19 مبتلا شدند و از میان بیماران تنها یک نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شد و هشت نفر نیز جان خود را از دست دادند.

مسئولان این تحقیق مطالعاتی خاطرنشان کردند که افراد فوت شده پس از ابتلا به کووید که قبلا واکسن فایزر دریافت نموده بودند همگی هشتاد ساله بودند.

بدین ترتیب نتایج اولیه تحقیق نشان می دهد که واکسن کروناواک از حیث تاثیر گذاری بر کاهش موارد ابتلا به بیماری کووید 57 درصد موثر بوده در حالی که میزان تاثیرگذاری واکسن فایزر از این لحاظ 75 درصد شده است.

در زمینه کاهش موارد بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه نیز وضع واکسن فایزر بهتر است. تاثیر کروناواک از این لحاظ 95 درصد و تاثیر فایزر 99 درصد عنوان شده است.

به گزارش یورونیوز،مقامات وزارت بهداشت اروگوئه اعلام نموده اند که آمار ارائه شده در این تحقیق مقدماتی است و باید با در نظرگرفتن جوانب احتیاط تعبیر و تفسیر شود زیرا در این مطالعه سن افراد، ابتلای آنها به یک بیماری دیگر و یا احتمال تعلق آنها به گروه هایی نظیر کادر درمان که بیش از دیگران در معرض ویروس کرونا هستند، لحاظ نشده است.

قرار است جزئیات بیشتری از نظر آماری که از نتایج حاصل از این تحقیق استخراج شده به زودی در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

اروگوئه، کشوری با جمعیت سه میلیون و پانصد هزار نفری در آمریکای لاتین است که هرگز برای مهار ویروس اقدام به قرنطینه شهفرایندان خود ننموده و بخش زیادی از فعالیت ها و کسب و کارها را نیز باز نگه داشته است.

واکسیناسیون در اروگوئه از ابتدای ماه مارس شروع شده و با تاکید و مساعدت دولتمردان با سرعت قابل قبولی پیشرفت نموده است.

به گزارش وزارت بهداشت اروگوئه تا به امروز 47 درصد جمعیت این کشور دوز نخست واکسن کرونا را دریافت نموده اند و 28 درصد جمعیت نیز با دریافت دوز دوم واکسن ایمن شده اند.

اثربخشی 96 درصدی واکسن کرونای قزاقستان

رئیس جمهور قزاقستان در ملاقات با مدیرکل سازمان دنیای بهداشت، از اثربخشی 96 درصدی واکسن کرونای ساخت این کشور خبر داد.

قاسم ژامرت تاکایف رئیس جمهور قزاقستان و تدروس ادهانوم مدیرکل سازمان دنیای بهداشت به صورت مجازی ملاقات و گفت و گو کردند.

تاکایف در ابتدای این گفت وگو به مدیر سازمان دنیای بهداشت در در خصوص اقدامات نورسلطان برای مبارزه با ویروس همه گیر کرونا و فرایند واکسیناسیون علیه این بیماری، خبر داد.

تاکایف در ادامه این ملاقات همچنین در خصوص نتایج اولیه آزمایشات بالینی واکسن قزاقی قزواک که میزان اثربخشی آن 96 درصد برآورد شده، صحبت کرد.

بنابر سخنانی رئیس جمهور قزاقستان در حال حاضر نهادهای مربوطه این کشور مشغول فرایند دریافت تاییدیه واکسن مذکور از سوی سازمان دنیای بهداشت است.

وی همچنین به مدیرکل سازمان دنیای بهداشت پیشنهاد کرد تا در قزاقستان پروژه آزمایشی برای افزایش ظرفیت کشورهای آسیای مرکزی در چارچوب برنامه One Health متمرکز به ایجاد مرکز منطقه ای برای کنترل بیماری و ایمنی زیستی عملی سازند.

مدیر سازمان بهداشت دنیای به نوبه خود با قدردانی از کوشش های رئیس جمهور قزاقستان در زمینه مقابله با بیماری همه گیر و استقبال از فراوری واکسن قزواک آمادگی خود برای آنالیز امکان قرار دادن آن در لیست داورهای توصیه شده توسط سازمان پیمان دنیای برای استفاده در شرایط اضطراری را خاطرنشان کرد.

وی خطاب به رئیس جمهور قزاقستان گفت: 2 میلیون نفر واکسینه شده تا به امروز رقم بسیار قابل توجهی است، بسیاری از کشورها هنوز به این سطح نرسیده اند. اهداف بلند پروازانه شما برای واکسیناسیون 55 درصد از جمعیت کشور شایسته احترام است.

طرفین در خاتمه این گفت و گوی مجازی در خصوص ادامه همکاری در زمینه مبارزه با بیماری همه گیر توافق کردند

واکسن فایزر در برابر کرونای هندی اثربخشی کمتری دارد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: واکسن کروناویروس فایزر در برابر سویه جهش یافته در هند اثربخشی کمتری دارد اما بازهم تاحدی می تواند مصونیت ایجاد کند.

انستیتو پاستور فرانسه در مطالعه ای خاطرنشان کرد: واکسن کروناویروس ساخت شرکت فایزر در برابر کرونای هندی کمتر اثربخش است اما بازهم می تواند تاحدی در برابر این نوع از ویروس که قدرت سرایت پذیری بیشتری دارد مصونیت ایجاد کند.

در این آنالیز آزمایشاتی روی 28 نفر از اعضای کادر درمان در شهر اورلئان انجام گرفت. 16 نفر از آنان دو دُز از واکسن فایزر و 12 نفر دیگر یک دُز از واکسن آسترازنکا را دریافت کردند.

طبق این مطالعه، افرادی که دو دُز از واکسن فایزر را دریافت نموده بودند کاهش سه برابری آنتی بادی ها در برابر سویه جهش یافته کرونا در هند موسوم به B.1.617 مشاهده شد اما هنوز در برابر این نوع از ویروس ایمن بوده اند.

محققان اظهار داشتند: بیمارانی که طی سال گذشته به بیماری کووید-19 مبتلا شده اند و افرادی که با تزریق دو دُز از واکسن فایزر واکسینه شده اند، از آنتی بادی های کافی در برابر نوع هندی برخوردار بوده اند اما آنتی بادیهای موجود برای مقابله با نوع انگلیسی سه تا شش برابر کمتر بوده است.

به گفته محققان نتایج این مطالعه نشان داد که این سویه از کرونا مقاومت نسبی در برابر آنتی بادی ها بدست آورده است

پرتاب مردگان کرونایی از پل به رودخانه

تصویرمردانی که جسد یک بیمار کرونایی را از روی پل به رودخانه راپتی در هند پرتاب می کردند توجه کاربران را به خود جلب کرد.

به گزارش دهلی نیوز، رودخانه راپتی در ایالت اوتارپرادش هند قرار داشته واکنون به محلی برای رهایی ازشر اجساد بیماران کرونایی تبدیل شده است.

گزارش های موجود نشان میدهد با وجودیکه دولت دستور اکید داده تا مردم اجساد مردگان خود را در رودخانه ها رها ننمایند اما رهایی از شر اجساد به این روش همچنان ادامه داشته و روز به روز افزایش نیز می یابد.

یک کارشناس در این باره گفت: این عمل تنها به خاطر فقر اقتصادی و فقر فرهنگی است آنها نمی دانند که چه اشتباه عظیمی انجام می دهند.

اطلاعات موجود نشان میدهد که جسد متعلق به بیمار کرونایی بوده که برای خاکسپاری تحویل بستگانش داده شده اما آنها هیچ مراسمی برایش ترتیب نداده و تنها با پرت کردنش قصد رهایی از شر جسد را داشتند.

گاجندرا شکاوات ، از وزرای منطقه ، در توئیتر خود نوشت: ما موضوع ریختن اجساد مرده در رودخانه گانگا و دیگر رودخانه ها را را مورد توجه جدی قرار داده ایم و اقداماتی را برای ممنوعیت اقدام به این کارترتیب داده ایم تا اجساد بر اساس پروتکل ها دفن و یا نابود شوند. رهایی اجساد در رودخانه هایی چون گنگ و راپتی می تواند تبدیل به فاجعه ای عظیم شود که گویی مردم از آن بی خبرند.

جان باختن 121 هزار شهفرایند روسیه در اثر کرونا

با شناسایی بیش از 9 هزار مورد جدید آلودگی، تعداد کل مبتلایان به کووید-19 در روسیه به 5 میلیون و 63 هزار نفر افزایش یافته که از این تعداد، بیش از 4 میلیون و 677 هزار بیمار تا به امروز بهبود پیدا نموده اند.

به گزارش خبرگزاری تاس،ستاد عملیاتی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در روسیه، امروز (یکشنبه) گزارش داد که تعداد موارد تأیید شده از عفونت کووید-19 در این کشور طی یک روز گذشته 9 هزار و 694 مورد افزایش پیدا کرد که بیشترین میزان آلودگی روزانه از تاریخ 19 ماه مارس (اوخر اسفند ماه سال گذشته) است. بدین ترتیب، تعداد کل مبتلایان به کووید-19 در روسیه به 5 میلیون و 63 هزار و 442 نفر رسیده است.

طبق این اطلاعات، بیشترین موارد جدید آلودگی به ویروس کرونا طی 24 ساعت اخیر، 3 هزار و 719 مورد در شهر مسکو، 829 مورد در شهر سن پترزبورگ، 748 مورد در منطقه مسکو و 179 مورد نیز در منطقه راستوف شناسایی شده است.

ضمن اینکه، تعداد بیماران فعال، یعنی افرادی که به دلیل ابتلا به کووید-19 همچنان تحت درمان هستند، به 264 هزار و 410 نفر افزایش یافته است.

این ستاد یادآور شد که تعداد شهفرایندان روس معالجه شده از بیماری کووید-19 طی روز گذشته 7 هزار و 376 نفر افزایش یافته و بطور کلی به 4 میلیون و 677 هزار و 870 نفر رسیده است. سهم بیماران درمان شده در روسیه در سطح 92.4 درصد از کل افراد مبتلا باقی مانده است.

بیشترین موارد بهبود مبتلایان به کرونا در روسیه به ترتیب: دو هزار و 547 بیمار در شهر مسکو، 602 بیمار در منطقه مسکو، 498 بیمار در شهر سن پترزبورگ، 195 بیمار در منطقه ساراتوفسکی و 152 بیمار هم در منطقه راستوف گزارش شده است.

علاوه بر این، تعداد مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا در روسیه طی روز گذشته 355 مورد افزایش یافت، این رقم یک روز قبل، 401 نفر ثبت شده بود. بدین ترتیب، در مجموع شمار قربانیان این عفونت به 121 هزار و 162 نفر برسد. میزان تقریبی موارد فوت بیماران کرونایی به 2.39 درصد افزایش یافته است. بیشترین موارد مرگ بیماران مبتلا به کرونا - 59 مورد در شهر مسکو، 39 مورد در شهر سن پترزبورگ، 15 مورد در هر یک از مناطق وارونژ و نیژنی نوگوراد و 12 مورد در منطقه کراسنودارسک گزارش شده است.

ضمن اینکه تعداد کل مبتلایان به کووید-19 در پایتخت روسیه به یک میلیون و 177 هزار و 356 نفر رسیده که از این تعداد، 20 هزار و 60 نفر جان خود را از دست داده و یک میلیون و 60 هزار و 588 بیمار بطور کامل درمان شده اند. در حال حاضر 96 هزار و 708 فرد مبتلا در مسکو همچنان تحت درمانند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1787

به "شناسایی گونه جدید کرونا در ویتنام، با واکسیناسیون 70 درصد مردم دنیا کرونا تمام می گردد، رجحان واکسن چینی بر آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی گونه جدید کرونا در ویتنام، با واکسیناسیون 70 درصد مردم دنیا کرونا تمام می گردد، رجحان واکسن چینی بر آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید