با این همه معدن هنوز راه درست و حسابی ندارند!

به گزارش مجله آراد، بخشدار ندوشن معتقد است: با وجود آنکه این بخش ظرفیت های بالای معدنی، گردشگری، دامپروری و اجتماعی دارد اما از راه دسترسی پرتردد و پایین تر از استانداردهای راه روستایی رنج می برد.

با این همه معدن هنوز راه درست و حسابی ندارند!

به گزارش خبرنگاران، سید بهروز موسو ندوشن در جمع خبرنگاران یکی از مهمترین ظرفیت های بخش ندوشن را وجود معادن متعدد در این منطقه می داند و تصریح می نماید: در حال حاضر 30 معادن فعال و نیمه فعال در این بخش معدن خیز شهرستان میبد وجود دارد.

وی با اشاره به محرومیت های ندوشن از منافع معادن خود، می گوید: این معادن با وجود آسیب ها و تببعات زیادی که برای مردم ندوشن دارند، نه تنها در اشتغالزایی برای مردم بومی ندوشن تاثیری ندارند بلکه در تامین قانونی زیرساخت های منطقه نیز کوتاهی می نمایند.

بخشدار ندوشن در این باره به قانون اختصاص سه درصد عوارض معادن و 15 درصد از حقوق دولتی آنها برای تامین زیرساخت های منطقه خود اشاره و اظهار می نماید: یکی از مهمترین چالش های منطقه ندوشن جاده غیراستاندارد آن به ویژه از کارخانه فولاد آالیاژی تا روستای نیوک است که حتی فاقد استانداردهای یک راه روستایی است.

وی می گوید: براساس آمارهای موجود روزانه 1100 تردد در این جاده کم عرض و غیراستاندارد اتفاق می افتد و با توجه به تردد کامیون های معدنی و سنگین هر از گاهی شاهد حوادث ناگوار و حتی منجر به فوت در این جاده هستیم.

وی با بیان این که پیگیری های اجرا شده از طریق دستگاه های متولی امر برای دریافت اعتبار 15 تا 20 میلیارد تومانی جهت اصلاح این مسیر تاکنون ناامیدنماینده بوده است، تنها امید مردم بخش ندوشن را مشارکت شورای معادن منطقه برای تامین این زیرساخت عنوان می نماید.

موسوی به مشکل عدم آنتن دهی تلفن همراه در قریب 30 کیلومتر از این جاده مرگ اشاره و عنوان می نماید: البته امیدواریم با وعده های مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان این مشکل برطرف گردد.

وی همچنین خواهان مساعدت متولیان امر برای تکمیل جاده ورزنه – ندوشن می گردد و تصریح می نماید: اتصال این دو منطقه با توجه به تنش های آبی بین دو استان می تواند نه تنها رونق هر دو منطقه بلکه در کاهش این تنش ها موثر واقع گردد.

وی با اشاره به عنایت ویژه استاندار یزد به تکمیل این جاده، ابراز امیدواری می نماید که شرکت ایمیدرو در زمینه تمکیل این راه اهتمام لازم را داشته باشد.

غبار بی توجهی روی جاذبه های تاریخی و طبیعی ندوشن

بخشدار ندوشن در بخش دیگری از سخنانش ندوشن را با توجه به پیشینه و آثار تاریخی و طبیعی بی نظیر خود دارای پتانسیل تبدیل قطب گردشگری در منطقه می داند و تاکید می نماید: بخش ندوشن با قریب 120 جاذبه ثبت گردیده در لیست آثار ملی، صندلی بالایی نسبت به جمعیت ش در کشور به خود اختصاص داده و هموراه مورد توجه گردشگران بوده است.

وی با بافت تاریخی و بناهای ارزشمند این بخش از جمله مسجد جامع ندوشن متعلق به قرن ششم هجری و منار جنبان 700 ساله یا جاذبه طبیعی سنگ آب های ندوشن و دره وحشت که می تواند این بخش را در کانون توجه گردشگران قرار دهد اشاره می نماید و می گوید: متاسفانه به دنبال بی توجهی مسئولان و حذف مراقب آثار در این بخش، در حال حاضر بسیاری از دیدنی های ندوشن تخریب یا مورد تعرض سارقان و سودجویان قرار گرفته است.

موسوی ابراز امیدواری می نماید: در مدیریت جدید میراث فرهنگی استان موضوع مراقب آثار تاریخی ندوشن مجدداً احیا ء گردد تا دیگر شاهد تخریب جاذبه های تاریخی و طبیعی این بخش نباشیم.

وی همچنین به در معرض خطر قرار داشتن برخی آثار و صنایع دستی کهن و ارزشمنند این بخش که برخی نیز در مرکز استان نگهداری می گردد، اشاره می نماید و خواهان ساعدت در راه اندازی موزه در این بخش می گردد.

موسوی بخش ندوشن را قطب دام سبک استان می خواند و اظهار می نماید: البته در یک دهه گذشته به دنبال خشکسالی های مفرط که منابع طبیعی و پوشش مرتعی منطقه را به شدت متاثر نموده، جمعیت 100 هزار راسی دام سبک بخش ندوشن به 30 هزار راس تقلیل پیدا نموده است. خوشبختانه بارندگی های خوب ابتدای امسال تاحدودی باعث جبران خسارت شد و دامداران منطقه را امیدوار به آینده نموده که امیدواریم با تدوام نزول رحمت شاهد احیای مجدد جمعیت دام باشیم.

بخشدار ندوشن به ثبت جهانی بز سرخ ندوشن به عنوان نژاد برتر در فهرست جهانی یونسکو اشاره و توضیح داد: متاسفانه این مزیت منطقه ای در قالب طرح پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی مورد توجه قرار نگرفته و علت آن نیز شیردهی بهتر سایر نژادهای غالب در سایر مناطق کشور مانند نژادهای موسیو و سانن و غیره بوده است.

وی از بهره برداری 7 طرح عمرانی، ورزشی و خدماتی از جمله دو زمین چمن مصنوعی و یک ایستگاه هواشناسی با اعتبارات بالغ بر 8 میلیارد ریال خبر می دهد و ابراز امیدواری می نماید که با اعتبارات تخصیص یافته و برنامه ریزی های انجام گردیده برای امسال شاهد خدمات رسانی مطلوب تر به مردم این بخش که جمعیت 3000 نفری ساکن آن در ایام تعطیل به 6000 نفر نیز می رسد، باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 28

به "با این همه معدن هنوز راه درست و حسابی ندارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این همه معدن هنوز راه درست و حسابی ندارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید