جزئیات ساخت باند دوم جاده هراز، زودتر از دو سال شدنی نیست
به گزارش مجله آراد، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین شرایط ساخت باند دوم محور هراز گفت: حتی اگر منابع اقتصادی آن به صورت کامل تامین گردد، حداقل دو سال زمان برای ساخت به جامانده باند دوم محور هراز احتیاج داریم.
خیراله خادمی - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور - در گفت وگو با خبرنگاران درباره جزییات ساخت باند دوم محور هراز، اظهار کرد: چهار خطه کردن محور هراز در دو منطقه در حال اجرا است. یکی از آن ها در محدوده استان تهران قبل از تونل امام زاده هاشم واقع شده است. ساخت این قطعه احتیاجمند یک پل بزرگ روی دره آبعلی و یک تونل سه کیلومتری روی دره مشا است و پیشرفت فیزیکی حدود 15 درصدی دارد. اما این قطعه در اولویت دوم ماست. چرا این محدوده از محور هراز هم اکنون چهارخطه بوده و تنها جهت را کوتاه تر می نماید.
وی با اشاره به اینکه با محدودیت منابع اعتباری در این پروژه روبرو هستیم، اضافه نمود: محدوده دیگر محور هراز از تونل آبشار تا ورودی شهر آمل به طول 101 کیلومتر بوده و در اولویت اول واقع شده است که ترک کوهستان نیز در این زون واقع شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا کنون 69 کیلومتر از این محور به بهره برداری رسیده و زیر بار ترافیکی است. اما حدود 32 کیلومتر آن به جای مانده و محدوده مورد نظر هم دقیقا در همین ناحیه است. البته سخت ترین قسمت محور هراز هم هست چرا که در این 32 کیلومتر چند پل خاص و تونل باید ساخته گردد و حدود 2000 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد.
خادمی اظهار کرد: در محدوده فعلی که رانش رخ داده دیگر نتوانستیم باند دوم را در سمت راست محور هراز بسازیم و به همین علت آن را به سمت چپ دره بردیم. قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار این پروژه آماده تسریع در اجرای این پروژه است اما محدودیت منابع اعتباری داریم و اگر این مسائل رفع گردد می توانیم این محدوده از محور هراز را تا نهایتاً دو سال آینده تکمیل کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با توجه به ضرورت تسریع در این پروژه، وزیر راه و شهرسازی در جلسه اخیر دستور داد تا 250 میلیارد تومان از محل سایر منابع به این پروژه اختصاص داده گردد که در صورت تخصیص این مبلغ می توانیم این پروژه مهم را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.
وی ادامه داد: این مسئله را به سازمان برنامه و بودجه نیز منعکس کردیم تا بتوان بودجه بیشتری برای این پروژه دریافت کرد اما در صورت حل مسائل اقتصادی و محدودیت های اعتباری هم ساخت این محور کمتر از دو سال امکان پذیر است.
منبع: خبرگزاری ایسنا