اولین خط فراوری استارتر لبنی رونمایی شد، فراوری با کیفیت انواع ماست

به گزارش مجله آراد، به گزارش خبرنگاران، یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس، به عنوان اولین شرکت دانش بنیان در زمینه فراوری محصولات دارویی و مکمل های پروبیوتیکها، پیروز شد با استفاده از راهکارهای واحد تحقیقات و توسعه بیش از 50 محصول دارویی و مکمل دانش بنیان را به فراوری برساند.

اولین خط فراوری استارتر لبنی رونمایی شد، فراوری با کیفیت انواع ماست

سحر بهمنی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در مراسم راه اندازی خط فراوری استارتر لبنی گفت: این شرکت با جمع آوری نمونه های باکتریایی از سراسر کشور، پیروز به تهیه جامع ترین بانک میکروبی ارزشمند در ایران از انواع باکتری های پروبیوتیک شده و همیشه کوشش در بومی سازی سویه های مورد استفاده در محصولات پروبیوتیک دارد.

وی با بیان اینکه استارتر کالچرهای ماست محصولی نوین از شرکت است که از بهترین و خالص ترین باکتری های فراوری کننده اسید لاکتیک بومی در ایران فراوری شده بیان نمود: این باکتری ها در صنایع لبنی برای فراوری با کیفیت ترین انواع ماست و نوشیدنی های تخمیری مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته بهمنی، این فرآورده پس از طی دوره 3 سال فعالیت متخصصین در بخش تحقیق و توسعه شرکت فراوری و بومی سازی شده و به واسطه این کوشش ها هم اکنون پلتفرم فراوری صنعتی دیگر استارترها نیز فراهم سازی شده است.

وی ادامه داد: استفاده از میکروارگانیسم های تخمیری جهت تهیه و فراوری فرآورده های لبنی پیشینه ای تاریخی داشته است که با گذشت زمان و پیشرفت علم، امکان تهیه و فراوری بهترین و مرغوب ترین محصولات لبنی را که می توانند بر سلامت مصرف کننده تاثیر مستقیمی داشته باشند میسر نموده است.

وی با تاکید بر اینکه با راه اندازی این خط فراوری، صنایع لبنی کشور بی احتیاج از واردات می شوند، گفت: استارتر ماست فراوری شده در این شرکت که از باکتری های استرپتوکوکوس ترموفیلوس، لاکتوباسیلوس بولگاریوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس به دست آمده که از مرغوب ترین میکروارگانیسم های زنده و فعال مورد استفاده در صنعت لبنیات است. این باکتری ها مسبب فراوری محصولاتی با عطر و قوام مطلوب و سازگار با ذائقه ایرانی می گردد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان افزود:اکنون امکان فراوری این استارتر در مقیاس بالا فراهم شده است. جدا سازی میکروارگانیسم های پایه فراوری کننده ماست (لاکتوباسیلوس دلبروکی زیرگونه بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس) شامل 1-کشت اولیه جداسازی کلونی، آزمون های مولکولی PCR و توالی یابی و بیوانفورماتی، آزمون های تاییدی و بیوشیمیایی طبق استاندارد ملی ایران از مرحله اول این فرایند است.

وی گفت: در مرحله دوم تست های غربال گری سویه برتر فراوری کننده ماست و آنالیز فاکتورهای درونی سویه ها شامل اندازه گیری میزان فراوری اسید لاکتیک و اندازه گیری میزان فراوری ترکیبات آروماتیک، اندازه گیری میزان فراوری اگزوپلی ساکارید(EPS)، اندازه گیری میزان توانایی تخمیر قند لاکتوز و آنالیز سویه های واجد پلاسمید حامل ژن سیترات پرمئاز، آنالیز مقایسه آرایش ژنی سویه آنالیز شده با نمونه شاهد به روش بیوانفورماتیک و طراحی منحنی های رشد اتفاق می افتاد. 2-فاکتورهای بیرونی، انجام آزمون های تست لخته آنالیز ویژگی های رئولوژیکی(گرانروی و سفتی) ویژگی های فیزیکی (آب اندازی-ارزیابی حسی هیدونیک 5 طبقه ای-بافت طعم- رنگ- قاشق زنی) از دیگر مرحله فرایند خط فراوری است.

بهمنی ادامه داد: در مرحله سوم بهینه سازی محیط کشت و در مرحله چهارم لیوفیلیزاسیون شامل استفاده از لیوفیلیزاتور تحقیقاتی - تهیه لیوفیلیزاتور صنعتی تهیه لیوفیلیزاتور صنعتی انجام می گردد. همچنین در مرحله پنجم فرمولاسیون شامل بهینه سازی نسبت تلقیح- کانت نهایی- فراوری صنعتی - لیوفیلیزاسیون -انجام می گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1514

به "اولین خط فراوری استارتر لبنی رونمایی شد، فراوری با کیفیت انواع ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین خط فراوری استارتر لبنی رونمایی شد، فراوری با کیفیت انواع ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید