آیا هندوانه چاق کننده است؟

به گزارش مجله آراد، اگر در حال کوشش برای کاهش وزن هستید، هندوانه یکی از برترین میوه هایی است که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید. در مقاله امروز خبرنگاران مگ به آنالیز ارتباط هندوانه و لاغری می پردازیم و شما را با فواید و خطرات رژیم هندوانه برای لاغری آشنا می کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آیا هندوانه چاق کننده است؟

چگونه هندوانه به کاهش وزن یاری می نماید؟

خوردن هندوانه به دلایل زیر باعث تسریع روند لاغری می گردد:

1. شما را سیر نگه می دارد

هندوانه از 92 درصد آب تشکیل شده است و به همین علت گزینه خوبی برای هیدراته ماندن به شمار می رود. کم آبی بدن باعث می گردد به جای تشنگی احساس گرسنگی کنید و غذا بخورید. از سوی دیگر، از آنجا که هندوانه سرشار از آب است، در حجم زیاد کالری کمی دارد. بنابراین، می توانید مقدار زیادی از آن را بخورید بدون اینکه کالری بیش از حد دریافت کنید.

2. کم کالری است

یک لیوان هندوانه حاوی 45 کالری انرژی است. از این رو، جایگزین کردن میان وعده های پرکالری و فرآوری شده با این میوه می تواند به کاهش کالری دریافتی شما و کاهش وزن تان یاری کند.

3. درد عضلانی ناشی از ورزش را تسکین می دهد

هندوانه حاوی اسید آمینه ای به نام سیترولین است که غلظت ال-آرژنین (اسید آمینه ای که به بدن در ساخت پروتئین یاری می نماید) را در خون افزایش می دهد. آرژنین باعث فراوری اکسید نیتریک می گردد و از این طریق خون رسانی و اکسیژن رسانی به عضلات را بهبود می بخشد. اکسید نیتریک بعلاوه عملنمودهای مختلف عضلات اسکلتی، از جمله انقباض و ترمیم عضلانی را تنظیم می نماید. درنتیجه، می تواند درد عضلانی را کاهش دهد.

4. تمایل به مصرف شیرینی جات را کاهش می دهد

هندوانه حاوی قندهای طبیعی است و به همین علت می تواند تمایل به مصرف دسرها و انواع تنقلات شیرین را کاهش دهد. ذکر این نکته لازم است که هندوانه در مقایسه با بسیاری از میوه ها قند کمتری دارد. به عنوان مثال، کربوهیدرات یک لیوان انگور بیش از 2 برابر یک لیوان هندوانه است.

5. به چربی سوزی یاری می نماید

سیترولین موجود در هندوانه به آرژنین تبدیل می گردد. برخی از مطالعات نشان داده اند که مکمل آرژنین می تواند به طور قابل توجهی شاخص توده بدنی (BMI)، مقدار دور کمر و توده چربی را کاهش دهد و باعث افزایش توده عضلانی گردد. با این حال، برای تایید این مزایا به تحقیقات بیشتری احتیاج است.

6. هضم غذا را بهبود می بخشد

هندوانه به علت داشتن آب برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشد. آب باعث حرکت غذا در دستگاه گوارش می گردد و از ابتلا به نفخ جلوگیری می نماید. علاوه بر این، به تجزیه غذاها یاری می نماید تا مواد مغذی آن ها جذب شوند. هندوانه بعلاوه حاوی مقدار کمی فیبر است که سلامت روده را بهبود می بخشد و مانع یبوست می گردد.

عوارض زیاده روی در خوردن هندوانه چیست؟

هندوانه فوق العاده مغذی است، اما خوردن بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند. هندوانه فودمپ (FODMAP) بالایی دارد. فودمپ ها کربوهیدرات هایی با زنجیره کوتاه هستند که به راحتی در روده جذب نمی شوند. بیشتر مردم با مصرف فودمپ مسئله ای ندارند، اما این ترکیبات در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می توانند باعث نفخ، یبوست یا اسهال شوند.

علاوه بر این، مصرف زیاد هندوانه ممکن است قند خون را در افراد دیابتی افزایش دهد. بعلاوه می تواند به یک بیماری نادر به نام لیکوپنمی (lycopenemia) منجر گردد که با تغییر رنگ پوست به زرد-نارنجی همراه است.

چه افرادی باید از مصرف هندوانه اجتناب نمایند؟

برخی از کسانی که به گرده گیاه راگوید (ragweed) یا چمن آلرژی دارند ممکن است به هندوانه هم واکنش نشان دهند. اگر از آلرژی به گرده رنج می برید و بعد از خوردن هندوانه دچار کهیر، استفراغ یا مسائل تنفسی می شوید، به خصوص در فصل آلرژی، باید از مصرف این میوه اجتناب کنید.

در صورتی که مستعد ابتلا به میگرن هستید، از خوردن هندوانه بپرهیزید. چون شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این میوه ممکن است در افراد مبتلا به میگرن باعث سردرد گردد. با این حال، اگر پس از مصرف هندوانه هیچ علامتی را تجربه نمی کنید، احتیاج نیست آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

آیا رژیم هندوانه برای لاغری مفید است؟

این روزها اگر سری به شبکه های اجتماعی و وب سایت های مختلف بزنید، با رژیم هایی روبرو می شوید که مدعی هستند می توانند شما را به وزن دلخواه تان برسانند. یکی از این رژیم ها رژیم هندوانه است که نسخه های مختلفی از آن وجود دارد.

برای پیروی از رژیم هندوانه باید برای یک دوره زمانی تعیین به جزء این میوه چیز دیگری نخورید. این رژیم معمولا سه تا هفت روز طول می کشد و پس از آن، می توانید همه یا تعدادی از غذاهایی که قبلا مصرف می کردید را دوباره به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از آنجا که هندوانه یک غذای کم کالری است، رژیم هندوانه هم کالری کمی دارد. این رژیم غذایی یک نوع رژیم پاکسازی یا سم زدایی در نظر گرفته می گردد.

افرادی که رژیم هندوانه را امتحان نموده اند، به کاهش وزن زیاد خود می بالند (برای مثال 6 کیلوگرم در هفت روز) و می گویند که این رژیم غذایی تمایل به مصرف غذاهای ناسالم را کاهش می دهد، برای پوست مفید است، سطح انرژی را بالا می برد و به کاهش نفخ یاری می نماید.

اما متخصصان تغذیه هوادار این نوع رژیم غذایی نیستند. به گفته کارشناسان، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد محدود کردن رژیم غذایی به یک خوارکی خاص یاری نماینده باشد. برعکس، همواره توصیه می گردد از یک رژیم غذایی متنوع پیروی کنید.

علاوه بر این، تحقیقات علمی از این ایده که با خوردن هندوانه می توان سموم را از بین برد، حمایت نمی نمایند. شما برای پاکسازی بدن خود به رژیم غذایی محدود احتیاج ندارید، چرا که کبد و کلیه شما این کار را برایتان انجام می دهند.

فواید احتمالی رژیم هندوانه چیست؟

مصرف هندوانه در حد تعادل برای سلامتی مفید است و به هیدراته نگه داشتن بدن یاری می نماید. علاوه بر این، مواد مغذی زیر را در اختیار بدن قرار می دهد:

  • ویتامین A؛ از سلامت چشم ها محافظت می نماید، باعث تقویت سیستم ایمنی می گردد و التهاب را کاهش می دهد.
  • ویتامین C؛ تقویت نماینده سیستم ایمنی است و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.
  • لیکوپن؛ یک آنتی اکسیدان که از آسیب تماشا DNA جلوگیری می نماید و برای عملکرد سیستم ایمنی لازم است.
  • سیترولین؛ یک اسید آمینه که به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد ورزشی یاری می نماید.

بنابراین، هیچ کس سالم بودن هندوانه را زیر سوال نمی برد. اما وقتی رژیم غذایی خود را به آن محدود می کنید، از فواید سایر غذاها محروم می شوید. رژیم غذایی سالم، رژیمی است که از طیف وسیعی از غذاها تشکیل شده باشد.

خطرات رژیم هندوانه چیست؟

اگر به فکر امتحان کردن رژیم هندوانه هستید، چند خطر وجود دارد که باید از آن ها مطلع باشید:

  • ممکن است گرسنه شوید. گرسنگی باعث سردرد می گردد و تمرکز کردن را سخت می نماید.
  • محدود کردن رژیم غذایی به هندوانه فراوری گاز را در دستگاه گوارش افزایش می دهد و نفخ و اسهال ایجاد می نماید.
  • کاهش کالری دریافتی باعث می گردد هنگام ورزش کردن به خستگی، ضعف و سرگیجه دچار شوید.
  • پیروی از رژیم غذایی هندوانه برای مدت طولانی ممکن است به از دست دادن بافت عضلانی منجر گردد.
  • این رژیم غذایی چیزی در خصوص ایجاد عادت های پایدار که در درازمدت به سلامت جسم و روان یاری می نمایند، به شما یاد نمی دهد.

کلام پایانی

هندوانه فواید زیادی برای سلامتی دارد. اما به یاد داشته باشید که نباید برای کاهش وزن فقط به خوردن هندوانه بسنده کنید. در عوض، باید رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم را در سبک زندگی خود بگنجانید. از خوردن هندوانه به عنوان میان وعده لذت ببرید، اما آن را جایگزین وعده های غذایی اصلی خود نکنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: verywellhealth, everydayhealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 مرداد 1402 بروزرسانی: 12 مرداد 1402 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2399

به "آیا هندوانه چاق کننده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هندوانه چاق کننده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید