مواد مصرفی در چاپ افست کدام است ؟

به گزارش مجله آراد، مواد شیمیائی مصرفی در چاپ افست

الف) داروی زرد (Fc11): برای جلوگیری از اسیدی شدن سطح پلیت در حین چاپ که در آب ماشین چاپ افست مخلوط می شود. (جلوگیری از زمینه آوردن پلیت چاپ افست) هنگام چاپ با کاغذهایی که حالت اسیدی دارند مانند؛ کاغذهای افست معمولی.

مواد مصرفی در چاپ افست کدام است ؟

ب) داروی قرمز (Rc62): برای بهتر مرکب گرفتن پلیت پس از ظهور در قسمت لیتوگرافی و حفاظت پلیت و جلوگیری از زمینه آوردن که به ثبوت هم معروف اند.

پ) داروی اس پی آی (SPA): برای تمیز کردن پلیت و رفع کردن زمینه پلیت که در اثر اکسید شدن به وجود آمده و رفع نماینده هرگونه چربی روی پلیت می باشد. مورد مصرف آن بیشتر برای پلیتهای مسی است چون مس را برای بهتر گرفتن مرکب آماده نموده و کروم را برای گیرائی آب عاری از هرگونه چربی و اکسید می سازد.

بیشتر بخوانید : 10 چاپخانه افست برتر ایران از لحاظ پیشرفت

ت) خمیر جرم گیر نورد و لاستیک سیلندر: این خمیر به منظور بر طرف کردن انواع جرم و جلوگیری از آغاز شیشه شدنی نورد و لاستیک سیلندر به کار می رود. در نتیجه باعث افزایش طول عمر نوردها و لاستیک سیلندر و هم حفظ درجه شور نوردها در حد استاندارد می گردد. کاربرد این خمیر سرعت تعویض رنگ ترکیبات لاستیکی از تیره به روشن را بالا برده و در نتیجه ضمن افزایش کیفیت فراوری بهره وری ماشین را افزایش می دهد. توجه داشته باشید هنگام مصرف این خمیر از تماس آن با پلیت جلوگیری گردد.

ث) تمیز نماینده یخچال سیستم های رطوبت دهی: این تمیز نماینده به منظور جلوگیری از رشد قارچ، باکتری، رسوبات در آب و انسداد لوله های سیستم رطوبت رسانی به کار می رود. این محلول باعث کاهش احتیاج به سرویس سیستم های رطوبت دهی، افزایش فراوری و هم یکنواختی کیفیت کارهای چاپی می گردد.

ج) تمیز نماینده پلیت: این تمیز نماینده به منظور استفاده در پلیت های ظاهر شده و ظاهر نشده با قابلیت بر طرف نماینده خشها و خطاهای کوچک روی پلیت به کار می رود. این دار و سازگار با طیف بسیار وسیعی از انواع مرکب و پلیت بوده و مرکب های خشک شده را به راحتی پاک می نماید.

ح) تمیز نماینده دست با ترکیباتی از مرکبات: این تمیز نماینده با بهره گیری از ذرات میکروسکوپی برای تمیز کردن ریز ترین ذرات آلودگی به کار می رود. عملکرد آن مشابه کرم های نرم نماینده دست و احیاء نماینده چربی های طبیعی پوست می باشد. ضمن آن که به راحتی انواع مرکب را از پوست پاک می نماید.

چ) محلول رطوبت دهی (داروی آب): این محلول با توجه به فن آوری سیستم رطوبت۔ دهی برخی سیستم پارچه نورد آب DDS سیستم آلکالر و سیستم پارچه نورد آب و الکالر فراوری و برای مصرف عرضه می گردد. (1) محلول رطوبت دهی پارچه نورد آب و آلکالر: این محلول با سیستم های رطوبت۔ دهی پارچه نورد و آلکالر سازگار بوده و باعث کاهش سختی آب و جلوگیری از نفوذ ذرات معلق کاغذ و گرد و غبار موجود در هوا به روی نوردها و لاستیک سیلندر می گردد.

2) محلول رطوبت دهی آلکالر: این محلول سختی آب را کاهش داده، با انواع آب با سختی میانه و بالاتر سازگار بوده و باعث کاهش کشش سطحی آب و محدود نماینده مصرف الکل می باشد. ضمن آن که از نفوذ ذرات معلق کاغذ و گرد و غبار روی لاستیک و نورد جلوگیری می نماید.

خ) ترمیم نماینده لاستیک سیلندر: استفاده از ترمیم نماینده باعث می گردد که بتوان از لاستیک سیلندر جا خورده مدت بیشتری استفاده کرد؛ زیرا که می تواند لاستیک سیلندر را | به طور نسبتا رضایت بخش ترمیم نمایند. در نتیجه هزینه ناشی از تعویض لاستیک سیلندر کاهش یافته بازده فراوری افزایش می یابد؛ زیرا که از شکستگی، له شدگی و بیضی شدگی ترام جلوگیری می نمایند.

د) چرب نماینده نورد: این مواد برای حفظ کیفیت و کارآئی نوردهای لاستیکی در مقابل سایش، مواد خورنده و خشک شدن مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید : آخرین پیشرفت های صنعت چاپ در سال 2021

ذ) نوار کاغذی اسیدسنج: نوار کاغذی برای تشخیص مقدار ph محلول رطوبت دهی که در چاپ افست حد فاصل 4.8 الی 5.8 می باشد مورد استفاده قرار می گیرند. نوارهای ph سنج با قرار گرفتن در محلول رطوبت دهی تغییر رنگ می دهند. با توجه به مقدار تغییر رنگ ph معین می گردد.

بیشتر بخوانید : پلیت ستر یا Ctp چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد ؟

لاستیک سیلندر در چاپ افست

لاستیک ها در دو نوع انعطاف پذیر یا فشارپذیر و انعطاف پذیر یا سخت عرضه می شوند. از لاستیکهای فشارپذیر که در بازار ایران به لاستیک های بادی هم معروف۔ اند، استقبال بیشتری شده است.

الف) لاستیک انعطاف پذیر: ویژگی سطح لاستیک های انعطاف پذیر به توضیح زیر می باشد:

  • رطوبت مربوط به پلیت (در قسمت های بدون تصویر) را هنگام انتقال به خود به نحوه بهتری جذب می نماید و مقدار کمتری از آن را به کاغذ چاپی انتقال می دهد.
  • از ناهمواری سطح زیر چاپ: در قسمت های دارای چاپ، جلوگیری می نماید.
  • در عمل انتقال نواحی تنپلات و نقاط ترامه هافتون به طور یکسان صورت می گیرد.
  • یاری می نماید تا ضخامت یکسانی از مرکب بر روی کاغذ داشته باشیم. این امر در اثر ساختار فیزیکی و شیمیائی سطح لاستیکها حاصل می گردد. لاستیکها ممکن است از ناحیه لبه ها و یا سطح آن دچار آسیب شوند که با بهره - گیری از گیره های لاستیک به سرعت قابل تعویض اند.

بیشتر بخوانید : مهمترین ویژگی لاستیک چاپ افست کدام است ؟

ب) لاستیک ریل دار: لاستیک های ریل دار در سطح گسترده در ماشین های افست رول به کار می فرایند. در ماشین های افست ورقی هم نتایج خوبی در تسریع زمان تعویض لاستیک داشته است.

بیشتر بخوانید : انواع مرکب چاپ پارچه به چند دسته تقسیم می گردد؟

پ) روکش سیلندر: برای جلوگیری از چسبیدن مرکب به سطح سیلندر از فن آوری۔ های متعددی استفاده می گردد تا مرکب سطح چاپ شده در چرخه فراوری و انتقال بدون آسیب باقی بماند. یکی از فن آوری های عرضه شده جهت انتقال بدون خدشه ورق چاپی، کاربرد روکش های سیلندر است.

روکش های سیلندر عبارتند از :

  • روکش سیلندر: با ساختار ریز میکروبی
  • پارچه های سیلیکون اندود
  • لاستیک های ویژه

تورهای پارچه قابل تعویض که به سادگی پس از مصرف به وسیله چاپ کار تعویض می گردد.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1891

به "مواد مصرفی در چاپ افست کدام است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد مصرفی در چاپ افست کدام است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید