این 500 اثر هنری مال کیست؟

به گزارش مجله آراد، مشاور هنری بانک پاسارگاد درباره مناقشاتی که میان این بانک و فرهنگستان هنر درباره مالکیت 500 اثر هنری وجود داشت، می گوید: دادگاه [اولیه] حقانیت بانک پاسارگاد را در این زمینه تایید و رأی خود را صادر نموده است.

این 500 اثر هنری مال کیست؟

مرداد ماه سال 96 محمد علی معلم دامغانی که در آن دوران ریاست فرهنگستان هنر را بر عهده داشت، با انتشار پیغامی آغازگر بحث هایی میان فرهنگستان هنر و بانک پاسارگاد درباره مالکیت چند صد اثر هنری شد. او از 500 تابلو نقاشی حاضر در این فرهنگستان سخن به میان آورده و گفته بود شرکت پارس آریان به سرپرستی آقای امین تفرشی مدعی مالکیت آن است، که ادعاست و بایستی اثبات گردد.

حالا پس از گذشت بیش از یک سال از آغاز این بحث ها و اتمام ریاست محمد علی معلم دامغانی در فرهنگستان هنر پس از 9 سال، غلامرضا نامی ـ مشاور هنری بانک پاسارگاد ـ درباره سرنوشت این آثار به خبرنگاران می گوید: دادگاه رأی خود را داده و حقانیت بانک را مطرح [تایید] نموده است؛ البته این موضوع در مرحله تجدید نظر به سر می برد و هنوز نمی دانیم نتیجه چه گردیده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا با رییس جدید فرهنگستان در این زمینه صحبتی انجام گردیده است یا نه؟ بیان می نماید: با رییس جدید فرهنگستان هنر صحبت هایی انجام گردیده و ان شاءالله در این روزها به توافق کامل می رسیم.

نامی درباره آثاری که ادعا می شد مسروقه یا قلابی هستند، اظهار می نماید: تمام تحقیقات انجام گردیده است. در این دو سال از سوی فرهنگستان به تمامی موزه ها و کلکسیونر اعلام شد که اگر اثری در این مجموعه، قلابی است یا از آن ها دزدیده گردیده است، اطلاع بدهند؛ که هیچ جایی موردی را اعلام نکرد.

نامی همچنین درباره سرنوشت نمایش این آثار بعد از فرهنگستان هنر می گوید: ان شاءالله که مسائل حل گردد، اما آنچه مسلم است موزه بانک از فرهنگستان به جای دیگری منتقل و بار دیگر باز خواهد شد. بانک این آثار را نخریده که در انبار نگه دارد. ما سیر تاریخ هنر معاصر ایران با این آثار به نمایش گذاشتیم؛ البته هنوز مکان جدید برای این کار معین نگردیده است.

مروری بر این ماجرا و چند اظهار نظر

چند روز پس از انتشار پیغام معلم دامغانی، غلامرضا نامی به عنوان مشاور هنری بانک در واکنشی به این پیغام اعلام کرد: این بانک در دوران ریاست میرحسین موسوی در فرهنگستان هنر، قراردادی را با موسسه فرهنگی و هنری صبا بست که زیر نظر فرهنگستان هنر است و آثار برخی هنرمندان را خریداری کرد که همان جا به عنوان موزه و محل نمایش آثار، نگهداری می شد. پارس آریان شرکت سرمایه گذاری این بانک است که به رییس فرهنگستان هنر نامه نوشت و لیستی را ضمیمه نامه کرد و شرح داد، اموال درج گردیده که در فرهنگستان نگهداری می شوند، به این بانک متعلق اند، اما رییس فرهنگستان همان لیست را منتشر کرد و اجازه خروج آثار را هم نمی دهد.

در ادامه آیدین آغداشلو ـ نقاش ـ هم درباره این ماجرا اعلام کرد: در سال 1387 بنا بر سفارشی که از طرف بانک دریافت کردم، چند قرارداد با این بانک امضا و سپس آثارم را تکمیل کردم و تحویل بانک دادم و پول خودم را هم از طرف قرارداد گرفتم. ضمنا اسناد خرید و فروش آثار تماما با حضور من و آقای امین تفرشی، به نمایندگی از طرف بانک امضا و تحویل داده شد.

در این میان معلم دامغانی به اظهارات آغداشلو واکنش نشان داد و جوابیه ای را برای انتشار به خبرنگاران فرستاد.

در ادامه این ماجرا حجت امانی - سرپرست پیشین موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر - که در پی این اتفاق ها از سِمت خود برکنار شد، اعلام کرد: پیش از آن که من در فرهنگستان حضور پیدا کنم، شرکت یادگردیده با فرهنگستان هنر قرارداد داشت و سال به سال تمدید می شد. تا جایی که به خاطر دارم، آقای معلم هفت سال این قرارداد را تمدید نموده و هر کاری، با اجازه او انجام گردیده است. او حتی برای نمایش این آثار نیز حق الاجاره می گرفت و این حق الاجاره صرف پرداخت حقوق و بیمه کارمندان موسسه صبا می شد که زیر نظر فرهنگستان هنر است.

امانی درباره این که معینا سندی وجود دارد که تأیید کند آثار موجود در فرهنگستان هنر به چه کسی متعلق است؟ شرح داد: من اسناد بانک را ندیده ام و فرهنگستان هنر نیز گالری خود را تحت عنوان اجاره در اختیار شرکت پارس آرین قرار داده است. بانک پاسارگاد ابتدا با 130 اثر آغاز کرد و در این مدت، آثاری را خرید و به آن مجموعه افزود که در نهایت به یک مجموعه 500 اثری تبدیل شد. من با این موضوع که مالک آثار چه کسانی هستند، کاری ندارم؛ معینا مساله من این است که چرا قراردادی تمدید گردیده که مشکل داشته است؟ اگر مسئله ای وجود داشته، چرا در سال های قبل حاضر به تمدید آن گردیده و حالا با آن مخالفت نموده اند؟!

او همچنین گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، قراردادی که سال گذشته با شرکت مذکور امضا شد، مبلغ 300 میلیون تومان به عنوان حق الاجاره در سال بود و رییس فرهنگستان درخواست کرد که این مبلغ برای اجاره فضا و خدمات نمایشگاهی به یک میلیارد تومان افزایش یابد. در این میان، یا بانک نمی خواست این مبلغ را بپردازد یا واقعا در توانش نبود. آن ها حتی با درخواست افزایش 50 میلیون تومانی هم به عنوان اجاره، اظهار کردند که دچار مشکل می شوند. آقای معلم به من گفت، می گویند مبلغ تابلوها زیاد است، پس شرکت باید مبلغ یک میلیارد تومان برای آن ها بپردازد. ما با بانک و عوامل شرکت پارس آرین این موضوع را مطرح کردیم؛ اما آن ها گفتند در چنین شرایطی هیأت مدیره نمی پذیرد. با هر منطقی هم که حساب کنیم، نمی توان حق الاجاره 300 میلیون تومانی را در یک ساله به یک میلیارد تومان رساند.

تمامی اظهارات یاد گردیده از سوی غلامرضا نامی، آیدین آغداشلو و حجت امانی در گفت وگوهای مجزا با خبرنگاران، منتشر گردیده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 56

به "این 500 اثر هنری مال کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این 500 اثر هنری مال کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید