امروزه 80 درصد تالاب های کشور در معرض تهدید هستند

به گزارش مجله آراد، سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی، با بیان اینکه امروزه 80 درصد تالاب های کشور در معرض تهدید هستند، توضیح داد: شهروندان، جوامع محلی و تمامی ذینفعان تالاب می توانند نقشی مهم در حفاظت از این پهنه ها بازی نمایند.

امروزه 80 درصد تالاب های کشور در معرض تهدید هستند

نیلوفر عابدین زاده در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به برگزاری اولین نشست باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی منطقه سه کشور با موضوع حفاظت از تالاب ها به میزبانی جهاد دانشگاهی گیلان، اظهار کرد: این مجموعه نشست ها با هدف مهیا کردن فضا برای ارتباط هر چه بیشتر گروه های دانشجویی با یکدیگر و همچنین تبیین راه چارههای مناسب به منظور ایجاد بستر بهبود برای بخشی از معضلات محیط زیستی برگزار می گردد.

وی علت انتخاب موضوع حفاظت از تالاب ها برای نشست منطقه سه کشوری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی را نزدیکی زمان آن با روز جهانی تالاب ها و همچنین وضعیت نامطلوب این اکوسیستم های آبی در منطقه شمال کشور دانست.

سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با بیان اینکه امروزه 80 درصد تالاب های کشور در معرض تهدید هستند، توضیح داد: با وجود عضویت ایران در کنوانسیون رامسر به جای اینکه شاهد رشد چشمگیر تالاب های ثبتی ایران در فهرست جهانی و بهبود وضعیت این اکوسیستم های مهم آبی باشیم، هر ساله به تعداد تالاب هایی که از این فهرست خارج می شوند، افزوده می گردد.

عابدین زاده با بیان اینکه کم توجهی به وضعیت تالاب ها در روند توسعه این اکوسیستم های ارزشمند را در بسیاری از نقاط جهان با چالش های جدی روبرو ساخته است، گفت: اثرات این روند تخریبی بر زندگی انسان ها و تنوع زیستی بسیاری از کشورها را بر آن داشته تا با تدابیر بازدارنده یا کاربرد شیوه های جدید مدیریتی در دستیابی به توسعه پایدار نسبت به حفاظت و احیای تالاب ها اقدام نمایند.

وی با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد زیست بومی در مدیریت تالاب ها، اظهار داشت: این رویکرد راهبردی برای مدیریت یکپارچه منابع آب، زمین و معیشت بوده و حفاظت از محیط زیست را بر مبنای به رسمیت شناختن بهره برداری های معقول مالی و در نظر دریافت نقش انسان و به ویژه جوامع محلی به عنوان بخشی از زیست بوم و ارتباط بین اجزای مختلف زیست بوم، دنبال می نماید.

سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در رویکرد زیست بومی حفاظت از محیط زیست صرفاً وظیفه یک سازمان مستقل نیست، یادآور شد: بی تردید تداوم ارتباط بین انسان و طبیعت و همچنین همگرایی توان و عزم جوامع انسانی و مراجع دولتی و غیر دولتی زمینه بسیار مناسبی را برای حفاظت از محیط زیست و تحقق توسعه پایدار فراهم می آورد.

وی اضافه نمود: رویکرد زیست بومی اساساً بر مشارکت گروه های ذینفع تاکید دارد و بر همین اساس مستلزم فراهم ساختن زمینه مناسب برای مشارکت ذینفعان است. بدین ترتیب می توان به مدد همکاری بیشتر گروه های ذینفع و تقویت احساس تعلق این گروه ها نسبت به مدیریت و حفاظت از تالاب ها هدف های مورد نظر را تحقق بخشید و اثرات حاصل از به کارگیری این رویکرد را پایدارتر ساخت.

عابدین زاده نقش آحاد جامعه را در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اثرگذار و حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: شهروندان، جوامع محلی و تمامی ذینفعان تالاب می توانند نقشی مهم در حفاظت از این پهنه ها بازی نمایند.

وی با بیان اینکه آگاهی رسانی به اقشار مختلف مردم با یاری گروه های دانشجویی به عنوان قشر نخبه جامعه نیز می تواند در جهت حفاظت از تالاب ها به ارتقای فرهنگ مشارکت بیانجامد، گفت: امید است در خاتمه گردهمایی مذکور که با حضور دانشجویان حامی محیط زیست، انجمن های علمی دانشگاهی، سازمان های مردم نهاد زیست محیطی و مدیر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می گردد، به وسیله هم اندیشی و همکاری در تحلیل و شناخت مسائل و ارائه راه چاره برای حل مسائل محیط زیستی گامی مؤثر برداشته گردد.

به گزارش خبرنگاران، نشست منطقه سه کشوری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، از سری برنامه های سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان و با همکاری پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی و اداره کل محیط زیست استان روز شنبه، 18 اسفندماه برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 178

به "امروزه 80 درصد تالاب های کشور در معرض تهدید هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروزه 80 درصد تالاب های کشور در معرض تهدید هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید