موزه پرگامون و شاهکارهای بزرگ معماری باستان در آلمان، عکس

به گزارش مجله آراد، موزه پرگامون در کشور آلمان توسط آلفرد مسل (Alfred Messel) و بعد از وی لودویگ هافمن و به عنوان مکملی برای موزه کایزر ویلهلم طراحی شد.

موزه پرگامون و شاهکارهای بزرگ معماری باستان در آلمان، عکس

جهت دریافت خدمات خرید اینترنتی درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

این موزه برای نگهداری دست سازه های گردآوری شده از کاوش های آلمانی در سرتاسر دنیا کوچک بود؛ پس ایده ساخت یک موزه جدید در حوالی سال 1907 شکل گرفت و تکمیل آن حدود 20 سال (1910 تا 1930) به طول انجامید. این ساختمان متشکل از سه جناح حول یک حیاط بود که رو به کوپفرگاربرن (Kupfergraben) باز می شد.

افتتاح موزه پرگامون همزمان با یکی از پرآشوب ترین دوران کشور آلمان بود و بارها در طی بمباران برلین در جنگ دنیای دوم آسیب های جدی دید. خوشبختانه قسمت اعظم آثار برای امنیت بیشتر در جایی دیگر نگهداری می شدند و برای تعدادی از آثار بزرگ نیز دیواری محافظ تعبیه شده بود.

در سال 1954 بخشی از مجموعه اصلی به روسیه منتقل شد و هنوز هم در موزه آرمیتاژ و موزه پوشکین نگهداری می گردد. بسیاری از این اقلام در اواخر دهه 1950 بازگردانده شدند اما به خاطر قوانین غرامت روسیه، بعضی از آن ها هنوز هم در این دو موزه هستند.

در سال 2012 یک پروژه نوسازی بزرگ شروع شد که موزه را هر چه بیشتر با موزه های دیگر جزیره هماهنگ می نماید. این پروژه یک جناح چهارم نیز به مجموعه اضافه خواهد نمود که محل نگهداری اقلامی از معماری مصر خواهد بود. انتظار می رود این پروژه در سال 2025 به سرانجام برسد. موزه پرگامون مجموعه ای تحسین برانگیز از اشیایی دارد که توسط باستان شناسان آلمانی در قرن 19 و اوایل قرن 20 از مصر، خاورمیانه، یونان و رم کشف شدند. پشتوانه موزه توسط قطعاتی از معماری باستانی شکل گرفته که بازدیدنمایندگان حرفه ای موزه را نیز حیرت زده می نمایند.

مذبح پرگامون

شاهکار اصلی موزه، مذبح پرگامون متعلق به سال 180 قبل از میلاد است. این مذبح به خاطر اندازه بزرگش به تنهایی یک اتاق را اشغال می نماید. مذبح نامبرده در پرگامون آسیای صغیر به عنوان قربانگاهی برای زئوس ساخته شد. سازه مذکور در سال 1876 توسط باستان شناسی به نام کارل اومان (Carl Humann) کشف و در سال 1903 به برلین منتقل شد. این مذبح بزرگ مرمری، در آکروپولیس یک شهر باستانی یونانی به نام پرگامون (ترکیه امروزی) قرار داشت.

سازه بزرگ پرگامون، توسط یک کتیبه 113 متری بزرگ با تصویری از جنگ خدایان و غول ها تزئین شده است. این کتیبه مرمری در گذشته نقاشی و طلاکاری شده بود و امروزه یکی از بهترین نمونه های مجسمه سازی هلنی به حساب می آید و بخش هایی از آن بازسازی شده و در تالار اصلی موزه قابل رویت هستند. پلکانی که شما را به سمت راهروی ستون دار می برد با کتیبه ای دیگر از رویدادهای زندگی تلفوس (Telephos)، بنیان گذار افسانه ای پرگامون تزئین شده است.

دروازه بازار مایلیت

یک یادمان بزرگ دیگر موزه پرگامون، دروازه رومی شگفت انگیزی است که به سمت بازار مایلیت در آسیای صغیر باز می شد. این دروازه در سده دوم میلادی و به سبک سر در ورودی تئاتر با سه طاق قوسی ساخته شده است. عرض دروازه 29 متر و ارتفاع آن 17 متر بوده و در قرون وسطی به علت وقوع یک زلزله بخش هایی از آن آسیب دیده بود. در قرن 19 قطعات آن توسط باستان شناسان آلمانی در کنار هم قرار داده شد. دو مجسمه جلوی دروازه، ژنرالی رومی را به همراه دو بربر اسیر شده در زیر پایش و پیکر یک قهرمان برهنه را به نمایش می گذارند.

دروازه ایشتَر

یکی دیگر از معماری های خارق العاده به نمایش در آمده در پرگامون، دروازه ایشتر و خیابان بابِل است که تحت فرمان نبوکَد نصر دوم در قرن 6 قبل از میلاد ساخته شده اند. این دروازه زیبا با کاشی های لعابی آبی رنگ و نقش برجسته هایی از حیوانات تزئین شده است. خیابان مذکور 250 متر طول داشته و آن هم با کاشی های لعابی و طرح حیواناتی که خدایان بابلی را به تصویر می کشند بسیار خودنمایی می نماید. بیشتر کاشی ها و نقش برجسته ها نسخه اصلی هستند. دروازه ای که در انتهای این خیابان قرار گرفته است، مورد بازسازی واقع شده و بازدیدنماینده را به سمت ورودی معبد خدای بابلی، مَردوک، خدای حامی شهر بابل راهنمایی می نماید.

دروازه کَلَبشا و معبد ساهوره

جناح چهارم موزه پرگامون در آینده محل نگهداری معماری مصری مانند دروازه کلبشا (Kalabsha) و حیاط معبد ساهوره (Sahu-Rê) خواهد بود. دروازه کلبشا یک دروازه باستانی از معبدی به همین نام بوده که حدود سال 30 قبل از میلاد در زمان حکومت امپراتور اوگوستوس روم ساخته شده است. در دهه 1960 ساخت یک سد باعث تهدید آب گرفتگی معبد شد، اما به یاری دولت آلمان آن را به قطعاتی تقسیم نموده و جای آن را تغییر دادند. دولت مصر برای تشکر و قدردانی دروازه قدیمی را به آلمان هدیه کرد. ستون های بزرگ حیاط معبد پادشاه ساهوره نیز در حوالی 2400 قبل از میلاد ساخته شده اند.

در کنار این یادمان های تاریخی بزرگ، بسیاری از اشیای دیگر نیز به نمایش گذاشته شده اند. موزاییک ها، نقش برجسته ها و مجسمه های باستانی بخشی از این آثار هستند. البته مجموعه اصلی اشیای کهن روم و یونان را در موزه قدیمی و مجموعه اصلی عتیقه های مصری در موزه جدید نگهداری می شوند.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1124

به "موزه پرگامون و شاهکارهای بزرگ معماری باستان در آلمان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه پرگامون و شاهکارهای بزرگ معماری باستان در آلمان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید