خبرنگاران نیویورک تایمز: آیا دموکرات ها از تله چینی ترامپ می گریزند؟

به گزارش مجله آراد، تهران - خبرنگاران - روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز دوشنبه در تحلیلی نوشت که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و مقامات دولت او با اتهام به چین درباره کرونا قصد دارند از مسئولیت شیوع کرونا در کشور فرار نمایند و همچنین دموکرات ها را به واکنش وادار نمایند که این تله ای برای آنها است.

خبرنگاران نیویورک تایمز: آیا دموکرات ها از تله چینی ترامپ می گریزند؟

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: پیش از شیوع بیماری و پیش از رکود مالی ، آمریکا یک جنگ دنیای علیه تروریسم شروع کرد و بر یک دشمن مبهم در خارج متمرکز شد در حالی که زندگی میلیون ها آمریکایی بدتر می شد. جنگ با تروریسم موجب سرانجام تروریسم نشد اما جنگ سرانجام نیافت. این جنگ به این افسانه هم سرانجام داد که آمریکا می تواند دنیا را مطابق میل خود تغییر دهد.

در این تحلیل به قلم راچل اسپلین و استیفن ورتهایم کارشناسان موسسه کویینزی برای حکمرانی مسئولانه آمده است: اما این افسانه ممکن است با نقابهای دیگری بازشود. اکنون دشمن جدید یک ویروس است و حتی کمتر از تروریست ها نسبت به قدرت آتش فیزیکی و لفظی آسیب پذیر است اما به نظر می رسد که دولت ترامپ هدف خود را بر یک قدرت خارجی یعنی کشور چین قرار دادهاست؛ جایی که ظاهرا شیوع ویروس کرونا از آنجا شروع شده اما اینکه بیشترین شمار مبتلایان در آمریکا هستند، تقصیر چین نیست.

زمانی که ماه مارس (اسفند) این بیماری در آمریکا شیوع می یافت ، ترامپ سرزنش چین را با عنوان هایی مانند ناتوانی در مهار و گزارش کردن ویروس چینی متهم کرد. مایک پمپئو وزیر امور خارجه اکنون مدعی است که مدارک زیادی وجود دارد که منشاء این ویروس آزمایشگاهی در چین بوده هرچند او هیچ مدرکی ارائه نداده است.

این اتهام ها هرچند مورد تردید دانشمندان و سازمان های اطلاعاتی واقع شده است اما ممکن است موجب شود که در افکار عمومی، چین مقصر شیوع کرونا شناخته شود همانطور که دولت جرج دبلیو بوش با بیان دروغ هایی 7 نفر از هر 10 آمریکایی را متقاعد کرد که عراق صدام حسین احتمالا در حملات 11 سپتامبر دست داشته است.

رفتن به خارج در جستجوی هیولاهایی برای نابود کردن، موجب نجات آمریکایی ها از شیوع کرونا نخواهد شد اما این خطر را دارد که آمریکا را وارد یک جنگ سرد با قدرت شماره 2 دنیا کند. ما در لبه یک اشتباه حتی ویرانگرتر و ناموجه تر از پیامدهای 11 سپتامبر قرار داریم.

ترامپ درصدد است تا از مسئولیت شیوع کرونا در آمریکا فرار کند در حالی که دولت او خطر کرونا را در ابتدا جدی نگرفته بود. ترامپ همچنین برای جو بایدن رقیب دموکرات را مورد انتقاد قرار داده و تله ای برای او گذاشته تا او یا از چین دفاع کند یا شدیدتر از ترامپ به چین حمله کند که در هر دو صورت به نفع ترامپ خواهد بود.

مقصر دانستن چین همچنین ناشی از دیدگاه تنبیهی ترامپ درباره امور دنیای است. او که وعده داده بود کار را برای خارجی هایی که به ادعای او از آمریکا بهره برداری می نمایند سخت کند اکنون در نظر دارد درخواست غرامت از چین را مطرح کند و چین را برای تلفات کرونا تحت پیگرد قرار دهد. چنین اقداماتی موجب تلافی جویی سریع و پرونده هایی علیه آمریکا خواهد شد . این اقدامات همچنین همکاری برای درمان کرونا را مخدوش می سازد و اقتصاد را خراب تر خواهد نمود.

اما خطر بزرگتر فراتر از ترامپ است و به عقب تر از شیوع کرونا باز می شود. تندروهای ضدچینی در سال های اخیر به مواردی از هراس های ژئوپلیتیک ، نقض حقوق بشر و مسائل مالی به عنوان زنگ خطر اشاره نموده اند و بخش بزرگی از تشکیلات سیاسی دو حزب اصلی آمریکا از ادعای دولت ترامپ در راهبرد امنیت ملی 2017 مبنی بر اینکه چین تهدیدی است که مستلزم راهبردی با رقابت تمام عیار است استقبال کردند.

تابستان گذشته چندین محقق دانشگاهی هشدار دادند که یک جنگ سرد جدید بین ابرقدرت ها می تواند دنیا را وارد یک رقابت شدید نظامی نموده و از همکاری های ضروری درباره تهدیدهایی مانند گرم شدن زمین جلوگیری کند.

اما در پاییز این قدرت ها از لبه منازعه به عقب بازگشتند و ترامپ ظاهرا بیشتر علاقه داشت که بجای نبرد ژئوپلیتیک به یک قرارداد تجاری برسد. جامعه آمریکا نگرانی های بزرگتری از خطر چین داشت اما اکنون شیوع کرونا ممکن است بار دیگر شبح جنگ سرد را احیا نموده باشد.

دموکرات ها و جمهوریخواهانی که واقعا امنیت آمریکا را در اولویت اول قرار می دهند با یک انتخاب رو به رو هستند. جو بایدن بطور خاص باید تصمیم بگیرد که آیا تیم انتخاباتی خود را وارد تله ترامپ کند یا طور دیگری بازی را پیش ببرد. باید اکنون با صحبت علنی علیه جنگ سرد غیرضروری با چین باید نشان دهد که از اشتباهات گذشته درس گرفته است. چین کشوری است که از قدرت کافی برای به خطر انداختن امنیت و رفاه آمریکا برخوردار است.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1121

به "خبرنگاران نیویورک تایمز: آیا دموکرات ها از تله چینی ترامپ می گریزند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نیویورک تایمز: آیا دموکرات ها از تله چینی ترامپ می گریزند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید