رژیم غذایی مناسب برای انواع سنگ کلیه

به گزارش مجله آراد، وقتی به پزشک مراجعه میکنید حتی برای سرماخوردگی دکتر در کنار داروهایی که براتون تجویز میکنه حتما توصیه­ های غذایی هم براتون داره، این هم به نوعی رژیم غذاییه ولی کوتاه مدت! و اثرش در دراز مدت از داروهایی که میخوان شما رو درمان کنن بیشتره نباید دست کم بگیردش. سنگ ملیه هم از اون بیماریهایی هست که برای درمانش مداومت بر رژیم یه اصله! و استفاده از مواد غذایی که در حین آسیب کمت فایده بیشتری به بدنتون میرسونه خیلی مهمه. در ادامه مطالبی در این باره در اختیارتون میذارم امیدوارم براتون مفید باشه.

رژیم غذایی مناسب برای انواع سنگ کلیه

هدف از رژیم غذایی چیست؟

وقتی سنگ کلیه ایجاد شد نمیتونیم اون رو بطور کلی با رژیم غذایی از بین ببریم اما رژیم غذایی میتونه از سنگ سازی مجدد بعد از عمل و یا بزرگتر شدن سنگهای ساخته شده پیشگیری کنه، هدف رژیم غذایی زیاد کردن ادرار بیمار و رقیق کردنش هست علاوه براین در رژیم غذایی دقت میشه که کلسیم کمتری از ادرار دفع بشه.

یک نکته مهم!

نکته مهمی که به نظرم لازمه بدونید اینه که اگرچه برای بیماران سنگ کلیه ای خیلی مصرف مایعات توصیه میشه اما باید بدونید که نباید کسانی که سنگ کلیه بزرگ دارند در یک وعده مقدار زیادی آب بنوشند، بلکه بهتره آب مصرفی رو بتدریج در طول روز مضرف نمایند.

رژیم در سنگهای فسفاته قلیایی

در رژیم غذایی که برای بیمارانی که مبتلا به این نوع سنگ هستن اصل بر رژیم اسیدی هست، رژیمی که محیط ادرار رو اسیدی کنه به این خاطر مواد غذایی که حالت اسیدی داشته باشه رو براتون پیشنهاد میکنیم مثل: حبوبات، نان، برنج، غلات، گوشت ها، کره، شکلات، تخم مرغ، موادی که فسفر و گوگرد بیشتری دارن در اولویت هستن چرا که تاثیر بیشتری در اسیدی شدن محیط ادرار دارن. و بر عکس کلسیم و منیزیوم و پتاسیم محیط ادرار رو قلیایی میکنن به همین خاطر مصرف میوه جات، سبزیجات و شیر در این رژیم باید کمتر باشه. میوه جات و سبزیجات حتی اگه ترش و اسیدی باشن مثل آب لیمو، آب غوره و سرکه باز هم ادرار رو قلیایی میکنن چون محصول نهایی اونها بعد از ترکیب شدن با اسیدهای معده و… در بدن قلیایی هست.

رژیم در سنگهای اگزالیک

در بیماران مبتلا به این نوع سنگ اساس رژیم در این مورد کاهش اگزالات ها در رژیم و جلوگیری از تخمیرات روده ای هست چون وقتی غذا در روده تخمیر میشه و گاز ایجاد میکنه، مقداری اسیداگزالیک ساخته میشه. از مواد غذایی که مقدار قابل توجهی اسید اگزالیک و املاح در اونها وجود داره میشه کاکائو، چای، فلفل سبز، شکلات، اسفناج، کاسنی، انجیرخشک، ریواس، ترشک اشاره نمود و اما مواد غذایی که فراوری نماینده اسید اگزالیک در تخمیر هستن خیار، هویج، سیب زمینی، لوبیا سبز و لوبیای سفید کلم، گوجه فرنگی و کنگر میشه نام برد ولی این مواد مقدارکمتری از این اسید رو در بدن فراوری میکنن. برای جلوگیری از نفخ باید آشامیدن آب وسط غذا، تیلیت کردن نان در غذاهایی مثل آبگوشت نهی میشه و جویدن کامل غذا بشدت توصیه میشه.

سنگهای تشکیل شده از مواد اوریک اورات ها

در این بیماران باید از داروها و غذاهاییکه حالت قلیایی ادرار رو زیاد می کنن استفاده بشه که از جمله این مواد غذایی میشه به میوه جات، مرباجات، سبزیجات، لبنیات، ترشیها، حبوبات، و مصرف زیاد مایعات(چون مقداری از پروتئین های بدن دفع میشه) اشاره نمود و بهتره که بطور روزانه از گوشت تازه استفاده بشه.

غذاهای غیرمجاز

مواد غذایی که برای بدن بیمار مضره و تا میتونه باید ازش پرهیز کنه میشه به گوشت بیات، گوشت شکار، گوشت پرندگان، گوشتهای کنسرو شده، جگر سیاه، سیرابی، مغز، دل و قلوه، کله پاچه، تخم مرغ، ماهی، چربیها، آبگوشت، برنج، باقلا، لوبیای سبز، اسفناج، قارچها، قندها، مرباها، قهوه، کاکائو، شکلات، الکل اشاره نمود.

رژیم در سنگهای تشکیل شده از سیستین

رژیمی که در این مورد به کار میره اگه از نوع قلیایی ساده باشه مثل سبزیجات، میوه جات، شیر بیشتر و گوشت و غلات کمتر و اگه همراه با ویتامین A و B مقدار کافی تجویز بشه مفید خواهد بود.

منبع:کتاب شفا دکتر صفدر صانعی

به این مطلب امتیاز دهید

منبع: مجله الکترونیک دونفره
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 208

به "رژیم غذایی مناسب برای انواع سنگ کلیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مناسب برای انواع سنگ کلیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید