اعلام جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای خدمات حمل و نقل

به گزارش مجله آراد، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای استفاده از خدمات حمل و نقل در شهرها را در راستای اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا تشریح کرد.

اعلام جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای خدمات حمل و نقل

حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، در شرح جزئیات طرح الزام اخذ کارت ملی برای ارائه خدمات به وسیله دستگاه های اجرایی در حوزه شهرها گفت:

در سال 1376 قانون الزام شماره ملی و کد ملی اختصاصی برای هر فرد ایرانی در مجلس مصوب شده است. در ماده 2 آیین نامه این قانون الزام می نماید که افراد ایرانی بالای 15 سال باید این شماره ملی و کارت ملی را داشته باشند و هم همواره همراه خودشان این کارت ملی باشد. بنابراین از لحاظ الزام قانونی در سال 1376 این قانون مصوب شده است.

طبق گفته قاسمی اگر مبنای دریافت کارت ملی 15 سال سن باشد، در حال حاضر 62 میلیون ایرانی واجد شرایط گرفتن کارت ملی هستند؛ یعنی 62 میلیون از 85 میلیون جمعیت ایران واجد گرفتن این کارت هستند؛ اما از این 62 میلیون نفر 50 میلیون نفر کارت ملی گرفته اند. در واقع، بالای 80 درصد جمعیتی که شامل اخذ آن می شوند کارت خود را دریافت نموده اند و 12 میلیون نفر هم یا اقدام ننموده اند یا اقدام نموده اند و قبضی که کد ملی روی آن درج شده را دارند؛ اما هنوز کارت خود را دریافت ننموده اند.

وی در تشریح استفاده از کارت ملی برای اعمال محدودیت ها گفت:

در حال حاضر بر اساس طرحی که با هماهنگی وزارت ارتباطات و وزارت راه صورت گرفته ارائه خدمات حمل و نقل مسافری بین استان ها با ارائه کارت ملی انجام می گردد. یعنی اگر فردی بخواهد با هواپیما، قطار یا اتوبوس از تهران به هر جای ایران سفر کند، هنگام اخذ بلیط باید کد ملی را ارائه کند تا بلیط برای وی صادر گردد.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ادامه داد:

وقتی کد ملی را ارائه می نماید سامانه وزارت راه در حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای به بانک های اطلاعاتی وزارت بهداشت متصل است. به این ترتیب اگر فرد به عنوان یک ایرانی به آزمایشگاه یا بیمارستانی مراجعه و به علت کرونا آزمایش داده باشد یا بستری شده باشد اگر بخواهد بلیط دریافت کند سابقه فرد مورد آنالیز قرار می گیرد و اگر فرد کرونا مثبت باشد نمی تواند بلیط دریافت کند.

قاسمی اضافه کرد:

به این ترتیب این فرد شناسایی و به وی اعلام می گردد که به قرنطینه برود و اگر هم از قرنطینه بیرون بیاید جریمه خواهد شد. این موضوع در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای عملیاتی شده است.

وی تاکید نمود:

جالب است بدانیم روزانه با افراد زیادی در این طرح روبرو می شویم که به علت کرونا مثبت بودن نباید سوار هواپیما، اتوبوس و قطار شوند؛ اما رعایت نمی نمایند ولی با استعلامی که انجام می گردد این مسئله مدیریت می گردد.

دبیر کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به ارائه پیشنهادی در جلسه قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت:

در این جلسه پیشنهادی را مطرح کردیم که با استفاده از کارت ملی علاوه بر سیستم حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی در حوزه های شهری نیز این موضوع عملیاتی گردد، منتهی این موضوع به صورت مرحله به مرحله در شهرها اجرایی گردد.

قاسمی در سرانجام سخنان خود به این نکته اشاره نمود که این طرح قید زمانی برای سرانجام ندارد. در حقیقت زمانی سرانجام می یابد که شرایط از قرمز به نارنجی از نارنجی به زرد و از زرد به سفید تبدیل گردد که در آن هنگام طرح پایان یافته است.

منبع: کجارو / تین نیوز (خبرگزاری حمل و نقل)
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2124

به "اعلام جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای خدمات حمل و نقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای خدمات حمل و نقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید