بازگشت مصر و ترکیه به فرایند عادی سازی روابط

به گزارش مجله آراد، منابع ویژه مصری اعلام کردند، پس از حدود یک ماه توقف رایزنی های دیپلماتیک میان مصر و ترکیه، روابط این دو کشور به آرامی در حال بازگشت به حالت عادی است.

بازگشت مصر و ترکیه به فرایند عادی سازی روابط

این منابع افزودند، در پی بروز تنش در روابط میان دو کشور بر سر پفراینده لیبی که پس از سفر خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه به لیبی رخ داد، آنکارا و قاهره در روزهای اخیر در سطح امنیتی و اطلاعاتی پیرامون این پفراینده رایزنی کردند.

به گفته این منابع، اقدامات اخیر ترکیه در قبال احزاب مصری مخالف عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور، در ارسال پیغام های اطمینان بخش به قاهره یاری نماینده بوده و روابط دو طرف را به جهت خود بازگردانده است اما مساله هنوز در مرحله آزمون است و طرف ترکیه ای همچنان روی امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی قبل از انتها امسال شرط بسته است.

منابع مذکور افزودند، پیغام هایی میان دو طرف در سطح پفراینده لیبی رد و بدل شد و در آنها سفر عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی و محمد المنفی، رئیس شورای ریاستی لیبی به مصر طرف بحث بود. رایزنی ها درمورد انتخاب وزیر دفاع در دولت وحدت ملی ضمن هماهنگی میان طرف های ذیربط داخلی و خارجی مخصوصا پس از توافق بر سر انتخاب فرمانده تازه ستاد کل ارتش مسافت زیادی را طی نموده است.

این منابع گفتند، در روزهای آینده مصر و ترکیه نشست هایی پیرامون لیبی خواهند داشت. قرار است در این نشست ها مسوولان ارشد دولت الدبیبه پیرامون ساز و کار مشارکت شرکت ها و کارگران مصری در عملیات بازسازی در چارچوب پروژه های کلانی که دفاتر مشاوره ترکیه بر آنها نظارت دارند، شرکت داشته باشند.

منابع مذکور گفتند، دوره آینده شاهد تسریع در فرایند برقراری آرامش د روابط بین مصر و ترکیه، تحت حمایت عربستان سعودی خواهد بود و اینکه بر سر تدارک نشستی تازه و رایزنی ها پیرامون طرف های شرکت نماینده در این نشست صحبت خواهد شد، اینکه آیا این نشست سه جانبه میان مصر، ترکیه و عربستان است یا اینکه با شرکت قطر چهارجانبه خواهد بود. این مساله به سرعت عادی شدن روابط میان مصر و ترکیه بستگی دارد.

منابع گفتند، پس از اینکه مصر سفیر تازه خود را روانه قطر کرد، مسوولان قطری هم به همتایان مصری خود ورود سفیر تازه این کشور به مصر را پس از عید قربان اطلاع دادند.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر اوایل هفته جاری گفته بود، اقداماتی که ترکیه در خاک خود علیه اصحاب رسانه مصری مخالف انجام داد، مثبت بود. روابط بین المللی و روابط طبیعی میان کشورها مبتنی بر عدم مداخله در امور داخلی است از جمله اینکه به طرف های مخالف اجازه داده نگردد در خاک کشوری علیه کشوری دیگر کار نمایند. این سیاست با قوانین بین المللی همسو است و اگر تداوم داشته باشد به عادی شدن روابط و تداوم روابط در سطوح مختلف منجر می گردد.ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1862

به "بازگشت مصر و ترکیه به فرایند عادی سازی روابط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت مصر و ترکیه به فرایند عادی سازی روابط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید