گجت های شگفت انگیز دهه اخیر

به گزارش مجله آراد، دستگاهی که می تواند صاحب خود را دنبال کند و به طرز شگفت انگیزی به صورت اتوماتیک به روی زمین بازگردد. اما این رخ داد و نسل جدیدی از گجت های تکنولوژیک به نام پهپاد معرفی گردید.

گجت های شگفت انگیز دهه اخیر

حانیه شریف| در سال 2010 کسی فکرش را هم نمی کرد که روزی بتوان با یک دستگاه پرنده، همه چیز را از بالای سطح زمین عکاسی و فیلمبرداری کرد. دستگاهی که می تواند صاحب خود را دنبال کند و به طرز شگفت انگیزی به صورت اتوماتیک به روی زمین بازگردد. اما این رخ داد و نسل جدیدی از گجت های تکنولوژیک به نام پهپاد معرفی گردید.

صد ها اتفاق حیرت انگیز دیگر نیز طی 10 سال گذشته اتفاق افتاده است. دهه ای را که تا چند روز دیگر به سرانجام می رسد، می توان شگفت انگیزترین سال های جهانی تکنولوژی دانست. در ادامه به تعدادی از گجت هایی اشاره می کنیم که طی یک دهه گذشته توانستند تغییرات زیادی در صنعت تکنولوژی ایجاد نمایند.

آی فون اپل

هیچ دستگاه دیگری را نمی شناسیم که بیشتر از آی فون توانسته باشد طی یک دهه گذشته در زندگی ساکنان زمین تغییر ایجاد کند. اولین مدل آی فون در سال 2007 معرفی گردید و بعد از آن نیز هر سال مدل جدیدی، با اضافه شدن قابلیت ها و امکانات جدید معرفی گردید.

اما آن موقع، انقلاب عظیم گوشی های هوشمند هنوز رخ نداده بود و این دستگاه ها صرفا یک مدل گوشی تلفن معمولی محسوب می شد. تا قبل از سال 2010، آی فون تنها به وسیله اپراتور موبایلی AT&T به مشتریان عرضه می شد، اما بعد از آن، برای بقیه جهان نیز در دسترس نهاده شد. این گوشی، طی یک دهه توانست جای بسیاری از لوازم جانبی مورد احتیاج زندگی روزمره کاربر امروزی را بگیرد مانند دستگاه های مسیریابی یا جی پی اس، ام پی تری پلیر ها و چراغ قوه. بسیاری از ما، دیگر کیف پول فیزیکی در کیف خود نگه نمی داریم.

حالا کاربران بسیاری دیگر از دوربین های متفرقه استفاده نمی نمایند و حتی با دوربین آی فون های خود فیلم می سازند. نگاهی به آی فون 4 که سال 2010 معرفی گردید بیندازید، حالا آن را با آی فون 11 پرو سال 2019 مقایسه کنید. آی فون 4، دستگاهی با صفحه نمایش 5/ 3 اینچی با رزولوشن 960×640، 16 گیگابایت حافظه داخلی و دوربین 5 مگاپیکسلی. ابزار تماس ویدئویی فیس تایم نیز برای اولین بار، با این مدل معرفی گردید.

اما آی فون 11 پرو، صفحه نمایش 5/ 6 اینچی با رزولوشن 2688×1242، بدنه ضد آب، دوربین 12مگاپیکسلی با سه لنز مختلف از جمله لنز های اولترا واید و تله فتو، حالت عکاسی پرتره و امکانات عکاسی در نور بسیار کم. این ویژگی ها به علاوه ده ها قابلیت دیگر، آی فون را تبدیل به محبوب ترین دستگاه دیجیتالی دهه گذشته، در کل جهان می نماید.

البته شرکت رقیب، یعنی سامسونگ نیز با معرفی دستگاه های سری گلکسی خود و کپی برداری از بیشتر قابلیت های اپل، کوشش زیادی برای رقابت با آی فون کرد، اما آی فون همواره پیشتاز بازار بوده است. انقلاب گوشی های هوشمند، با آی فون آغاز شد و مچنان می توان به جرات این دستگاه را قدرتمند ترین گجت دهه گذشته دانست.

اکو (Echo)

اپل، اولین دستیار هوشمند دیجیتال را با عنوان Siri معرفی کرد. این قابلیت همزمان با عرضه آی فون 4s در سال 2011 معرفی گردید. اما آمازون خیلی زود این نوآوری اپل را قاپید و فرار کرد! دستیار هوشمند الکسای آمازون چندی بعد معرفی گردید که می توانست دستورات صوتی برای خاموش و روشن کردن چراغ ها، اجرا و قطع موسیقی، پاسخ به بعضی سوال ها و انجام دستور سفارش پیتزا از رستوران Domino را انجام دهد.

الکسا اولین بار در سال 2014 معرفی گردید و از آن موقع تا به امروز، آمازون صد ها محصول جدید دیگر مانند تلویزیون، مایکروویو، دوش حمام هوشمند و حتی عینک هوشمند معرفی نموده است.

GoPro

واقعا فکر کنید، دوربین کوچکی که می تواند به سِرف بورد (تخته موج سواری)، کلاه اسکی، دوچرخه یا برف پاک کن خودروی شما متصل شده و همه جا با شما همسفر گردد و برایتان عکاسی کند. ایده جالبی نیست؟ مدل های اولیه از این گجت، بسیار ابتدایی بودند مثلا می توانستند 10 عکس در ثانیه ثبت نمایند. در آخرین مدل این دستگاه که Hero 8 نام دارد (قیمت 399 دلار)، امکانات نوینی برای افزایش ثبات در عکس ها اضافه شده و به همین دلیل تصاویر زیادی با کیفیت بالا در اختیار خواهید داشت.

به این نکته توجه داشته باشید که هنوز هیچ آی فونی برای استفاده روی تخته موج سواری عرضه نشده است. به همین دلیل این محصول را می توان کاربردی ترین لوازم جانبی برای عکاسی دانست.

پهپاد های DJI

پرنده ساخته شده توسط شرکت چینی DJI، اولین بار در سال 2013 عرضه شد که Phantom نام داشت. پهپاد فانتوم، تنها می توانست به مدت 10 دقیقه پرواز کند و دوربینی نداشت. به همین دلیل، برای عکاسی باید ابزار جانبی عکاسی مانند دوربین GoPro تهیه می شد و به پهپاد متصل می شد.

حالا DJI روی پهپادهایش، دوربین های 4K سوار می نماید و به علاوه، سنسور هایی به این گجت اضافه می نماید که می توانند از بروز تصادفات و برخورد با اشیای دیگر به صورت اتوماتیک جلوگیری نمایند. اندازه پهپاد های این شرکت، حالا در ابعاد یک گوشی هوشمند است و قیمتی معادل 399 دلار دارند.

Roku

قبلا برای تماشای برنامه دلخواه باید ساعت ها، کانال های تلویزیون کابلی را بالا و پایین می کردیم، اما دوره کانال های آنالوگ دیگر گذشته است. با ورود دانگل Roku، صنعت تلویزیون و شبکه های تلویزیونی وارد عصر جدیدی شد. با اتصال پلیر پخش نماینده Roku (یا Fire TV) به تلویزیون، می توان به سادگی و با پرداخت قیمتی معادل 30 دلار، به وسیله سرویس هایی مانند نتفلیکس یا هولو، برنامه مورد علاقه خود را تماشا کرد.

Roku اولین بار در سال 2010، به عنوان گجتی معرفی گردید که صرفا سرویس نتفلیکس را ارائه می کرد. در سال های بعد، شرکت های زیادی از ایده Roku تقلید کردند، اما این گجت در حوزه خود، همچنان بهترین است.

Apple AirPods Pro

سال هاست که برای کاربران امروزی، هدفون یکی از لوازم جانبی اصلی محسوب می گردد، اما ایرپاد های اپل توانست با ارائه قابلیت هایی نظیر کیفیت بالای صدا، بدون سیم بودن، افزایش دهنده کیفیت صدای اصلی و راحت تر کردن انجام تماس های تلفنی، دل بسیاری از کاربران را ببرد. آخرین مدل Pro این محصول، 249 دلار قیمت دارد که در آن، طراحی جدیدتر و قابلیت های افزایش کیفیت صدا اعمال شده است.

Eero

تا قبل از Eero، پوشش دهی ضعیف وای فای در بعضی مناطق، معضل بسیاری از کاربران بود. این شبکه مش (mesh network) که حالا زیرمجموعه آمازون محسوب می گردد، با قیمتی بسیار مقرون به صرفه می تواند مشکل عدیده بسیاری از کاربران را در زمینه پوشش دهی شبکه وای فای حل نماید.

Soundbars

این روزها، تلویزیون های باریک تر، بزرگ تر و زیباتری نسبت به گذشته می بینیم، اما مشکل نسل جدید تلویزیون ها در این است که به کیفیت صدا، آن چنان که باید اهمیت داده نشده است. به همین منظور، Soundbars معرفی گردید، وسیله ای جانبی که به پشت تلویزیون ها متصل شده و کیفیت صدای پخش شده را افزایش می دهد. رِنج مختلفی از این محصول در بازار از قیمت حداقل 100 دلار تا حدبیشتر 699 دلار وجود دارد. (سوند بار Sonos Playbar که در بازار بهترین شناخته می گردد.)

زنگ درب Ring

معرفی محصولی مانند دوربین و زنگ درب Ring، امنیت خانه ها را دوچندان نموده است. این محصول توسط آمازون فراوری شده و فروشی معادل یک میلیارد دلار داشته است. کسانی که این سیستم را جلوی در خانه های خود نصب می نمایند می توانند به وسیله نوتیفیکیشن آگاه شوند که چه کسی به خانه آن ها مراجعه نموده است.

Sony RX10IV

سونی زمانی یکی از برترین شرکت های جهانی تکنولوژی محسوب می شد، اما حالا رقبای قَدری همچون سامسونگ و ال جی در صنعت تلویزیون ها و شرکتی مانند اپل در زمینه گوشی های هوشمند، از این شرکت جلو زده اند. اما سونی همچنان کوشش خود را می نماید، به خصوص در حوزه دوربین ها. این روز ها کمتر کسی را می بینیم که گوشی اکسپریای سونی در دست بگیرد، اما دوربین های فوق العاده گوشی های آی فون و گلکسی، به لطف سونی به وجود آمده اند.

این شرکت، سنسور هایی تصویری فراوری می نماید که در گوشی های هوشمند استفاده می گردد و در دوربین های سنتی نیز، سونی با نوآوری و خلاقیت توانسته گوی رقابت را از شرکت هایی مانند کنون و نیکون برباید. دوربین Sony RX 10 IV سونی را می توان بدون شک، خلاقانه ترین دوربین دهه گذشته دانست. این دوربین به لنز زوم عظیم 24 mm-600 mm مجهز است و توانست صنعت عکاسی را با تغییر قابل توجهی روبه رو کند.

منبع: فرادید
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 777

به "گجت های شگفت انگیز دهه اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گجت های شگفت انگیز دهه اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید