برترین ترکیب رنگ برای خانه های کوچک ، اصول انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی را بدانید

به گزارش مجله آراد، یکی از نکاتی که در دکوراسیون داخلی اهمیت دارد، ترکیب رنگ ها با یکدیگر است. رنگ ها نه تنها بر فضاهای داخلی تأثیر می گذارند، بلکه بر حالات روحی و احساسات افراد نیز موثر هستند. استفاده از رنگ های مناسب در دکوراسیون می تواند اثرات مثبتی بر فضای منزل داشته باشد.

برترین ترکیب رنگ برای خانه های کوچک ، اصول انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی را بدانید

خبرنگاران - معصومه حق جو: یکی از اولین نکاتی که قبل از هر تغییر دکوراسیون باید در نظر گرفته شود، روانشناسی رنگ است. هر رنگ، احساسات متفاوتی را در افراد ایجاد می نماید برای مثال، رنگ سفید، آبی یا سبز روشن، فضا را آرام و دلنشین می نماید به همین علت است که اصلا بیمارستانی با دیوارهای قرمز یا زرد وجود ندارد یا دیوار فست فودها معمولا قرمز یا نارنجی است.

طبق مطالعات، رنگ قرمز، ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث می شود تا اشتهای افراد افزایش پیدا کند به همین علت است که رستوران ها در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده از قرمز یا طیف رنگ های گرم را مد نظر قرار می دهند. بنابراین رنگ فضای داخلی باید متناسب با خواسته شما از فضا باشد.

علاوه بر آگاهی از روانشناسی رنگ، چگونگی تاثیر آن بر مقدار روشنایی فضا هم بسیار مهم است. رنگ های تیره فضای داخلی را کوچک تر نشان بدهند، در حالی که رنگ های روشن مانند سفید و طیف پاستیلی، فضای کوچک تر را بازتر می نمایند.

استفاده از رنگ های پاستیلی برای اتاق خواب

رنگ های پاستیلی (پاستلی) به خانواده رنگ های کم رنگ تعلق دارند که وقتی در فضای رنگی توصیف می شوند، روشنی بالا و سیرشدگی کمی دارند. اگر رنگ دیوار اتاق خوابتان پاستیلی است بهتر است رنگ ملحفه ها را هم پاستیلی انتخاب کنید. رنگ دیوار می تواند مکمل رنگ ملحفه های شما یا از همان طیف رنگ باشد. استفاده از ترکیب دو یا نهایتا سه رنگ پاستیلی فضا را شبیه جعبه گچ مدرسه می نماید. استفاده از رنگ سفید به متعادل دیده شدن رنگ های پاستیلی یاری می نماید. رنگ سفید را حتی می توانید به عنوان زمینه اصلی استفاده کنید و از یکی از پاستیلی ها برای برجسته کردن عناصر دکوراسیون استفاده کنید.

اکسسوری هایی مانند چراغ مطالعه و گلدان های اتاق هم می توانند پاستیلی انتخاب شوند. لازم نیست حتما در سراسر فضا فقط از رنگ های پاستیلی استفاده کنید. این رنگ های ملایم را با رنگ های جسورانه تر ترکیب کنید؛ سبز تیره، طلایی و آجری ترکیب خوبی برای پاستیلی ها هستند.

رنگ کابینت آشپزخانه

همانطور که گفتیم رنگ های روشن و خنثی مثل سفید، بژ و رنگ چوب انتخاب خوبی برای فضاهای کوچک هستند، آن را مدرن تر نشان می دهند و اگر در آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرند، به راحتی قابلیت تطبیق با وسایل برقی سیلور یا سفید را دارند. اگر خواستید در فضاهای بزرگ از رنگ تیره استفاده کنید بهتر است از ترکیب رنگ های روشن هم یاری بگیرید اما حواستان باشد که هیچ وقت بیشتر از دو رنگ برای کابینت استفاده نکنید.

استفاده از ترکیب دو رنگ برای مثال کابینت های بالا روشن و پایین، تیره، علاوه بر زیبایی، باعث ایجاد عمق در فضا می شود و اگر با دقت انتخاب شود، آشپزخانه را بزرگتر نشان می دهد.

طیف رنگی قهوه ای تیره یا سوخته در آشپزخانه های بزرگ و پر نور کاربرد دارد و به خاطر حس گرمایی که به فضا می دهد، می توانید با ترکیب لوازم استیل و بین کابینتی روشن، آشپزخانه شیکی ایجاد کنید.

چه رنگی برای نشیمن مناسب است؟

همانطور که می دانید آبی جزو رنگ های سرد است، اما ترکیبش با چوب، رنگ خردلی یا نارنجی به فضای نشیمن آرامش می بخشد. یکی از انتخاب های هوشمندانه برای روشن و بزرگ نشان دادن قسمت های تاریک و کم نور منزل، زرد است. این رنگ اگر کنار رنگ های مکمل قرار بگیرد، حس طراوت و شادابی به محیط القا می نماید.

رنگ طوسی جزو آن دسته از رنگ های خنثی است که با هر ترکیب رنگی ست می شود، اما به یاد داشته باشید، برای داشتن فضای نشیمن مجذوب کننده و دلچسب بهتر است از رنگ های گرم استفاده کنید.

اگر فرد مضطربی هستید می توانید از رنگ سبز در فضای نشیمن استفاده کنید. سبز با اینکه در دسته رنگ های سرد واقع شده است، اما باعث ایجاد احساس امنیت و تعادل می شود و مقدار استرس را هم کاهش می دهد.

باور غلطی در تصور عامه درباره رنگ صورتی وجود دارد مبنی بر اینکه صورتی را صرفا رنگ دخترانه ای می دانند. استفاده از این رنگ و طیف های مشابه، محیطی آرامش بخش ایجاد می نماید.

برای منازلی که نور مناسبی ندارند، انتخاب رنگ سورمه ای عالی است. یادتان باشد که سورمه ای بدون ترکیب با رنگ های دیگر، حوصله سر بر می شود بنابراین این رنگ خنثی را با سفید ترکیب کنید تا جلوه بی نظیری به تابلوها و مبلمان منزل بدهد.

رنگ بژ برای افرادی که دوست دارند فضای نشیمن ساده و مینیمالی داشته باشند، برترین انتخاب است. از این رنگ می توانید در وسایل نشیمن و رنگ دیوار استفاده کنید.

شاید تعجب کنید اما مشکی یکی از رنگ های پرطرفدار در نشیمن مدرن محسوب می شود. برای فضای نشیمن بزرگ، ریسک انتخاب مشکی را بپذیرید تا مجذوب کنندهیت فضا دو برابر شود. قطعا ترکیب مشکی با قهوه ای، زیتونی، زرد و سفید تضاد جالبی ایجاد خواهد نمود.

رنگ هایی برای جلوگیری از افسردگی

اگر واقعا می خواهید در منزل تغییرات اساسی ایجاد کنید، قدرت رنگ را دست کم نگیرید، وقتی شخصیت شما در دکوراسیون منزلتان نمایان گر باشد، می تواند ایجاد نشاط و شادابی کند. برای تغییر در حال و هوای منزل و ایجاد شادی و طراوت، به نکاتی که در ادامه می آید، توجه کنید.

اگر منزل شما نور زیادی ندارد، رنگ های سفید مایل به کرم که چندان سرد هم نیستند یک روز طولانی و پرنور را ایجاد می نمایند. استفاده از تقارن هنگام چیدمان به تقویت احساس نظم و راحتی یاری می نماید. مغز ما به چیدمان های متقارن توجه نشان می دهد.

قراردادن تابلوها در زمینه خنثی احساسات خوب را تحریک می نمایند. رنگ خنثی مانند کرم یا سفید استخوانی می تواند زمینه ای عالی را برای دیوارهای منزل ایجاد کند.

گیاهانی که روش نگهداری ساده ای دارند هم به خاطر رنگ سبزشان انتخاب خوبی برای تغییر حال و هوای منزل هستند. سانسوریا، گندمی و حتی برگ انجیری به خوبی در منزل رشد می نمایند. سبز کردن محیط، راهی عالی برای تصفیه هوا و بالابردن روحیه است.

انتخاب رنگ به سبک افراد برونگرا

یکی از بخش های دکوراسیون داخلی، جدا از رنگ و سبک به شخصیت افراد برمی شود. دکوراسیون منزل هر فرد نشان دهنده انرژی و حالات درونی اوست. اگر کسی به مناسبت های مختلف، مهمانی های مفصل برگزار می نماید، در طول سال مهمان هایی دارد که در منزلش چند روزی ماندگار می شوند یا در تعطیلات، افراد را دور هم جمع می نماید نشان دهنده این است که فردی برونگراست. اگر کسی چنین ویژگی هایی دارد چرا دکوراسیون منزل را مطابق تیپ شخصیتی خودش انتخاب نکند؟ در این جا چند ایده مجذوب کننده برای برونگراها داریم.

طراحی پلان های باز و آزاد با فضاهای خاص و مجذوب کننده و تراس های بزرگ بعلاوه استفاده از الگوهای دراماتیک سبک بوهو از لحاظ بصری باعث برانگیختن شخصیت برونگرا می شود.

استفاده از کاغذهای دیواری شلوغ با کاشی هایی که طرح هندسی دارند، فرش ایرانی و مبلمان با برش های تزئینی هم انتخاب خوبی است.

میز چرخدار که این روزها ترند شده برای راحتی بیشتر هنگام برگزاری مهمانی ها و استفاده از مبلمان چندقسمتی L یا U شکل که مشارکت افراد را بالاتر می برد، مناسب افراد برونگرا و اجتماعی است.

چه رنگی برای کاغذ دیواری انتخاب کنیم؟

در فضای نشیمن و پذیرایی، استفاده از کاغذ دیواری با طرح های شلوغ و رنگ های تیره فضا را کوچک تر می نماید پس اگر منزلتان کوچک است دور این طرح از کاغذ دیواری خط بکشید.

برای نشیمن کاغذ دیواری هایی با طرح پتینه و کاغذهای خطوط مورب ریز مناسب هستند. یادتان باشد برای نشیمن کوچک و کم نور، از کاغذ دیواری هایی که تیره هستند اصلا استفاده نکنید. برای منازلی که ارتفاع سقف کوتاه است، می توانید با استفاده از کاغذ دیواری که خطوط عمودی دارد، آن را بلندتر نشان بدهید. کاغذ دیواری با خطوط افقی هم دیوار را بزرگ تر از آن چیزی که هست، نشان می دهد. کاغذ دیواری های گلدار برای اتاق خواب انتخاب مناسبی هستند. از کاغذ دیواری با گل های بزرگ و رنگ های خیلی تند برای این فضا استفاده نکنید.

اصول استفاده از رنگ برای مبلمان و پرده و فرش

بهتر است رنگ پرده و فرش نزدیک به هم باشد تا فضا را شلوغ نشان ندهد. از کوسن های رنگ مکمل مبل هم می توانید استفاده کنید. تنالیته رنگی نزدیک به کرم-قهوه ای برای پرده و مبلمان و فرش انتخاب خوبی است. لکه های رنگی (پاف های آجری یا شال مبل) باعث جلوه دادن به فضا می شود و می توان آنها را به چیدمان افزود.

در فضاهایی که از رنگ مونوکروم (تک رنگ) در فضا استفاده می شود می توانید از لکه های رنگی در جزئیات مثل کوسن و گل استفاده کنید تا به فضا جلوه بهتری داده شود. اگر در فضای خانه از رنگ خنثی استفاده شده بهتر است برای جلوگیری از سرد شدن فضا، لکه های رنگی مانند کوسن رنگ مکمل، شال مبل، گلدان سبز به کار ببرید.

  • چه رنگ فرشی برای خانه مناسب است؟ | اصول انتخاب رنگ فرش برای دکوراسیون منزل
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 تیر 1402 بروزرسانی: 31 تیر 1402 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2395

به "برترین ترکیب رنگ برای خانه های کوچک ، اصول انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی را بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین ترکیب رنگ برای خانه های کوچک ، اصول انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی را بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید