آشنایی با دره ستارگان قشم

به گزارش مجله آراد، یکی از عجیب ترین منطقه ها طبیعی که در جنوب ایران قرار گرفته است دره ستارگان قشم است. مردم محلی حرف های خاصی راجع به آن می زنند و زمانی که خودتان در محیط این دره حضور پیدا کنید متوجه اتمسفر عجیب این دره فوق العاده خواهید شد.

آشنایی با دره ستارگان قشم
قشم را می توان یکی از مهم ترین شهرهایی در ایران دانست که سرشار از جاذبه های طبیعی و عجیب و غریب است. شما در این جزیره زیبا می توانید با عناصر خاصی آشنا شوید که شاید در هیچ کجای ایران وجود نداشته باشد. بعلاوه فرهنگ جالب و خاص مردم منطقه باعث شده تا خیل عظیمی از گردشگران تعطیلاتشان را در این جزیره زیبا سپری نمایند. در قشم منطقه ها تماشای چون جنگل های حرا، غارهای خوربس، تنگه چاهکو، غار نمکدان و دره ستارگان وجود دارد که از تماشا آنها سیر نخواهید شد.

دره ستارگان قشم کجاست؟تا به حال فیلم مد مکس madmax را دیده اید؟ وقتی به دره ستارگان نگاهی می کنیم گمان می کنیم که این فیلم در اینجا پر شده است، فضایی کاملاً خاص و رؤیایی که لوکیشن های خاص و عجیب و غریب را به یادمان می آورد. دره ای شگفت انگیز که بخشی از ژئوپارک جزیره قشم است و به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. یک فیلم ایرانی به نام اژدها وارد می گردد نیز در این دره ساخته شده که همین امر باعث شناخت بیش از بیش آن به مردم ایران شده است.

وجود این دره خاص با شکل عجیب سنگ هایش باعث شده تا بومیان ماجراجو چندین افسانه را به آن نسبت بدهند. بعضی می گویند که این دره به خاطر شهاب باران به وجود آماده است و بعضی به خاطر صدای عجیب حرکت باد در بین صخره آن را دره ارواحی می نامند که دائماً در حال زمزمه کردن هستند. اما بیشترین شایعه مرسوم آن بوده که در گذشته ستارهای از آسمان به زمین این منطقه افتاده اند و آن ها سبب به وجود آمدن چنین اشکالی در سنگ ها گشته اند. به همین علت است که امروزه به این منطقه دره ستارگان گفته می گردد.

اما از نظر علمی این دره بر اثر فرسایش آب های سطحی، بارش های رگباری فصلی و طوفان ها در طول گذر زمان بوجود آمده و باعث شده است که این شکل های جالب در کوه ها و سنگ های این منطقه شکل بگیرد. جنس اغلب صخره ها در دره ستارگان قشم از ماسه سنگ و سیمان آهکی است؛ همین امر باعث شده تا فرسایش آن ها بر اساس عوامل طبیعی به راحتی اتفاق بیفتد و احتمالا چندین میلیون سال این اتفاق به آرامی به طول انجامیده تا این مکان به شکل کنونی در آمده و به گوهری برای گردشگری جزیره بزرگ قشم تبدیل شده است.

یکی از تماشای های شبیه به دره ستارگان قشم تنگه چاهکوه است که در آن قرار گرفته است. این دره حدود 100 متر عمق دارد و علت نام گزاری آن احتمالاً وجود چاه های آبی بوده که درون آن وجود دارند. این تنگه محلی برای ذخیره طبیعی آب شیرین باران بوده است که در این منطقه کویری از ارزش بالایی نیز برخوردار است. گفته می گردد احتمالاً این دره مربوط به شکستگی طاق دیس بزرگی است که باعث ایجاد گنبد بزرگ نمکدان هم شده است. جنس سنگ های این دره از سنگ های رسوبی و آهکی مربوط به رشته کوه های زاگرس است. وقتی باد به این منطقه می وزد بر اثر برخورد با سنگ ها و حفره های آن صداهای خاص و جالبی ایجاد می نماید که تا حدودی نیز ترسناک هستند و مردم محلی به همین علت است که نسبت به این منطقه بسیار خرافاتی شده اند و آن را اقامتگاه ارواح نیز می دانند.

برای رسیدن به این دره باید 5 کیلومتر را به سمت جنوب جزیره طی کنیم تا به روستای برکه خلف برسیم، این روستا به وسیله یک جاده خاکی ما را به یکی از مجذوب کننده ترین منطقه های طبیعی ایران می رساند که بیش از 2 میلیون سال عمر دارد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2038

به "آشنایی با دره ستارگان قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دره ستارگان قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید