تاجگذاری ولیعهد تایلند و موانع قانونی

به گزارش مجله آراد، درگذشت پادشاه تایلند در یکی از بحرانی ترین دوره های تاریخ این کشور که قانون اساسی آن تغییر نموده و دولت نیز با کودتایی در خرداد ماه سال 1393 بر سر کار آمده است، بحث تاجگذاری پادشاه جدید را با چالش هایی روبرو نموده است.

تاجگذاری ولیعهد تایلند و موانع قانونی

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران به نقل از ایرنا، پرایوت چان اوچا نخست وزیر تایلند روز آدینه گفت که ولیعهد این کشور در دیداری با وی توضیح داد مایل است پیش از پذیرش پادشاهی مدتی را با مردم در مرگ پادشاه عزاداری کند.

به گفته نخست وزیر تایلند، ولیعهد میخواهد منتظر زمان مناسبی بماند.

مجمع ملی قانونگذاری تایلند پنجشنبه شب مرگ پادشاه این کشور را به عموم بیان کرد و رئیس این مجمع در زمان کوتاهی واجیرالونگ کورن ولیعهد این کشور را برای مراسم تاجگذاری بر اساس قانون و سنت دعوت می نماید.

به نوشته روز آدینه بانکوک پست، بیانیه پنجشنبه شب دفتر کاخ سلطنتی در خصوص مرگ پادشاه این کشور در مجمع ملی قانونگذاری این کشور قرائت شد و اعضای این مجمع 9 دقیقه به احترام پادشاه سکوت کردند.

بر اساس قانون اساسی، مرحله بعدی دعوت رئیس مجمع ملی قانونگذاری از ولیعهد است تا مراسم تاجگذاری انجام گردد.

طبق ماده 23 قانون اساسی سال 2007 تایلند، هنگامی که سِمت پادشاهی این کشور خالی بماند و پادشاه نیز جانشین خود را بر اساس قانون سال 1924 معین نموده باشد، کابینه رئیس مجلس را مطلع می نماید تا موضوع را به اطلاع اعضا برساند تا پس از آن مراحل تاجگذاری انجام گردد.

از آنجایی که در حال حاضر مجلس سنا و یا نمایندگان در تایلند وجود ندارد، مجمع ملی قانونگذاری که 250 عضور دارد به عنوان مجلس محسوب می گردد.

بهومیبول آدولیادج پادشاه تایلند که عصر روز پنجشنبه در سن 88 سالگی در گذشت در 28 دسامبر سال 1972 ولیعهد خود را برگزیده بود. اگرچه کودتای سال 2014 در این کشور منشور سال 2007 را منسوخ نموده بود، اما بخش مرتبط با پادشاه را همچنان به عنوان مرجع حفظ کرد.

براساس رویه گذشته، رئیس مجمع ملی قانونگذاری تایلند اکنون باید بر اساس قانون و سنت ولیعهد این کشور را برای مراسم تاجگذاری دعوت کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 21 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 598

به "تاجگذاری ولیعهد تایلند و موانع قانونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاجگذاری ولیعهد تایلند و موانع قانونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید