راه اندازی پایگاه پژوهشهای منطقه ای شمال در رامسر مطالبه به حق اهالی منطقه بوده است

به گزارش مجله آراد، ایرنا/ براساس خبرهای واصله، راه اندازی پایگاه پژوهشهای منطقه ای شمال در رامسر مطالبه به حق اهالی منطقه بوده است.

راه اندازی پایگاه پژوهشهای منطقه ای شمال در رامسر مطالبه به حق اهالی منطقه بوده است

پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال با وجود داشتن مصوبه هیات دولت در 16 سال قبل قرار بود در شهرستان رامسر احداث گردد که به گفته مسئولان امر برای این مهم اعتبار و مکان در نظر گرفته شد که همچنان بلاتکلیف رها شده است.

در همین ارتباط شماری از محققان و استادان و فعالان حوزه های گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی غرب مازندران از ماه گذشته با راه اندازی کارزاری در شبکه اجتماعی طی نامه ای خطاب به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم برای اجرایی شدن این مصوبه خواهان یاری شدند و بعلاوه از اهالی و محققان منطقه خواسته شد تا با اشتراک گذاری لینک و ارسال آن برای دیگران علاوه بر اطلاع رسانی از آنها برای جمع آوری امضا این نامه یاری گرفته شد.

این صاحب نظران در این نامه خطاب به عزت الله ضرغامی نوشتند 16 سال هست که یک مطالبه محققان و مردم رامسر و از پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز یک تابلو بر جا مانده و این مطالبه مردمی تبدیل به یک آرزوی دیرینه شده است و علاقمندان میراث فرهنگی در نگین گردشگری ایران رامسر هنوز منتظر تحقق وعده های دولتمردان هستند.

این پایگاه پژوهشی یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه های میراث فرهنگی، باستانشناسی و فعالان گردشگری شمال ایران است که با راه اندازی آن می تواند در قالب خدمات علمی و پژوهشی در حوزه های صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی خدمات علمی ارائه کند و همگان به ویژه حوزه های تخصصی بهره مند شوند.

بنا به گفته کارشناسان، با ایجاد پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال به مرکزیت رامسر قرار بود خدماتی در قالب علمی و پژوهشی در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه گردد که نتیجه آن تدوین نقشه راه برای آینده پژوهی در این حوزه فرهنگی بود.

شناسایی و آنالیز، حفاظت و نگهداری بعلاوه معرفی، آموزش و کاربردی سازی سه ماموریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه میراث فرهنگی است که شناسایی و آنالیز وظیفه پژوهشگاه به عنوان بازوی علمی این وزارتخانه است.

این کارشناسان میراث فرهنگی را برترین واسطه در حوزه آموزش برای انتقال دانش به دیگران می دانند و می گویند در صورتی که بتوان از ظرفیت های موجود میراث فرهنگی و تاریخی کشور استفاده بهینه گردد، کسب و کار در این حوزه بیش از پیش افزایش می یابد و با صرف هزینه کمتر برترین درآمدها را می گردد کسب کرد.

دست اندرکاران امر می گویند غرب مازندران به ویژه رامسر دارای ظرفیت های خوبی در زمینه های باستان شناسی، تاریخی ، گردشگری و صنایع دستی دارد که با راه اندازی این پایگاه پژوهشی، علاوه بر اشتغالزایی محققان و فعالان متخصص ذیربط و شناساندن ظرفیت های منطقه، توسعه همه امورات مربوط بخشهای یاد شده براساس نقشه راه علمی انجام خواهد گرفت.

پایگاه پژوهش های منطقه ای احتیاج مبرم غرب مازندران

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رامسر گفت: غرب مازندران به ویژه رامسر به لحاظ باستان شناسی، گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی دارای ظرفیت های فراوانی است که با راه اندازی این پایگاه پژوهشی در توسعه این بخش ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نادر سحرخیز این خواسته اهالی غرب مازندران را به حق دانست و اضافه نمود: اهالی منطقه همچنان پیگیر راه اندازی این پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال در این شهرستان هستند.

وی پیرامون اینکه راه اندازی پایگاه پژوهشهای منطقه ای شمال در رامسر مطالبه به حق اهالی منطقه بوده است، گفت: این پایگاه صد در صد برای رامسر احتیاج است و حتی در بخش گردشگری ما به راه اندازی پژوهشگاه گردشگری احتیاج داریم به خاطر این که گردشگری به پژوهش بیشتری احتیاج دارد تا مباحث این بخش علمی پیش برود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رامسر ادامه داد: بعلاوه این شهرستان در بخش صنایع دستی دارای ظرفیت فراوان و تولیدات متنوع است که با راه اندازی این پایگاه میتوان این تولیدات را هدفمند به نمایش گذاشت.

سحرخیز رامسر را برند گردشگری کشور دانست و گفت: به عنوان مثال، موزه شهدای این شهرستان سومین موزه پردرآمد کشور است. بنابراین باید بحث راه اندازی پایگاه یاد شده و موزه ها و بازارچه صنایع دستی را در این شهرستان غرب مازندران جدی گرفت.

وی با بیان این که پایگاه پژوهش های منطقه شمال 16 سال قبل از دولت وقت مصوبه دارد، اعلام کرد: برای راه اندازی این پایگاه در باغ هشت هکتار رامسر زمینی در نظر گرفته شد، پروژه ای بسیار خوبی بود که با وجود تمصمیم گیری دولت وقت و پیگیری آن در دولت بعدی هنوز راه اندازی نشده است.

به تحقق این مصوبه در دولت سیزدهم امیدواریم

وی توضیح داد: این نهاد به همراه فرمانداری شهرستان در دولت سیزدهم نیز برای راه اندازی این پایگاه مکاتباتی داشته است که امید می رود این مصوبه اجرایی بگردد.

وی بهره گیری علمی از ظرفیت های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی غرب مازندران به خصوص این شهرستان را اجتناب ناپذیر دانست و تاکید نمود در صورت بی توجهی به این ظرفیت ها ضرر خواهیم کرد.

محسن پیرزادی، دانشجوی دوره دکترای رشته تاریخ راه اندازی پایگاه پژوهشی منطقه شمال را در مازندران ضروری برشمرد و گفت: استان شمالی احتیاج مبرم به این پایگاه پژوهشی دارند، چرا که ظرفیت های تاریخی این منطقه آنطور که باید کاوش و معرفی نشده است.

پیرزادی گفت: این پایگاه پژوهشی چون منطقه ای است می تواند خدمات ارزشمندی به استانهای همجوار ارائه کند ضمن اینکه محققان و پژوهشگران این استانها نیز ساماندهی شده به پژوهش های مربوط اقدام می نمایند.

ضرورت فعالیت این پایگاه در مازندران

این دانشجوی مازندرانی توضیح داد: پایگاه پژوهشی منطقه ای شمال مجموعه ای از فعالیت های باستانی و تاریخی و گردشگری و صنایع دستی را علمی ساماندهی می نماید که 2 دولت قبلی نتوانستند این مهم را اجرایی نمایند اما این مصوبه انتظار است در دولت سیزدهم به انتها برسد.

وی یادآور شد: از کسانی که عامل پیگیری راه اندازی این پژوهشگاه میراث فرهنگی شدند باید قدردانی کرد و مسئولان امر یعنی وزارت میراث فرهنگی نیز باید به این مطالبه مردمی که 16 سال بلاتکلیف رها شده بود، پاسخ مثبت بدهد.

وزارت میراث فرهنگی دولت سیزدهم این آرزوی غرب مازندران را تحقق بخشد

استاد رشته گردشگری دانشگاه های غرب مازندران و شرق گیلان در همین ارتباط گفت: ما در شبکه اجتماعی کارزاری برای راه اندازی پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال راه انداختیم و از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم خواستیم تا این آرزوی دیرینه فعالان حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در غرب مازندران محقق سازد.

محمدرضا اورمزدی اضافه نمود: پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال ایران به مرکزیت رامسر، 16 سال پیش در دولت وقت مصوبه هیات دولت گرفت و طبق آیین نامه آن پنج استان این منطقه ها را تحت نظر خودش داشت.

به گفته وی برای تحقق این مهم فرهنگی زمین و اعتبار آن هم اختصاص یافت که متاسفانه طی این سال ها فقط یک تابلو از این مرکز فرهنگی بر جا مانده است.

وی اظهارداشت: این پایگاه پژوهشی یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه های میراث فرهنگی، باستان شناسی و فعالان گردشگری شمال ایران است که ما همانند پایگاهی که می توانست راه اندازی گردد متاسفانه بلاتکلیف مانده است در حالی که هنوز به عنوان مطالبه جدی مردم منطقه مطرح است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: نکته مهم این که این پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میتوانست در قالب خدمات علمی و پژوهشی در حوزه های صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی توضیح خدمات علمی داشته باشد که همگان به ویژه حوزه های تخصصی نیز بهره مند شوند.

اورمزدی توضیح داد: بعلاوه محققان و پژوهشگرانی که علاقمند به فعالیت بودند می توانستند به پژوهش های منطقه ای و کاوش های باستان شناسی شمال ایران یاری و خدمات بزرگی ایفا نمایند و نقش آفرین باشند ولی متاسفانه امروز به عنوان چالش اساسی در پژوهش های مطرح است و از سوی دیگر پژوهشگاه میراث فرهنگی هم تا به امروز اقدام تعیین ننموده است.

وی اعلام کرد: با وجود تثبیت اعتبار و زمین و مکاتبات انجام شده در ارتباط با ایجاد این پژوهش های منطقه ای شمال مراجع ذیربط پاسخ معینی ندارد و موکول نموده به تصمیمات وزارت علوم در صورتی این تصمیم در 16 سال پیش برای رامسر گرفته شد.

وی یادآور شد: وقتی مصوبه ای که هیات دولت دارد بدنی معنی است وزرای میراث فرهنگی و علوم در تصویب این مصوبه نقش دارند که به یک اجماع رسیدند بنابراین ایجاد این پژوهشگاه منطقه ای در رامسر اجتناب ناپذیر است. است.

مطالبه جدی اهالی است

به گفته وی، این منطقه دارای ظرفیت فراوان در حوزه دانشگاهی دارد یعنی افرادی هستند در شهرستان رامسر و همجوار و حتی استانهای همجوار به عنوان محقق و پژوهشگر و استاد در این پژوهشگاه فعالیت نمایند.

اورمزدی ایجاد این پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال میراث فرهنگی را مطالبه جدی چندین استان منجمله مازندران دانست و گفت: با وجود پیگیری های انجام شده به وسیله مسئولان امر از جمله اداره کل میراث فرهنگی مازندران، فرمانداران و نماینده مجلس منطقه اما تا به امروز نتیجه بخش نبوده است.

استاد رشته گردشگری دانشگاه های غرب مازندران و شرق گیلان توضیح داد: حتی مکاتبه ای با شخص وزیر میراث فرهنگی دولت سیزدهم شده و دستوراتی را هم به معاون معاون توسعه مدیریت خود و به رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی صادر نموده ولی تا به امروز خروجی نداشته است.

کارشناسان امر معتقدند که با تصمیم جهادی دولت سیزدهم بسیاری از احتیاجهای منطقه ها مختلف کشور به تدریج در حال رفع شدن است و برای این مورد نیز که مطالبه منطقه ای و مربوط به ادوار گذشته است، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند با تصمیم جهادی این مصوبه 16 ساله را که در بلاتکلیفی است خاتمه بخشد.

به تاکید صاحب نظران حوزه میراث فرهنگی، باید به مبحث مازندران شناسی توجه ویژه ای بگردد، چرا که در این استان هنوز پژوهش های گسترده ای در زمینه باستان شناسی و حتی گردشگری صورت نگرفته است، در فلات مرکزی و شرق ایران به ویژه سیستان و بلوچستان مطالعات زیادی شد اما درباره مازندران هنوز پژوهش های کاملی انجام نشده که این پایگاه پژوهشی در واقع می تواند بهانه ای برای شروع انجام این مهم باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 12 بهمن 1401 بروزرسانی: 12 بهمن 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2327

به "راه اندازی پایگاه پژوهشهای منطقه ای شمال در رامسر مطالبه به حق اهالی منطقه بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی پایگاه پژوهشهای منطقه ای شمال در رامسر مطالبه به حق اهالی منطقه بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید