نشانه های تیروئید غیر طبیعی

به گزارش مجله آراد، غده تیروئید یک غده درون ریز بوده که در ناحیه پایین تر گردن قرار گرفته است. این غده نقش مهمی در تنظیم متابولیسم ایفاء می نماید. در این مقاله، ما به بحث در رابطه با علائم تیروئید غیر طبیعی همراه با درمان این نوع

نشانه های تیروئید غیر طبیعی

سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

غده تیروئید یک غده درون ریز بوده که در ناحیه پایین تر گردن قرار گرفته است. این غده نقش مهمی در تنظیم متابولیسم ایفاء می نماید. در این مقاله، ما به بحث در رابطه با علائم تیروئید غیر طبیعی همراه با درمان این نوع تیروئید می پردازیم.

هورمون ها پیغام رسان های شیمیایی بوده که بر روی سلول ها و بافت ها عمل نموده و به اسم کاتالیزگر برای انواعی از واکنش های شیمیایی که برای بدن حیاتی هستند، عمل می نمایند. هورمون ها به وسیله غده های درون ریز بدن انسان ترشح می شوند. غده تیروئید یکی از چنین غده های درون ریز بوده که هورمون هایی را ترشح می نمایند که مسئول تنظیم متابولیسم و تسهیل فرایندهای مختلف بدن که برای رشد و نمو حیاتی هستند. این غده پروانه ای شکل در پایین ناحیه گردن قرار گرفته است. هورمون هایی که به وسیله این غده ترشح می شوند، به اسم تیروکسین معروف می باشند. هورمون های ترشح شده به وسیله غده تیروئید به تنظیم دمای بدن یاری نموده و تبدیل انرژی موجود در بدن را هم تسهیل می بخشند. هورمون های تیروئیدی تاثیر زیادی بر مقدار انرژی که فراوری و استفاده می شود، دارند. از آن جا که غده های تیروئید به تنظیم متابولیسم یاری می نمایند، بر رشد و نمو کلی اثر گذاشته و در صورتی که این غده به صورت نرمال کار نکند، علائم مختلفی ممکن است بروز کند. در زیر بعضی از اطلاعات در رابطه با علائم تیروئید غیر طبیعی و روش های کاهش این علائم ارائه شده است.

اختلالات تیروئیدی چیست؟

هنگامی که غده تیروئید به صورت طبیعی ترشح نمی شود، بعضی علائم غیر طبیعی بروز خواهد نمود. هیپرتیروئیدیسم برای نشان دادن شرایطی که غده تیروئید بیش از حد فعال است استفاده شده و سطح مناسب تیروئید برای حفظ متابولیسم مناسب ضروری می باشد. هیپوتیروئیدی یکی از بیماری های دیگر تیروئیدی بوده که در آن غده تیروئید کند عمل نموده و قادر به ترشح مقادیر کافی هورمون های تیروئیدی نیست. این بیماری بوده که در آن آنتی بادی ها توانایی خود را جهت تمایز یابی سلول های بدن از مهاجمان خارجی از دست می دهند. بیماری گریوز و بیماری هشیموتو هر دو از اختلالات تیروئید خود ایمنی می باشند که در آن آنتی بادی ها فولیکول های تیروئیدی را مورد هدف قرار داده و بر ترشح هورمون های تیروئیدی اثر می گذارند. اختلالات تیروئیدی در بچه ها ممکن است به بیماری تیروئیدی خود ایمنی نسبت داده شوند. ممکن است فردی با تیروئید دارای فعالیت پایین متولد شود و یا این که یک بیماری تیروئیدی بعدا در زندگی فرد توسعه یابد.

علائم اختلالات تیروئیدی

علائم تیروئید غیر طبیعی وابسته به نوع بیماری تیروئیدی می باشد. در صورتی که هورمون های تیروئیدی در مقادیر بیش از حد ترشح شوند، مقدار انرژی فراوری شده و بعلاوه مصرف آن افزایش می یابد. این امر منجر به بروز علائمی مانند کاهش وزن، افزایش حرکات روده و افزایش اشتها می شود. غده تیروئید ممکن است به واسطه ترشح مقادیر بیش از حد هورمون های تیروئیدی بیش از حد فعال شود. علائم غده تیروئید بیش از حد فعال شامل عدم تحمل به گرما، فراوری عرق بیش از حد، لرزش، نگرانی، ضربان قلب سریع و خستگی می باشد.

در صورتی که غده تیروئید مقادیر ناکافی هورمون تیروئیدی فراوری کند، مقدار انرژی فراوریی و مورد استفاده آهسته تر می باشد. علائمی مانند یبوست و افزایش وزن نتایج مستقیم متابولیسم آهسته می باشد. از آن جا که غده تیروئید به تنظیم دمای بدن یاری می نماید، ممکن است عدم تحمل به سرما را هم توسعه دهد. علائم دیگر غده تیروئید ضعیف شامل تضعیف حافظه، افسردگی، خشکی پوست و مو، ناخن های شنماینده، ریزش مو، ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات و سطوح انرژی پایین می باشد.

درمان اختلالات تیروئیدی

در صورتی که پزشک متوجه شود که بیمار از فعالیت بیش از حد غده تیروئید رنج می برد، اولین کاری که انجام می دهند از بیمار می خواهند که آزمایش سطح تیروئید را انجام دهد. این کار می تواند به یاری آزمایشات خون صورت پذیرد. آزمایشات خون می تواند اطلاعاتی را در رابطه با سطوح T3، T4 و TSH ارائه دهد. TSH به معنای هورمون تحریک نماینده تیروئید می باشد. TSH هورمونی بوده که به وسیله غده هیپوفیز آزاد می شود. این هورمون غده تیروئید را به فراوری هورمون های تیروئیدی تحریک می نماید. بنابراین، تست سطوح TSH می تواند بینش صحیحی را در رابطه با عملکرد غده تیروئید ارائه دهد. علاوه بر این آزمایشات خون، روش های تصویر برداری هم می تواند به تشخیص دیگر مسائل غده تیروئید یاری کند. این آزمایشات می تواند نشان دهنده حضور گره های تیروئیدی و یا رشد این گره ها در غده تیروئید باشد.

تا آن جایی که به درمان دارویی مربوط می شود، ماهیت داروها وابسته به نوع بیماری تیروئیدی بوده که بیمار به آن مبتلا می باشد. در صورتی که این غده قادر به ترشح مقادیر کافی هورمون نباشد، از قرص های لووتیروکسین سنتزی استفاده شده و در صورتی که این غده مقادیر بیش از حد هورمون های تیروئیدی را فراوری کند، استفاده از داروهای ضد تیروئیدی توصیه می شود. گزینه دیگر درمانی که ممکن است در نظر گرفته شود، استفاده از ید رادیواکتیو می باشد. از آن جا که ید رادیواکتیو به تخریب بافت تیروئیدی یاری می نماید، می تواند برای درمان سرطان تیروئید هم مورد استفاده قرار گیرد. در موارد شدید که داروها تاثیرات مورد احتیاج را بر بیماری اعمال نمی نمایند، پزشکان ممکن است توصیه به برداشتن غده تیروئید می نمایند. هنگامی که غده تیروئید برداشته شد، بیمار برای بقیه عمر خود متکی به تریروکسین سنتزی می باشد.

این مقاله آنالیز مختصری در رابطه با عملکرد غده تیروئید و علائمی که ممکن است به واسطه اختلالات ناشی از غده تیروئید ایجاد شود، انجام داده است. از آن جا که اختلالات غده تیروئید ممکن است دارای اثرات جدی بر سلامت بشر باشد، هر کسی که علائم فوق الذکر را تجربه می نماید، باید در ابتدای کار در پی استفاده از یاری های پزشکی باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1959

به "نشانه های تیروئید غیر طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های تیروئید غیر طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید