روبات دانشمند هم از راه رسید

به گزارش مجله آراد، این روزها روبات ها را می توان در قامت کارگران کارخانه، رانندگان اتوبوس، آشپزهای پیروز، کادر درمان و... مشاهده کرد ولی حالا محققان دانشگاه لیورپول راهی جدید برای این روبات ها باز کرده اند. شاید شنیدن نام روبات دانشمند برایتان عجیب باشد ولی واقعیت این است که این روبات در مرحله آزمایشی بسیار پیروز عمل کرده است.روباتKUKA می تواند در آزمایشگاه ها دستیار مناسبی برای دانشمندان باشد و بدون نیاز به کمک دیگران آزمایش ها را انجام دهد و تصمیم بگیرد که گام بعدی چیست.

روبات دانشمند هم از راه رسید

این روبات 400کیلوگرمی که 1.75 متر ارتفاع دارد درست شبیه به بازوهای مکانیکی به چشم می آید که در خطوط تولید کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند اما ازآنجا که به چنگک هایی بسیار ریزتجهیز شده است می تواند ابزار بسیار کوچک آزمایشگاهی ازجمله وایال ها را جابه جا کند و دکمه های کوچک دستگاه ها را فشار بدهد.

این روبات مجهز به هوش مصنوعی است و با کمک الگوریتم های ماشین یادگیری فعالیت می کند تا از میان 98میلیون تجربه محتمل، یک مورد را بر اساس نتیجه آزمایش قبلی، انتخاب کند.

این روبات می تواند کاملاً آزادانه در آزمایشگاه حرکت کند، مواد جامد را وزن کرده و مواد مایع را جابه جا کند، هیدروژن و... را اندازه گیری و چراغ ها را خاموش و روشن کند.این روبات که در مرحله آزمایشی واقع شده است پیروز شد به مدت 8روز پیاپی و 172ساعت کار کند و روزانه تنها 2ساعت و نیم برای شارژ شدن نیاز به استراحت داشت.

در این مدت این روبات پیروز شد 688 آزمایش را انجام دهد که نسبت به سرعت نیروی انسانی بسیار بیشتر است و انتظار می رود از آن برای تسریع در ساخت واکسن کرونا و شناسایی بیماری های خطرناک بعدی استفاده شود، البته این موضوع برخی محققان را نگران کرده که شغل خود را در آینده از دست بدهند اما گروهی دیگر معتقدند درهرحال این انسان ها هستند که الگوریتم ها را برای روبات ها تعیین می کنند و این روبات های پژوهشگر و دانشمند همیشه به نیروی انسانی متکی خواهند بود. ازسوی دیگر وجود چنین روبات هایی دانشمندان را از انجام آزمایش های تکراری روزمره بی نیاز می کند چرا که این وظایف به روبات ها محول خواهد شد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1242

به "روبات دانشمند هم از راه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روبات دانشمند هم از راه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید