راهنمای کامل فرودگاه های استانبول

به گزارش مجله آراد، استانبول، شهری است که دو قاره آسیا و اروپا را به هم وصل می نماید؛ شهری با جذابیت های فراوان فرهنگی و تاریخی، خیابان های پر از زندگی و مراکز خرید پرآوازه که به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیا شناخته می گردد.

راهنمای کامل فرودگاه های استانبول

فرودگاه های استانبول به عنوان دروازه های ورود شهر، نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند.

در این مطلب می خواهیم هدایت جامع و کامل در خصوص فرودگاه های استانبول به شما ارائه کنیم تا هر موقع خواستید به این شهر زیبا سفر کنید، اطلاعات مفیدی در خصوص فرودگاه های شلوغش به دست بیاورید.

استانبول چند فرودگاه دارد؟

شهر بزرگ استانبول دارای 3 فرودگاه است: فرودگاه تازه استانبول و فرودگاه صبیحا گوکچن و فرودگاه آتاتورک. در حال حاضر فقط دو فرودگاه اول پذیرای مسافران هستند.

فرودگاه های استانبول چه امکانات رفاهی دارند؟

فرودگاه های استانبول جزو شلوغ ترین فرودگاه های جهان هستند و امکاناتی از جمله سالن های انتظار مجهز، فروشگاه های متنوع، رستوران ها و کافه ها با غذاهای متنوع، اتاق های استراحت و خواب، اینترنت رایگان و پارکینگ های بزرگ را در اختیار مسافران قرار می دهند.

در سفر هوایی به استانبول کدام فرودگاه پذیرای ایرانیان خواهد بود؟

هر دو فرودگاه اصلی استانبول پذیرای مسافران ایرانی هستند و پروازهای مستقیم به استانبول از شهرهای بزرگ کشورمان از جمله تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز به صورت منظم و هفتگی به مقصد استانبول انجام می گردد.

فاصله فرودگاه تازه استانبول و فرودگاه صبیحا گوکچن از مرکز شهر چقدر است؟

فرودگاه تازه استانبول در فاصله 35 کیلومتری از مرکز شهر استانبول (شمال غربی) و در قسمت اروپایی قرار گرفته؛ در حالی که فرودگاه صبیحا گوکچن در فاصله 32 کیلومتری مرکز شهر (جنوب شرقی) و در قسمت آسیایی استانبول واقع شده است.

بزرگ ترین فرودگاه استانبول کدام است؟

فرودگاه تازه استانبول (با نماد IST)، با مساحتی بیش از 7650 هکتار و 5 باند فرود، یکی از بزرگ ترین فرودگاه های جهان و بزرگ ترین فرودگاه کشور ترکیه است.

استانبول چند فرودگاه دارد؟

استانبول، مرکز فرهنگی، تاریخی و جهانگردی ترکیه، با موقعیت جغرافیایی منحصربه فرد خود، یکی از مهم ترین مراکز جهانگردی و تجاری منطقه و جهان است.

این شهر بزرگ، در جنوب شرقی اروپا و مرز غربی آسیا واقع شده و به عنوان پل ارتباطی بین این دو قاره شناخته شده است.

حتما این سوال برای شما هم پیش آمده که استانبول چند فرودگاه دارد و نام فرودگاه استانبول چیست؟

استانبول، با جمعیتی بالغ بر 15 میلیون نفر، یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان است و اهمیت آن از نظر جهانگردی، باعث شده که احتیاج به فرودگاه های مدرن و پیشرفته برای پذیرش میلیون ها مسافر و جهانگرد روزانه احساس گردد.

بنابراین فرودگاه های استانبول امروزه با برنامه های پروازی مختلف در حال ارائه خدمات به مسافران و جهانگردان هستند.

استانبول در حال حاضر سه فرودگاه بین المللی دارد:

فرودگاه آتاتورک: این فرودگاه با نام قدیمی فرودگاه بین المللی استانبول، از سال 1953 فعالیت خود را شروع نموده است. این فرودگاه قدیمی با موقعیتی متمایز و امکانات به روز شده، تا قبل از تعطیلی سفرهای مسافری در سال 2019، یکی از پررفت وآمدترین فرودگاه های جهان محسوب می شد.

فرودگاه صبیحا گوکچن: این فرودگاه که با نام فرودگاه بین المللی استانبول صبیحا گوکچن نیز شناخته می گردد، در ماه ژانویه سال 2001 افتتاح شد. با اضافه شدن این فرودگاه به سیستم حمل ونقل هوایی استانبول، ظرفیت بیشتری برای پذیرش مسافران فراهم آمد.

فرودگاه تازه استانبول: فرودگاه تازه استانبول به عنوان یکی از بزرگ ترین و مدرن ترین فرودگاه های جهان و تازهترین فرودگاه بین فرودگاه های استانبول در سال 2018 با هدف جایگزینی فرودگاه آتاتورک و افزایش ظرفیت پذیرش مسافران افتتاح شد.

در جدول زیر به طور خلاصه، اطلاعاتی را در خصوص فرودگاه های استانبول برایتان آورده ایم:

نام فرودگاهوسعتنماد یاتامنطقهظرفیت پذیرش مسافرفاصله تا مرکز شهر
آتاتورک (غیرفعال)-ISLباکرکوی16 میلیون مسافر24 کیلومتر
صبیحا گوکچن320 هزار متر مربعSAWپندیک41 میلیون مسافر32 کیلومتر
فرودگاه تازه استانبول77 میلیون متر مربعISTآرناووت کوی200 میلیون مسافر (بعد از تکمیل)50 کیلومتر

معرفی فرودگاه تازه استانبول

فرودگاه تازه استانبول (IST)، یکی از مدرن ترین فرودگاه های جهان و از مهم ترین فرودگاه های استانبول است که با هدف جایگزینی فرودگاه آتاتورک و افزایش ظرفیت پذیرش مسافران، در سال 2018 افتتاح شد.

این فرودگاه، با مساحتی بیش از 7650 هکتار، یکی از بزرگ ترین فرودگاه های جهان و نماد پیشرفت و توسعه در حوزه حمل ونقل هوایی به شمار می آید و در قسمت اروپایی شهر استانبول واقع شده است.

فرودگاه تازه استانبول، در حال حاضر 5 باند فعال برای فرود و برخاست هواپیماها دارد و تا سال 2028، با توسعه بیشتر و اضافه شدن باندهای تازه، ظرفیت جابه جایی بیش از 200 میلیون مسافر در سال را خواهد داشت.

این فرودگاه، فعلا یک ترمینال دارد که به صورت یکپارچه ساخته شده و زیر یک سقف بسیار وسیع قرار گرفته است.

امکانات فرودگاه تازه استانبول

فرودگاه تازه استانبول، امکانات متعددی برای راحتی و آسایش مسافران دارد. به علت بزرگی این فرودگاه، تعداد زیادی کافه و رستوران، فضای استراحت و فضای کار با لپ تاپ در آن قرار گرفته تا بتوانید دقایقی استراحت نموده و به کارهایتان برسید.

در کنار این امکانات، اینترنت پرسرعت Turk Telecom در این فرودگاه وجود دارد که استفاده از آن تا دو ساعت رایگان است.

از دیگر امکانات جالب این فرودگاه می توان به بزرگ ترین موزه فرودگاهی جهان (در قسمت پروازهای خارجی)، 5 شهربازی کوچک برای بچه ها، سالن های ماساژ، فروشگاه های برندهای لوکس مانند گوچی، دیور و لویی ویتون، تراس های سیگار و هتل Yotel Istanbul Airport اشاره نمود.

برنامه پروازهای فرودگاه تازه استانبول

بیش از 100 شرکت هواپیمایی مختلف در این فرودگاه فعال هستند که از جمله مشهورترین آن ها می توان به لوفت هانزا، ایرفرانس، هواپیمایی امارات، KLM، هواپیمایی قطر و… اشاره نمود.

تعدادی از شرکت های هواپیمایی کشورمان هم برنامه پروازی منظم به این فرودگاه دارند که شامل ایران ایر، ماهان، ایران ایرتور، آسمان، آتا، قشم، کاسپین، تابان و هواپیمایی یزد است.

این پروازها از تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز به صورت رفت وبرگشتی به فرودگاه تازه استانبول انجام می شوند.

ناگفته نماند که پروازهای مستقیم هواپیمایی ترکیش نیز بین این فرودگاه و شهرهایی که بالاتر اشاره نمودیم انجام می گردد.

فاصله فرودگاه تازه استانبول تا مرکز شهر

فرودگاه تازه استانبول در منطقه آرناوود و در شمال غربی استانبول واقع شده است. فاصله این فرودگاه استانبول تا مرکز شهر استانبول به شکل زیر است:

فاصله زمانی: حدوداً 45 دقیقه تا 1 ساعت زمان ضروری است تا با وسایل حمل ونقل عمومی یا تاکسی از فرودگاه تازه استانبول به مرکز شهر برسید که البته به شرایط ترافیکی و مسیر انتخابی بستگی دارد.

فاصله مسافتی: مسافت بین فرودگاه تازه استانبول و مرکز شهر استانبول حدود 50 کیلومتر است.

برای رسیدن به مرکز شهر استانبول از فرودگاه تازه استانبول، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد:

تاکسی: این روش سریع ترین و راحت ترین راه برای رفتن به مرکز شهر استانبول است (تقریبا 40 دقیقه). تعداد زیادی تاکسی در خروجی فرودگاه منتظر شما هستند.

اتوبوس: شما می توانید از خطوط اتوبوس عمومی Havaist بهره ببرید که تقریبا هر 30 دقیقه یک بار از فرودگاه به سمت مرکز شهر و نقاط مهمی همانند میدان تقسیم، بشیکتاش و کادیکوی حرکت می نمایند.

مترو: خط متروی M11 به فرودگاه تازه استانبول رسیده و در ساعات شلوغ، قطار هر 6 دقیقه یک بار حرکت می نماید و می تواند در عرض 30 دقیقه، شما را به مرکز شهر برساند. ایستگاه اول این خط هم گایرِت تِپِه در بخش اروپایی شهر است.

لوکیشن فرودگاه تازه استانبول روی گوگل مپ

معرفی فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول

فرودگاه بین المللی صبیحا گوکچن (SAW) که با نام فرودگاه بین المللی استانبول صبیحا گوکچن نیز شناخته می گردد، دومین فرودگاه بزرگ از فرودگاه های استانبول است که به علت ازدحام بسیار زیاد فرودگاه آتاتورک و برای جایگزینی آن ساخته شد.

این فرودگاه در قسمت آسیایی شهر واقع شده و در سال 2001 به بهره برداری رسیده است.

می خواهید بدانید که نام این فرودگاه از کجا آمده؟ این فرودگاه به افتخار صبیحا گوکچِن، اولین خلبان زن هواپیماهای جنگنده در جهان که یکی از دخترخوانده های مصطفی کمال آتاتورک بود، نام گذاری شده است.

نکته ای که در خصوص فرودگاه صبیحا گوکچن وجود دارد این است که بیشتر پروازهای مقرون به صرفه قیمت از این فرودگاه انجام می گردد. به همین علت این فرودگاه در سال 2010 عنوان برترین فرودگاه جهان را برای پروازهای مقرون به صرفه قیمت از آن خود کرد.

امکانات فرودگاه صبیحا گوکچن

فرودگاه بزرگ صبیحا گوکچن در سال 2023، رکورد جا به جایی بیش از 37 میلیون مسافر را ثبت کرد که در تاریخ این فرودگاه بی سابقه بوده و به عنوان دومین فرودگاه بزرگ ترکیه، تمامی امکانات لازم برای یک فرودگاه بزرگ و مدرن در آن وجود دارد.

این فرودگاه باجه های چک بلیط دارد تا خودتان بتوانید به راحتی و خیلی سریع، وارد قسمت انتظار برای پرواز بشوید.

از دیگر امکانات این فرودگاه می توان به فضاهای خواب کپسولی برای استراحت، رستوران و کافه های متعدد، باجه های کرایه خودرو و فروشگاه های بزرگ اشاره نمود.

برنامه پروازهای فرودگاه صبیحا گوکچن

فرودگاه صبیحا گوکچن میزبان مسافران از 162 نقطه جهانست که 122 مورد از آن ها مقاصد بین المللی و بقیه از مقاصد داخلی هستند. بیش از 20 شرکت هواپیمایی شناخته شده در این فرودگاه فعالیت دارند.

از مشهورترین آن ها می توان به هواپیمایی قطر، بریتیش ایرویز، هواپیمایی امارات و پگاسوس اشاره نمود.

اما در خصوص پروازهای بین فرودگاه های بین المللی کشورمان و فرودگاه صبیحا گوکچن باید گفت که این پروازها از شهرهای تهران، ارومیه، تبریز و مشهد به مقصد استانبول انجام می شوند.

شرکت های هواپیمایی پگاسوس و ترکیش از این شهرها به مقصد فرودگاه صبیحا گوکچن پروازهای منظم و هفتگی دارند.

فاصله فرودگاه صبیحا گوکچن تا مرکز شهر

فاصله فرودگاه صبیحا گوکچن تا مرکز شهر استانبول تقریبا 32 کیلومتر است. زمان لازم برای رسیدن به مرکز شهر نیز به شرایط ترافیکی و روش حمل ونقل بستگی دارد.

روش های زیر رایج ترین راه های رسیدن به مرکز شهر استانبول از این فرودگاه هستند:

تاکسی: استفاده از تاکسی یکی از سریع ترین راه های رسیدن به مرکز شهر استانبول است. شما می توانید از تاکسی های دریایی هم برای رسیدن به نقاط مختلف شهر بهره ببرید؛ البته سوار شدن تاکسی هزینه بالاتری نسبت به سایر روش های جا به جایی دارد.

اتوبوس های عمومی: خطوط اتوبوس عمومی نیز از فرودگاه صبیحا گوکچن به مراکز مختلف شهری، از جمله کادیکوی و میدان تقسیم حرکت می نمایند.

این اتوبوس ها اغلب در جلوی خروجی های فرودگاه قرار دارند. شما می توانید از اتوبوس های Havaist و بعلاوه اتوبوس های عمومی E10 و E11 بهره ببرید.

مترو: شما می توانید قطارهای خط M4 متروی استانبول را سوار شده و به سمت ایستگاه کادیکوی حرکت کنید.

اجاره خودرو : اجاره خودرو از فرودگاه صبیحا گوکچن گزینه ای ایدئال برای کسانی است که به شهر استانبول و شهرهای اطراف به صورت مستقل سفر می نمایند.

باجه هایی برای اجاره خودرو داخل فرودگاه و قبل از خروجی قرار گرفته که می توانید به آن ها مراجعه کنید و خودروی مورد نظرتان را تحویل بگیرید.

لوکیشن فرودگاه صبیحا گوکچن روی گوگل مپ

معرفی فرودگاه آتاتورک استانبول

فرودگاه آتاتورک استانبول (ISL)، نمادی از تاریخ هوانوردی ترکیه و یکی از قدیمی ترین فرودگاه های استانبول است. فرودگاه آتاتورک در سال 1953 به بهره برداری رسید و سال های زیادی تنها فرودگاه استانبول بود.

با افزایش بسیار زیاد تعداد مسافران داخلی و خارجی که از ظرفیت فرودگاه بیشتر بود، این فرودگاه در سال 2019 تغییر کاربری داد و برای همواره به روی جهانگردان بسته شد.

در حال حاضر تمامی پروازهای مسافری و باربری که قبلا به مقصد این فرودگاه انجام می شدند، به فرودگاه تازه استانبول منتقل شده است.

همان طور که از نامش تعیین است، این فرودگاه از فرودگاه های استانبول به افتخار بنیان گذار و رهبر جمهوری ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک نام گذاری شده است.

جالب است بدانید که هواپیمایی ترکیه (ترکیش ایرلاینز) هم به دستور آتاتورک در سال 1933 تاسیس شد.

فرودگاه آتاتورک در بین فرودگاه های استانبول در حال حاضر تنها برای تعمیرات هواپیماها، فرود جت های شخصی، پروازهای دیپلماتیک و دولتی، تاکسی های هوایی و… استفاده می گردد.

البته نیروی هوایی ترکیه هم پایگاهی در این فرودگاه دارد که برای انجام بعضی پروازهای تمرینی از آن استفاده می نماید. قرار است به زودی در محل این فرودگاه، پارک بسیار بزرگی هم ساخته گردد.

برنامه پروازهای فرودگاه آتاتورک استانبول

این فرودگاه در حال حاضر برنامه پروازی ندارد و تمامی پروازهای مسافری و باربری آن به فرودگاه تازه استانبول که تازهترین فرودگاه از فرودگاه های استانبول است، منتقل شده است.

فاصله فرودگاه آتاتورک استانبول تا مرکز شهر

این فرودگاه در منطقه یِشیلکوی در فاصله تقریبا 24 کیلومتری از مرکز شهر استانبول و در قسمت اروپایی آن واقع شده است.

لوکیشن فرودگاه آتاتورک استانبول روی گوگل مپ

توصیه های خبرنگاران در سفر هوایی و بازدید از فرودگاه های استانبول

استانبول یکی از مقاصد جهانگردی برجسته جهان است و هر ساله میلیون ها جهانگرد را به خود جذب می نماید.

در ایام تعطیل، مخصوصا تعطیلات سال نوی میلادی، این شهر به شدت شلوغ شده و در نتیجه، فرودگاه های استانبول نیز در حالت پیک کاری خود قرار می گیرند.

بنابراین، توصیه ما برای سفر به استانبول در فصل بهار و پاییز است که شلوغی فرودگاه های استانبول کمتر بوده و قیمت بلیط استانبول نیز مناسب تر است.

پس حتما سفرتان را از قبل برنامه ریزی کنید تا سفری دلنشین و به یادماندنی به این شهر زیبا داشته باشید.

منبع: علی بابا
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2465

به "راهنمای کامل فرودگاه های استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل فرودگاه های استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید