سقوط اولین مرکز یک ولایت افغانستان به دست طالبان

به گزارش مجله آراد، نیرو های طالبان روز آدینه 15 مرداد کنترل شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در مرز با ایران را بطور کامل در اختیار گرفتند. این اولین مرکز یک ولایت افغانستان است که به دست طالبان سقوط می نماید.

سقوط اولین مرکز یک ولایت افغانستان به دست طالبان

یک مقام پلیس به خبرگزاری رویترز گفته است که به خاطر عدم اعزام نیرو های کمکی به وسیله دولت افغانستان، زرنج به دست طالبان افتاد.

یک مقام اداره ولایتی هم که نخواسته نامی از وی برده گردد گفته است که طالبان شب گذشته ولسوالی (شهرستان) کنگ نمیروز را در 40 کیلومتری زرنج تصرف کردند و در این رخداد 35 نیروی امنیتی کشته و زخمی شدند.

او بعلاوه اضافه کرد که ایران دیروز در نزدیکی مرز با افغانستان کمپی را برای مهاجران که از افغانستان سرازیر می شوند، ایجاد نموده است.

یک مقام دیگر هم که نخواست نام او منتشر گردد، گفت صبح روز آدینه 40 درصد مردم زرنج از جمله اعضای نیرو های امنیتی و خانواده هایشان پیش از این که طالبان داخل شهر شوند، به کمپ ابریشم که در آن طرف مرز از سوی ایران ایجاد شده بود، پناه بردند.

از زمان شروع به خروج نیرو های آمریکایی و خارجی از افغانستان، حملات طالبان شدت گرفته است.

طالبان منطقه ها زیادی از کشور، خصوصا منطقه ها مرزی را در کنترل گرفته و نبرد های سختی را برای ساقط کردن مراکز ولایات هرات، قندهار و جوزان شروع نموده است.

منابع طالبان به رویترز گفته اند که سقوط زرنج روحیه جنجگویان را برای تسخیر دیگر ولایات افزایش داده است. یک فرمانده طالبان هم به این خبرگزاری گفته است زرنج برای این گروه اهمیت استراتژیک دارد، چون در مرز با ایران است.

وی که نخواسته نامی از وی برده گردد گفته است این هنوز اول کار است و باید دید ولایات دیگر چگونه به زودی در دست طالبان خواهد افتاد.

رویترز می نویسد در منطقه ها دیگر کشور هم طالبان حملات خود را شدت بخشیده و در کوشش هستند منطقه ها مرزی کشور را تحت کنترل بگیرند. در منطقه ها شمالی کشور هم حداقل 10 نیروی نظامی به رهبری ژنرال عبدالرشید دوستم در ولایت جوزان به دست نیرو های طالبان کشته شده اند. در میان کشته شدگان، یک فرمانده ارشد هم وجود دارد.

گزارش ها حاکی از نبرد کوچه به کوچه در بعضی ولایات کشور از جمله شبرغان، مرکز ولایت جوزان است.

در همین حال معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مرز ایران و افغانستان در محدوده میلک سیستان به علت کشیده شدن درگیری های کشور افغانستان به شهر زرنج ولایت نیمروز هم مرز با استان سیستان و بلوچستان بسته شد.

منابع خبری گفته اند. نیرو های طالبان در منطقه های که تصرف نموده اند، دست به کشتار غیرنظامیان و غارت و چپاول اموال مردم زده اند.

طالبان بعلاوه دواخان مینه پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه های افغانستان، را روز آدینه در کابل ترور کرد.

دو روز پیش هم این گروه افراطی، عبدالله عاطفی، شاعر و مورخ افغانستانی، را در منزلش در ولایت ارزگان، شکنجه نموده و به قتل رساندند.

همزمان پلیس ولایت بلخ در افغانستان، هم اعلام نمود که طالبان یک زن جوان را به علت اینکه در طول سفر مرد همراه او نبوده و لباس کوتاه پوشیده بود، تیرباران نموده است. در ولایت بادغیس هم طالبان یک زن جوان را که سابقه شرکت در کمپین واکسن فلج اطفال داشته است تیرباران نموده اند.

نیرو های طالبان هفته گذشته محمد خاشه، کمدین مشهور افغان، را در شهر قندهار از خانه اش ربودند و تیرباران کردند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1879

به "سقوط اولین مرکز یک ولایت افغانستان به دست طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط اولین مرکز یک ولایت افغانستان به دست طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید