خواص ماش یکی دوتا نیست

به گزارش مجله آراد، ماش، یکی از موادغذایی است که در گروه حبوبات جای می گیرد. همان طور که می دانید، در برنامه غذایی روزانه، حبوبات مهم ترین منبع تامین پروتئین گیاهی هستند و ماش هم ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد و در بیشتر جوامع منبع عمده تامین پروتئین به ویژه برای گیاه خواران است.

خواص ماش یکی دوتا نیست

خواص ماش یکی دوتا نیست

نویسنده:دکتر خدیجه رحمانی*

ماش، یکی از موادغذایی است که در گروه حبوبات جای می گیرد. همان طور که می دانید، در برنامه غذایی روزانه، حبوبات مهم ترین منبع تامین پروتئین گیاهی هستند و ماش هم ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد و در بیشتر جوامع منبع عمده تامین پروتئین به ویژه برای گیاه خواران است.

ماش ویژگی های متفاوتی دارد و یکی از مواد غذایی ای است که تقریبا از نظر مواد مغذی متعادل به تعداد می رود. ولی وجود بعضی از مواد مغذی در آن، ویژگی خاصی را به این ماده غذایی می دهد. از جمله اینکه اندازه اسیدفولیک آن بسیار بالاست بنابراین خوردن ماش برای پیشگیری از بیماری های قلبی -عروقی بسیار مفید است. پتاسیم ماش هم فراوان است؛ پس مصرفش به افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، توصیه می گردد. ماش از نظر منگنز و سلنیوم که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند هم غنی است و خوردن آن موجب پیشگیری از بیماری های مزمن می گردد.

از سوی دیگر، این ماده غذایی کاهش دهنده قند و چربی خون است و مطالعات اجرا شده از سوی انجمن دیابت آمریکا نشان داده که ماش برای درمان اسهال هم مفید است؛ ضمن اینکه زودهضم هم هست و از آنجا که ماده غذایی متعادلی است، مصرفش به دیابتی ها هم توصیه می گردد. البته بهتر است که این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف گردد. یادتان باشد که استفاده از آن به این شکل خواص ماش را چند برابر می نماید زیرا فرآیند جوانه زدن باعث می گردد همه مواد مغذی به خصوص آهن در دسترس افزایش یابد پس برای مبتلایان به کم خونی بسیار مفید است.

مصرف ماش هیچ گونه ممنوعیتی برای هیچ کس ندارد اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند، باید موادغذایی پروتئین داری را که پورین گیاهی دارند، محدود نمایند. البته ترکیبات پورینی در ماش نسبتا کم است و لازم نیست این افراد هم ماش را از برنامه غذایی خود کاملا حذف نمایند؛ بلکه تنها محدودیت به خرج دادن در مصرف آن کفایت می نماید.

پی نوشت ها:

* متخصص تغذیه

منبع:www.salamat.comمنبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1930

به "خواص ماش یکی دوتا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص ماش یکی دوتا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید