عربستان سیستم کفالت را لغو کرد

به گزارش مجله آراد، سیستم کفالت به عنوان سازوکاری میان کارگر خارجی و کارفرما در عربستان از امروز یکشنبه لغو شد.

عربستان سیستم کفالت را لغو کرد

پیش از این وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی عربستان در ماه نوامبر سال گذشته اقدام به بهبود روابط قراردادی نموده بود که یکی از طرح های تحول ملی با هدف حمایت از رویکرد این وزارت در ایجاد بازارکار جذاب و توانمندسازی و توسعه صلاحیت ها است.

این طرح امکان تغییر شغل کارگر پس از سرانجام قرارداد خود بدون احتیاج به موافقت کارفرما را فراهم می نماید.

این طرح همچنین سازوکار انتقال کارگران پیش از سرانجام قرارداد خود به شرط پایبندی به زمان ابلاغ و ضوابط معین شده را معین می نماید و امکان ورود و خروج کارگر از عربستان را با درخواست الکترونیکی از کارفرما ارائه می دهد.

کارگر می تواند پس از سرانجام قرارداد خود به صورت مستقیم و با ارائه درخواست الکترونیکی تغییر شغل دهد و دیگر احتیاجی به موافقت کارفرما نخواهد بود.

این طرح 3 موضوع تغییر شغل، خروج کلی از کار و خروج و بازگشت را در قراردادهای جاری، سرانجام یافته و موارد استثنایی که قرارداد ندارند یا حقوق دریافت نمی نمایند را ارائه می دهد.

به گزارش میدل ایست نیوز، سیستم کفالت در عربستان سعودی در 70 سال گذشته رابطه میان کارگر خارجی و کارفرما را سازماندهی نموده است. طبق این سیستم کارگر خارجی در بدو ورود می بایست کفیل و سرپرستی برای خود انتخاب می کرد و پاسپورتش را به او می سپرد و بدون اجازه کارفرما اجازه خروج از کشور حتی پس از سرانجام دوره قرارداد را نیز نداشت و از این رو گاهی تا سال ها نمی توانست به کشورش بازگردد.

طبق اعلام اداره آمار عربستان سعودی در سرانجام سال 2019 تعداد 8.44 میلیون کارگر خارجی در این کشور مشغول به کار بودند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1673

به "عربستان سیستم کفالت را لغو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان سیستم کفالت را لغو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید