بحران هواپیماهای 737 مکس تا به امروز 75 میلیارد دلار برای بوئینگ آب خورده است

به گزارش مجله آراد، از زمان سقوط هواپیمای بوئینگ 737 مکس خطوط هوایی اتیوپی، شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا 26.4 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

بحران هواپیماهای 737 مکس تا به امروز 75 میلیارد دلار برای بوئینگ آب خورده است

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، بررسی فرایند قیمتی سهام شرکت بوئینگ آمریکا حاکی از آن است که این شرکت هواپیماسازی در حدود 10 ماه گذشته بیش از 26 درصد از ارزش خود را از دست داده است .

شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا در کنار ایرباس فرانسه یکی از دو هوپیماسازی بزرگ در جهان محسوب می شود .

روز خوش بوئینگ زود به سر آمد

در روز 24 فوریه سال 2019 و چند روز پیش از آغاز بحران بین المللی برای بوئینگ، ارزش سهام بوئینگ از مرز 440 دلار گذشت و در اصل به بیشینه خود طی چند سال اخیر رسید .

البته در آن زمان بازار تا حدودی انتظار داشت با توجه به رونق دریافت سفارشات، تولید، و فروش هواپیماهای بوئینگ 737 مکس فرایند صعودی ارزش سهام بوئینگ ادامه یابد تا اینکه بحران سقوط دو ففرایند از این نوع هواپیماها یقه بوئینگ را گرفت .

اولین سقوط یک هواپیمای 737 مکس در ماه اکتبر سال 2018 رخ داد که طی آن هواپیمای خطوط هوایی لاین ایر اندونزی دچار سانحه شد و تمام 189 نفر سرنشین و خدمه آن جان خود را از دست دادند اما این مسئله خیلی نتوانست پای شرکت سازنده را به این ماجرا باز کند .

مدل 737 مکس قرار بود به پرفروش ترین و پرتیراژ ترین خط تولید بوئینگ تبدیل شود و همه چیز برای یک جهش و پشت سرگذاشتن رقیب فرانسوی در بازار جهانی هواپیماهای مسافربری تک راهرو یا سایز متوسط آماده بود، تا اینکه در روز 10 مارس سال 2019 برای دومین بار در طول 5 ماه یکی از هواپیماهای 737 مکس که به تازگی به خطوط هوایی اتیوپی تحویل داده شده بود 6 دقیقه بعد از برخواستن از فرودگاه بیشوفتو به طرز مرموزی سقوط کرد و تمام 157 نفر سرنشین آن جان خود را از دست دادند .

پس از این سقوط تعداد قربانیان دو سانحه مربوط به بوئینگ های 737 مکس به مجموع 346 نفر رسید و عملا پای قصور شرکت سازنده به دلیل وجود نقص فنی در هواپیماها به پفراینده باز شد .

شرکت بوئینگ از جمله نمادهای معاملاتی است که با داشتن ارزشی در حدود 200 میلیارد دلار، اثرگذاری بالایی را بر بازار بورس آمریکا دارد .

وقتی سقوط سهام بوئینگ آغاز شد

پس از گذشت سه روز از سقوط هواپیمای737 مکس اتیوپی ارزش سهام بوئینگ به 375.41 دلار رسیده و عملا این شرکت بزرگ 26.6 میلیارد دلار از ارزش 247.9 میلیارد دلاری خود که در ماه فوریه به آن رسیده بود از دست داد.

اما کار به اینجا ختم نشد چرا که سازمان های هوانوردی کشوری تقریبا تمام کشورهای جهان و حتی سازمان هوانوردی فدرال آمریکا یک به یک نقص فنی ذاتی در نرم افزار و تجهیزات را عامل سقوط هواپیماها عنوان کرده و پرواز 737 مکس را در آسمان های خود ممنوع کردند و همه این هواپیما که تعدادشان حالا به بیش از 300 ففرایند رسیده بود در فرودگاه های زمین گیر شدند .

تشدید روز افزون زمین گیر ماندن بوئینگ های 737 و عدم توانایی هواپیماساز آمریکایی در حل بحران و دریافت دوباره مجوز پرواز این هواپیماها شرایط را برای سهام بوئینگ روز به روز بدتر کرد به گونه ای که در آخرین معاملات دیروز سهام بوئینگ با 2.3 درصد کاهش ارزش به 324.15 دلاررسید .

بحران در بوئینگ تا جایی پیش رفته است که اخیرا دنیس مولنبرگ، مدیر عامل این شرکت، به دلیل عدم توانایی در حل بحران و بازگرداندن دوباره اعتماد عمومی به هواپیماهای بوئینگ از کار اخراج شد .

با توجه به آنکه مجموع کل تعداد سهام شرکت بوئینگ 562.71 میلیون سهم است می توان نتیجه گرفت که ارزش کل شرکت بوئینگ حالا به 182 میلیارد دلار رسیده است .

به عبارت دیگر کل ارزش شرکت بوئینگ از 247.9 میلیارد دلار در فوریه سال گذشته به 182.4 میلیارد دلار در بازار امروز رسیده و در عمل 65.5 میلایرد دلار از ارزش خود را از دست داده است .

هزینه میلیاردی زمین گیر شدن بوئینگ های 737 مکس

از سوی دیگر زمین گیر ماندن بوئینگ های 737 مکس تا امروز حدود 9.2 میلیارد دلار برای هواپیماساز آمریکایی هزینه داشته و پیش بینی ها حاکی از آن است که این بحران تا 20 میلیارد دلار برای بوئینگ هزینه مستقیم خواهد داشت و همین موضوع بود که سهام بوئینگ را در معاملات امروز را منفی کرد .

دلیل این مسئله نیز این است که شرکت های هواپیمایی که ناوگان بوئینگ های 737 مکس آن ها زمین گیر مانده اند یک به یک برای دریافت غرامت و هزینه نگهداری از آنها در فرودگاه های مختلف اقدام می کنند .

با در نظر دریافت 9.2 میلیارد دلار هزینه ذکر شده و 65.5 میلیارد دلار سقوط ارزش بوئینگ، مجموع ضرر شرکت آمریکایی از بحران 737 مکس به 75 میلیارد دلار می رسد و احتمالا طی ماه های آینده این زیان به مرز 85 میلیارد دلار خواهد رسید چرا که بعید به نظر می رسد بوئینگ بتواند به این زودی های مجوز تحویل و پرواز هواپیماهای بوئینگ 737 مکس را دوباره دریافت کند .

منبع:فارس

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 810

به "بحران هواپیماهای 737 مکس تا به امروز 75 میلیارد دلار برای بوئینگ آب خورده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران هواپیماهای 737 مکس تا به امروز 75 میلیارد دلار برای بوئینگ آب خورده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید