5 درصد درآمد اپراتورها به شبکه ملی اختصاص یابد

به گزارش مجله آراد، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: بنابر پیشنهاد نمایندگان در بودجه سال آینده، 5 درصد درآمد اپراتورهای موبایل به توسعه خدمات پایه کاربردی و زیرساخت شبکه ملی اطلاعات اختصاص می یابد.

5 درصد درآمد اپراتورها به شبکه ملی اختصاص یابد

بند ج ماده 68 قانون برنامه ششم توسعه، دولت را به 10 برابر کردن محتوای دیجیتال و اختصاص اعتبار در بودجه های سنواتی برای یاری های فنی، اعتباری و حمایتی مکلف نموده است. از این رو کارشناسان معتقدند که تحقق این هدف و اهداف عملیاتی محتوا در طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، احتیاج به توجه جدی در قانون بودجه دارد.

رضا تقی پور انوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد برنامه های پیشنهادی دولت برای تحقق محتوای دیجیتال و اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات در بودجه 1400 گفت: در ردیف هایی که دولت در لایحه بودجه 1400 پیشنهاد نموده است، عددی به صورت مشخص و مجزا برای شبکه ملی اطلاعات مشخص نشده است.

وی اضافه نمود: از این رو نمایندگان مجلس مواردی را مطرح کردند و در بودجه پیشنهادی این بخش تغییراتی دادند. براین اساس نمایندگان پیشنهاد داده اند که ضروری است بودجه مربوط به بخش ICT کشور در مورد شبکه ملی اطلاعات تفکیک گردد و ذیل ردیف های بودجه وزارت ارتباطات، مشخص گردد که چه مقدار اعتبار به این بخش تعلق می گیرد.

تقی پور با تاکید بر اینکه بودجه شبکه ملی اطلاعات نباید در کنار پروژه های دیگر دیده گردد و ضروری است که اعداد مستقلی برای آن تعریف گردد، ادامه داد: چند پیشنهاد دیگر نیز از سوی نمایندگان به صورت الحاقی به مفاد بودجه 1400 در این بخش اضافه نموده شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: برای مثال پیشنهاد ما این بوده است که 5 درصد از درآمدهای اپراتورهای موبایل از محل درآمدهای وزارت ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات اختصاص پیدا کند و صرف توسعه زیرساخت های این شبکه گردد.

وی ادامه داد: موضوع محتوای دیجیتال که در طرح معماری شبکه ملی اطلاعات به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است، به عنوان لایه خدمات پایه کاربردی باید محقق گردد و مسائلی نظیر حمایت از پیغام رسان های بومی و جویشگر و سیستم عامل بومی را شامل می گردد. براین اساس امیدواریم در سال 1400 ، به این پروژه ها بودجه حمایتی اختصاص یابد.

تقی پور اعلام نمود: قرار نیست دولت راسا در حوزه خدمات پایه کاربردی وارد گردد اما باید از ساختارها و نهادها و بخش خصوصی که این خدمات را ارائه و می توانند در سطح ملی ظرفیت ایجاد نمایند، حمایت کند.

وی با اشاره به اهداف 10 برابر کردن محتوای دیجیتال و لزوم تخصیص بودجه به این بخش گفت: البته این هدف باید به وسیله کسب و کارها محقق گردد و کافی است که دولت، زیرساخت های مورد احتیاج را آماده و شرایط صدور مجوز را تسهیل کند تا این کسب و کارها با ورود پلتفرم های جدید در شرایط قانونی، حجم اقتصاد دیجیتال را افزایش دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که با تمهیدات درنظر گرفته شده در بودجه 1400 حجم اقتصاد دیجیتال در کشور افزایش یابد، گفت: تخصیص 5 درصد از درآمد اپراتورهای موبایل به حمایت از خدمات پایه کاربردی و زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، در این جهت صورت پذیرفته است. در کنار آن بالابردن ظرفیت در لایه دسترسی و افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه ملی اطلاعات توسط بخش خصوصی و اپراتورها انجام می گردد و بخشی هم مربوط به شرکت ارتباطات زیرساخت است که در بودجه 1400 پیشنهاد شده و ما آن را در کمیسیون صنایع تایید کردیم؛ هم اکنون این پیشنهادات در کمیسیون تلفیق در دست آنالیز است.

تقی پور گفت: در مجموع، کل بودجه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سال آینده 1600 میلیارد تومان است.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1543

به "5 درصد درآمد اپراتورها به شبکه ملی اختصاص یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 درصد درآمد اپراتورها به شبکه ملی اختصاص یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید