ساخت سووشون در اماکن تاریخی شیراز با همراهی انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس بوده است

به گزارش مجله آراد، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، ساخت سووشون در اماکن تاریخی شیراز با همراهی انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس بوده است.

ساخت سووشون در اماکن تاریخی شیراز با همراهی انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس بوده است

با انتشار گزارشی درباره نگرانی از شرایط عمارت نصیرالملک در شیراز همزمان با حضور گروه فیلمسازی سووشون به کارگردانی نرگس آبیار و طرح پرسش درباره چگونگی حضور گروههای فیلمساز در اماکن تاریخی با توجه به دستورالعمل ممنوعانه وزارت میراث فرهنگی، عوامل سازنده این اثر پاسخگویی در این باره را به انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس واگذار کردند که در جریان ساخت این اثر در اماکن تاریخی بود.

مسعود منیعاتی، رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس گفت: به علت علاقه به اثر سیمین دانشور، سووشون و یاری به معرفی آثار تاریخی ناشناخته شیراز و البته بیشتر از همه با هدف جلوگیری از آسیب های احتمالی پس از ماجرایی که در روزهای شروع کار این گروه فیلمساز در باغ عفیف آباد پیش آمد، مستقلا وارد عمل شدیم و در کنار این گروه قرار گرفتیم.

او اضافه نمود: ساخت سریال خانگی و فیلم سووشون زمانی که در باغ عفیف آباد شیراز شروع شد، مشکلاتی داشت و بعد که انجمن دوستداران میراث فرهنگی وارد شد و بعضی هماهنگی ها را انجام داد تا هیچ خسارت و آسیبی به آثار تاریخی و اماکنی که محل فیلمبرداری است، وارد نشود، در هشت ماه گذشته همیشه یکی از اعضای انجمن در کنار تیم سازنده اثر سووشون حضور داشته است.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس درباره انتخاب خانه نصیرالملک با توجه به اینکه این عمارت با تزئینات فاخر و ارزشمند درحال حاضر محل استقرار پایگاه بافت تاریخی شیراز بوده و امکان بازدید عمومی ندارد، اظهار کرد: حدود دو سال پیش در سفر کارگردان به شیراز برای آنالیز لوکیشن ها، تعداد زیادی از خانه ها و اماکن تاریخی بازدید شده، از بین آنها تعدادی انتخاب شده است. البته آن بازدیدها با مجوز و همراهی میراث فرهنگی بوده است.

او اضافه نمود: این گروه فقط یک روز در خانه نصیرالملک فیلمبرداری داشت که به این منظور، قسمت شاه نشین را انتخاب نموده بود. این خانه در حال حاضر محل استقرار دفتر بافت تاریخی شیراز است و وسایل کار آنها در اتاق های این عمارت واقع شده است که وقتی عوامل فیلم می خواستند این وسایل را از شاه نشین خارج نمایند و آن را فرش نمایند، ما خودمان پلاستیک های حباب دار تهیه کردیم و بخشهایی را که در معرض آسیب احتمالی قرار داشت، پوشاندیم و تا آخرین لحظه حضور عوامل سازنده این اثر در خانه نصیرالملک حواسمان بود.

منیعاتی درباره حضور نماینده اداره کل میراث فرهنگی در جریان ساخت این فیلم در اماکن تاریخی شیراز نیز گفت: طبیعتا که نماینده این اداره کل حضور داشته ولی انجمن مستقل وارد این ماجرا شده است و از همان ابتدا هرچه پیشنهاد و توصیه داشتیم، گروه سازنده فیلم رعایت کردند. حضور ما هم به دستگاه میراث فرهنگی ارتباطی ندارد و از جانب آنها نبوده است.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس با اشاره به ادامه کار پروژه نرگس آبیار در شیراز اعلام کرد: ما امیدواریم در سرانجام کار، الحاقات و دکورها بویژه در باغ عیفیف آباد جمع آوری شوند و میراث فرهنگی نیز باید پیگیر این موضوع باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2325

به "ساخت سووشون در اماکن تاریخی شیراز با همراهی انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت سووشون در اماکن تاریخی شیراز با همراهی انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید