تفاوت ورود گردشگران به موزه لوور

به گزارش مجله آراد، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اگر از ورودی گردشگران به موزه لوور وارد شوید همه چیز را خوب و تحت کنترل ارزیابی می کنید ولی اگر از در پشت وارد شوید می بینید که آنها دچار مشکلاتی هستند.

تفاوت ورود گردشگران به موزه لوور

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، سیدمحمد بهشتی در مراسم گشایش نخستین کارگاه آموزشی بین المللی محیط موزه و حفاظت پیشگیرانه -گامی به سوی موزه سبز با اشاره به اینکه برای هر دسته و شاخه ای می توان جهانی تصور کرد که ارکان، حدود، جامعه و ادبی دارد که آن را از سایرین متمایز می نماید، گفت: در این میان جهان میراث فرهنگی نیز متشکل از افرادی است که با مقولات میراث فرهنگی اعم از حفاظت، پژوهش، معرفی در شاخه های مختلف علوم مرتبط با این حوزه و ... سر و کار دارند.

قبیله میراث فرهنگی بزرگ نیست

وی با اشاره به بعضی مشخصات جهان میراث فرهنگی گفت: جمعیتی که در جهان میراث فرهنگی به سر می برند خیلی زیاد نیستند یعنی قبیله اهل میراث فرهنگی و تخصص هایی که مرتبط با میراث فرهنگی هستند بزرگ نیست.

بهشتی گفت: برای نمونه افرادی که در حوزه حفاظت یا پژوهش در جهان فعالیت می نمایند شاید چند ده هزار نفر بیشتر نباشند و اگر تمامی افرادی که در این حوزه در تمام جهان کار می نمایند را جمع کنید در یک شهر کوچک یا متوسط جمع می شوند.

وی گفت: از این رو افرادی که در حوزه بین المللی میراث فرهنگی مشغول فعالیت هستند بعد از چند سال همدیگر را می شناسند زیرا با انبوهی از جمعیت ناشناس طرف نیستند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری یکی دیگر از مشخصات جهان میراث فرهنگی را نبود سرمایه گذاری های سنگین در این حوزه دانست و توضیح داد: چون حوزه میراث فرهنگی خیلی بازده اقتصادی بالایی نسبت به حوزه های دیگر ندارد نهادها و دولت ها آمادگی سرمایه گذاری های بزرگ در آن را ندارند.

وی با اشاره به اینکه حوزه میراث فرهنگی از نظر افرادی که سرمایه گذاری ها را برنامه ریزی می نمایند جای به صرفه ای برای سرمایه گذاری های بزرگ نیست، اضافه کرد: در نتیجه کشورها بنا به وضع اقتصادی شان که تا چه اندازه خوب است به همان میزان هم برخوردار از توانمندی هایی که لازمه پرداختن به حوزه میراث فرهنگی است نیستند.

بهشتی توضیح داد: این گونه نیست که کشورهایی که وضع اقتصادی بهتری دارند در مأموریتشان در حوزه میراث فرهنگی توانمندتر هستند، از این رو دانش و علم مرتبط با علم میراث فرهنگی مانند قطعات جورچین در جهان پخش است یعنی هر کشوری (ایتالیا، چین، ژاپن، فرانسه، آمریکا و...) در یک حوزه ای از آن تبحر دارند.

تمام جهان گرفتار میراث فرهنگی است

وی با بیان اینکه کشورهای مختلف توانمندی هایی دارند که هیچ کدام کامل نیستند، گفت: ازاین رو می توانند با هم ارتباط داشته باشند و همواره در مقام معلم و شاگرد هم بیاموزند و هم بیاموزند.

بهشتی با بیان اینکه آسمان میراث فرهنگی در تمام جهان یک رنگ است، توضیح داد که تمامی جهان نسبت به موضوع میراث فرهنگی خودش گرفتار است.

وی اضافه کرد: اگر از ورودی گردشگران به موزه لوور وارد شوید همه چیز را خوب و تحت کنترل ارزیابی می کنید ولی اگر از در پشت وارد شوید می بینید که آنها هم مسائلی دارند و این مسائل فقط مختص کشورهای ضعیف تر و فقیرتر نیست بلکه مسائل حل نشده کشورهای مقتدر هم بیشتر از مسائل حل شده شان است.

بهشتی گفت: مدت زمانی است که همه در حوزه میراث فرهنگی به این اندیشه افتاده اند که به همدیگر یاری نمایند از این رو نهادهایی مانند ایکروم، ایکوموس، ایکسم و ... تشکیل شده تا دانش ها و توانمندی ها یکی شوند.

به گفته بهشتی، میراث فرهنگی مانند حوزه های دیگر نیست که توانمندی هایشان را به هم بفروشند بلکه باید دست همدیگر را بگیرند تا یک اتفاق خوب بیفتد و آثار میراث فرهنگی که داریم برای نسل های آینده حفظ گردد.

میراث فرهنگی متعلق به جهان و آیندگان است

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این تفکر که هر کشوری موظف است تنها آثار خودش را حفظ کند اشتباه دانست زیرا که آثار فرهنگی متعلق به جهان و آیندگان است.

بهشتی گفت: آثاری که در موزه ملی داریم تنها متعلق به مردم ایران و این دوره نیست بلکه به تمامی مردم جهان تعلق دارد و ما با حفظ آنها یک مأموریت جهانی را انجام می دهیم، از این رو باید همان احساس مسئولیت که در موزه های خودمان داریم را در خصوص موزه های دیگر نیز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این همکاری، پشتیبانی و دست در دست هم گذاشتن برای حل مسائل می تواند به صورت های مختلف شکل گیرد، اضافه کرد: بهترین و سهل الوصول ترین آنها همکاری های منطقه ای است به ویژه آنکه در منطقه نزدیکی و قرابتی هم وجود داشته باشد.

بهشتی گفت: ممکن است کشورهای مختلف منطقه به لحاظ سیاسی، اقتصادی و ... باهم فاصله داشته باشند ولی در حوزه میراث فرهنگی به هم نزدیک هستند یعنی حداقل اهل این جهان همدیگر را راحت به جا می آورند و اگر نسخه ای خطی در موزه ای وجود دارد می دانیم شبیه آن در موزه شهر دوشنبه یا لاهور هم وجود دارد.

همدردی و اشتراک در میراث فرهنگی

وی اضافه کرد: این امر که با هم همدرد هستیم و با میراث مشترکی مواجهیم یاری می نماید تا راحت تر مسائل شبیه را با راه حل های مشترک حل کنیم و همکاری هایمان بیشتر گردد که این همکاری می تواند به هم افزایی توانمندی هایمان یاری کند.

بهشتی با اشاره به همکاری های مشترک در حفاظت و مرمت که در چغازنبیل، ارگ بم، تخت جمشید و ... انجام شده است، گفت: برنامه های آموزشی منطقه ای در این راستا نتایج ارزشمندی را در برداشته است.

وی ادامه این فرایند را با توجه به بضاعتی که وجود دارد شدنی دانست و توضیح داد: این فعالیت ها و همکاری ها به دلایلی در این حوزه تعطیل بوده ولی ما به عنوآن یکی از کشورهای منطقه که این تمرین را بارها انجام داده ایم این آمادگی راداریم که در پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی کارگاه های آموزشی مشابه این کارگاه را در حوزه حفاظت از آثار منقول، غیرمنقول و در حوزه های دیگر برگزار کنیم.

بهشتی گفت: اگر از طرف کشورهای منطقه خودمان رغبتی ببینیم این اشتیاق را داریم که رفت و برگشتی در این اشتیاق ایجاد کنیم و قدم هایی را برای همکاری برداریم.

لازم به ذکر است کارگاه آموزشی بین المللی با عنوان آشنایی با شرایط محیطی و حفاظت مای پیشگیرانه مجموعه مای موزه ای به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی-تاریخی با همکاری معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان میراث فرهنگی انگلیس، موسسه ایکروم بین الملل، موسسه فرهنگی اکو، کمیته ملی موزه های ایران، برای کشورهای عضو اکو شامل ازبکستان، افغانستان، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان به مدت 5 روز برگزار می گردد.

طرح موزه سبز طرحی پژوهشی و آموزشی درزمینهٔ ارزیابی شرایط محیطی موزه های کشور، تهیه نقشه خطرات تهدیدنماینده آن ها و نهایتاً ارائه راهکارهای حفاظت پیشگیرانه است که با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و کمیته ملی موزه های ایران در حال اجراست.

این طرح به منظور بهبود و استاندارد کردن شرایط حفاظت و نگهداری آثار در موزه ها است و در همین ارتباط برنامه مای آموزشی نیز برای متخصصان مرتبط ازجمله موزه داران، امنای اموال و کارشناسان حفاظت و مرمت در موزه ها پیش بینی شده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 812

به "تفاوت ورود گردشگران به موزه لوور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت ورود گردشگران به موزه لوور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید