آنالیز فرونشست تهران؛ گزینه روی میز شورای شهر

به گزارش مجله آراد، موضوع فرونشست تهران که بحث داغ این روزهای پایتخت است، امروز با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر و مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور مورد آنالیز نهاده شد.

آنالیز فرونشست تهران؛ گزینه روی میز شورای شهر

به گزارش ایرنا، مسعود شفیعی صبح سه شنبه در نشست آنالیز فرونشست تهران گفت: فرونشست در یک بازه 10 ساله با ابزارهای متنوع شناسایی شد و با استفاده از مراکز مطالعاتی مورد آنالیز نهاده شد.

وی در محل سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: برای این که داده ها صحت سنجی گردد، احتیاج به آنالیز میدانی و همچنین داده های ثقل سنجی و جی آی اس داریم که امکانات آن در سازمان وجود دارد.

شفیعی گفت: بر اساس وظایف سازمان، پایش و آنالیز تغییرات زمین به طور متوالی در حال اجرا است. هم اکنون نیز تغییرات زمین اندازه گیری و به مخاطرات و رخدادها پی برده می گردد.

رئیس سازمان نقشه برداری توضیح داد: در مورد علت و پدیده شناسی فرونشست با سازمان زمین شناسی در حال همکاری و برنامه ریزی هستیم.

  • ارائه 70 پیشنهاد کنترلی به هیات دولت و شورای شهر

همچنین در ادامه، حمید مجرب کارشناس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نیز گفت: با توجه به پایش های این مرکز که طی 3 سال اجرا شده است، در اتوبان آزادگان 13 تا 14 سانتی متر فرونشست اجرا شده است.

وی ادامه داد: همچنین تهران در حدود 5 میلی متر در سال فرونشست دارد. در مرکز فرونشست از فرو چاله و فرو ریزش تفکیک شده است.

این کارشناس توضیح داد: فرونشست بر اساس برداشت آب های زیرزمینی اتفاق می افتد. هم اکنون در شهریار بیش ترین فرونشست رخ داده و خسارت ها نه تنها در بالا دست بلکه در بیشتر اطراف آن آثار بسیاری دارد. همچنین شرق تهران در مناطق گرمسار، ورامین و سمنان آثار بسیار زیادی وجود دارد و با چشم مشاهده می گردد.

مجرب گفت: پایش در جنوب غربی تهران شروع شده و اطلاعات در اختیار محققین نهاده شده است. پس از مطالعات تیم متخصصین تشکیل شد و دو لایحه برای شورای شهر و هیات دولت ارسال و 70 اقدام کنترلی پیشنهاد شده است. با توجه به احتیاج ما به آب زیرزمینی و شرب، برای تحقیق و برنامه ریزی ها به زمان طولانی احتیاج است تا مسائل برطرف گردد.

بازدید و آنالیز چگونگی و نرخ فرونشست در منطقه شهریار با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و اعضای این شورا در حال برگزاری است. همچنین در این بازدید بخش های ژئودینامیک، کارتوگرافی و ثقل سنجی سازمان نقشه برداری و نحوه طراحی نقشه های فرونشست، مورد توجه نهاده شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 442

به "آنالیز فرونشست تهران؛ گزینه روی میز شورای شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز فرونشست تهران؛ گزینه روی میز شورای شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید