راهی که از اسپانیا و هلند به موزه ملی ایران رسید

به گزارش مجله آراد، همزمان با سرانجام نمایشِ شش ماهه 200 اثر تاریخی موزه ملی ایران در نمایشگاه ایران: مهد تمدن در اسپانیا و جذب حدود 100 هزار مخاطب، مسوولان موزه ملی ایران از میزبانی زودهنگام این موزه برای آثار تاریخی موزه باستان شناسی الیکانته خبر دادند.

راهی که از اسپانیا و هلند به موزه ملی ایران رسید

در سفر با تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، جبرییل نوکنده - مدیر کل موزه ملی ایران - با بیان این که نمایشگاه ایران: مهد تمدن که از 23 اسفند سال گذشته کار خود را در موزه باستان شناسی الیکانته اسپانیا شروع نموده بود، دهم شهریور سال جاری به کار خود انتها داد، اضافه کرد: ایران: مهد تمدن با جذب 101 هزار و 108 نفر بازدیدکننده اسپانیایی و سایر ملل توانست در شمار نمایشگاه های پربازدید و مورد توجه در موزه باستان شناسی الیکانته قرار بگیرد.

او با اشاره به این که این نمایشگاه روایتگر 200 هزار سال پیشینه فرهنگ، هنر و تمدن غنی ایران است، اضافه کرد: این نمایشگاه بی تردید توانسته باعث آشنایی و تحسین بازدیدکنندگان نسبت به سرزمین ایران به عنوان بخشی از میرات مشترک جهانی گردد.

همچنین نینا رضایی - مدیر اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران - با بیان این که بازدید از نمایشگاه در روز آخر آن رایگان بود و موزه الیکانته یکی از شلوغ ترین و به یادماندنی ترین روزها را تجربه کرد، ادامه داد: علاوه بر غنای مجموعه به نمایش درآمده، از دیگر دلایل پیروزیت نمایشگاه طراحی عالی فضاهای نمایش و استفاده از شیوه های مختلف شنیداری و دیداری بود.

او با اشاره به این که آیین گشایش، نحوه نمایش آثار، انجام برنامه های جانبی مانند نشست های تخصصی درباره تاریخ و فرهنگ ایران، موسیقی سنتی ایرانی و چاپ کاتالوگ نفیس در دستور کار بوده است، شرح داد: در این نمایشگاه 196 اثر از بیش از 60 مکان باستانی ایران برای نمایش انتخاب شد که از نظر قدمت زمانی شامل آثاری از دوران پارینه سنگی تا اسلامی (دوران صفوی) بود. همچنین قدیمی ترین اثر به نمایش درآمده ابزاری سنگی از غار دربند رشی در گیلان با قدمتی بیش از 200هزار سال بود.

مدیر اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران با اشاره به این که غنای این مجموعه بیانگر این است که ایران با صدهاهزار سال پیشینه فرهنگی و بیش از پنج هزار سال پیشینه تمدنی نقشی مهم در شکل گیری تاریخ تمدن بشری داشته است، تاکید نمود: در این نمایشگاه کوشش شد در انتخاب آثار بر دوره های فرهنگی که کمتر امکان معرفی در نمایشگاه های خارجی را داشته اند، تمرکز گردد تا بتوان تصویری نو از پیشینه و روند شکل گیری فرهنگ های کهن ایران به بازدیدکنندگان ارائه کرد.

رضایی با تاکید بر این که در آینده ای بسیار نزدیک با همراهی کارشناسان اعزامی، همه آثار با رعایت همه ضوابط قانونی به کشور برگردانده می شوند، ادامه داد: موزه ملی ایران به زودی میزبان نمایشگاه باستان شناسی اسپانیا ، گزیده موزه باستان شناسی الیکانته خواهد بود.

انتهای بر نمایشگاه هلندی ها بعد از یک سال در ایران

همزمان با انتها کار نمایشگاه ایران: مهد تمدن در اسپانیا، نمایشگاه باستان شناسی و هنر سرزمین هلند در موزه ملی ایران نیز با بازدید 66 هزار و 391 نفر از این موزه نهم شهریور به کار خود انتها داد.

نوکنده - مدیرکل موزه ملی ایران - با اشاره به بازدید بیش از 66 هزار نفر از نمایشگاه باستان شناسی و هنر سرزمین هلند که از 10 مهر سال گذشته در موزه ملی ایران برپا شده بود، بیان نمود: حدود 100 هزار نفر از این تعداد گردشگر را بازدیدکنندگان غیرایرانی تشکیل دادند.

او با اشاره به این که این نمایشگاهِ فرهنگی توانست تصویری متفاوت از فرهنگ کهن و غنی سرزمین هلند را برای بازدیدکنندگانش ارائه کند و نگاه آن ها را به بیش از 50هزار سال تاریخ و تمدن این کشور را در اروپا تغییر دهد، اضافه کرد: بسیاری از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی نمایشگاه، با چنین فرهنگ کهنسالی در اروپا آشنایی نداشتند. این دستاورد مدیون عملکرد پیروز دو موزه در ایجاد ارتباط بین فرهنگ هاست.

او با بیان این که موزه درنتس پیروز شد با میزبانی شایسته از نمایشگاه ایران: مهد تمدن فرهنگ و هنر غنی ایران را با ریشه های کهن و بیش از 200هزار سال به مردم هلند و دیگر گردشگران خارجی خود معرفی کند و موجب تحسین و تقدیر آن ها گردد، درباره تمدید زمان بازدید از این نمایشگاه گفت: در توافق اولیه انتها نمایشگاه 17 فروردین 1398 معین شده بود اما با هماهنگی و مساعدت موزه درنتس به منظور جذب بیشتر علاقه مندان تا 9 شهریورماه 1398 تمدید شد.

نوکنده گفت: خوشحالیم که مانند موزه درنتس و به صورت هم زمان توانستیم میزبان و امانت دار خوبی برای آثار تاریخی فرهنگی آن ها باشیم. با برگزاری این رویدادهای بزرگ فرهنگی توسط دو موزه، دوستی ملت ایران و هلند مبتنی بر شناخت عمیق تاریخی و فرهنگی از یکدیگر بیشتر شده و در حافظه تاریخی آن ها به یادگار خواهد ماند. ما بر این باوریم نسل های آینده هم با تکیه بر این سابقه فرهنگی بر تداوم و استمرار این دوستی اهتمام خواهند ورزید.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، در نمایشگاه باستان شناسی و هنر سرزمین هلند تعداد 331 اثر تاریخی-فرهنگی در سه گالری باستان شناسی از دوره پارینه سنگی میانه تا اوایل قرون وسطی (800 - 4500 میلادی) سفال و نقاشی (قرون 19 -20 میلادی) به نمایش درآمد. گالری نقاشی این نمایشگاه که دربرگیرنده منتخبی از آثار هنرمندان هلندی و عمدتاٌ شامل مناظر و زندگی روستایی در استان درنته، همچنین یکی از تابلوهای به نمایش درآمده بر دروازه ابدیت اثر ونسان ونگوگ بود که به دلیل موضوعیت آن با هلند، از مخزن موزه هنرهای معاصر برای نمایش در این نمایشگاه امانت گرفته شد. از سوی دیگر مومیایی طبیعی مرد اکسلورموند از دوره آهن با قدمت 2300 ساله خود بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 360

به "راهی که از اسپانیا و هلند به موزه ملی ایران رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهی که از اسپانیا و هلند به موزه ملی ایران رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید