نشانه های بیماری کبد روی کف دست ها

به گزارش مجله آراد، کبد عضو مهمی در بدن است که بروز اختلال در آن علامت های مختلفی دارد که یکی از آن ها در دست های شماست.

نشانه های بیماری کبد روی کف دست ها

به گزارش برنا، بیماری های کبد علائم مختلفی دارند. یکی از علائم اولیه که می توانید سریع آن را تشخیص دهید، ایجاد مشکلاتی بر روی پوست کف دست است.

در یک بدن سالم، کبد دائما در حال اجرا فعالیت است. این عضو در مراحلی، چون پردازش مواد غذایی، کنترل مواد سمی، بالا بردن اندازه ایمنی بدن و بسیاری موارد دیگر نقش موثری دارد. اگر چه بسیاری از ما نسبت به موضوعاتی که به شدت تهدید نماینده سلامت کبد هستند، اطلاعی نداریم، اما این عضو یکی از حساس ترین و حیاتی ترین اعضای بدن هر انسانی است.

در صورتی که برخی افراد تصور می نمایند بروز بیماری های کبدی شان مربوط به مسائل ژنتیکی است، باید گفت برخی عوامل زیست محیطی نیز گاهی در این خصوص دخیلند، از جمله قرار گرفتن در معرض ویروس های خاصی، چون هپاتیت، مصرف الکل و چاقی.

به تدریج این عوامل موجب بروز بیماری سیروز کبدی و زخم ناحیه کبد می گردد، به نوعی که نهایتا کبد از کار می افتد؛ لذا باید به علائم شاخص بیماری کبد توجه کافی داشت و یکی از این راه چاره ها تشخیص به وسیله دست ها است. چنان چه دست ها به حالتی ملتهب و قرمز درآمده، ممکن است نشان دهنده بروز بیماری کبد باشد.

طبق مطالعات انجام گرفته التهاب و قرمزی کف دست می تواند علت بر اختلال جدی عملکرد کبد باشد. این علامت به نام اریتم (التهاب) ثانویه کف دست شناخته شده است و در واقع نخستین علامتی است که نشان می دهد اختلالی در بدن اتفاق افتاده است.

بنا به مطالعات انجام شده، حدود 23 درصد افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی، التهاب و قرمزی کف دست را تجربه نموده اند. اگر چه بعلاوه در حالت مشابه این علامت تحت عواملی، چون اختلالات ژنتیکی نادر که بدن اندازه مس زیادی فراوری می نماید و نیز در مواردی که اختلال عملکرد متابولیسم آهن بدن وجود دارد، با بالا رفتن اندازه آهن بدن نیز بروز می یابد.

هنگامی که فرد دچار حالت اریتم و التهاب پوست دست شده، در واقع کف هر دو دست بیمار و به ویژه در قسمت زیر انگشتان، به حالت التهاب و قرمزی درمی آید، البته در برخی موارد خود انگشت ها دچار التهاب می شوند و فرد احساس داغی و تا حدی سوزش در این قسمت ها می نماید و در عین حال احساس درد وجود ندارد. در واقع اندازه شدت این التهاب و قرمزی منوط به شدت اندازه علائم بیماری است.

کارشناسان بر این باورند که دقت به سلامت دست ها یکی از برترین مشخصه های ظاهری در تشخیص بیماری های تهدید نماینده کبدی است. در واقع این التهاب و قرمزی مربوط است به اتساع و گشادی مویرگ های خونی و هر چقدر این اندازه درجه التهاب بیشتر باشد، (البته در صورت وجود بیماری) علت شدت هر گونه بیماری پایه است.

طی انجام تحقیقاتی، برخی افراد که دچار حالت شدید التهاب و قرمزی کف دست بودند، اظهار داشتند که این التهاب و قرمزی دست هایشان منوط است به عواملی، چون اندازه دما، قرار گرفتن در شرایط احساسی، فشار دادن دست ها و یا قرار گرفتن بازو ها در جهت بالا که البته باید گفت این گونه عوامل موجب بروز التهاب خیلی شدید نمی شوند.

دلایل دیگر التهاب کف دست

التهاب کف دست می تواند علامت ابتلا به دیگر بیماری های تهدیدنماینده نیز باشد. علاوه بر اینکه التهاب کف دست می تواند نشانه وجود بیماری های کبدی باشد، باید گفت این علامت می تواند نشانه ابتلا به دیگر بیماری های تهدیدنماینده نیز باشد.

به عنوان مثال، در حدود 60 درصد افراد مبتلا به روماتیسم و التهابات مفصلی و در حدود 18 درصد افراد مبتلا به بیماری های تیروئید، چنین علامتی را تجربه نموده اند. بعلاوه بنا به گفته تحقیقات پزشکی التهاب کف دست در خصوص 30 درصد خانم های باردار به علت تغییرات عروقی و هورمونی بدن بروز یافته بود.

منبع: فرارو
انتشار: 30 تیر 1401 بروزرسانی: 30 تیر 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2220

به "نشانه های بیماری کبد روی کف دست ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های بیماری کبد روی کف دست ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید