انتظار سه روستای دیدنی سیستان و بلوچستان برای ملی شدن

به گزارش مجله آراد، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، انتظار سه روستای دیدنی سیستان و بلوچستان برای ملی شدن دیده می گردد.

انتظار سه روستای دیدنی سیستان و بلوچستان برای ملی شدن

داستان چیست؟

بهروز عمرانی با بیان اینکه سه دهکده ندودوک (بارگدن)، گوجگ دپ (کوچکدام) و کددپ در منطقه کوهستانی و صعب العبور سفید کوه مکران قرار دارند، اضافه کرد: این روستاها دارای معماری مدور و سنگی هستند که شباهت بسیار زیادی با روستاهای دوره نوسنگی دارند.

او امرار معاش مردم این سه روستا را به شیوه دامداری ، کشاورزی و باغداری دانست و ادامه داد: تعاملات فرهنگی این جوامع بسیار به جوامع نوسنگی و مس و سنگی نزدیک است. چنین جوامعی با ویژگی های منحصر به فرد پیش از تاریخی در ایران تنها در این منطقه از استان سیستان و بلوچستان به چشم می خورند که متاسفانه با سهل انگاری های انجام شده به سرعت در حال نابودی هستند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ این روستاهای در حال تخریب به صورت موجود، علاوه بر حفظ فرهنگ جوامع روستانشین بلوچستان می تواند بستری برای انجام مطالعات پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باشد، اضافه کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مرحله نخست با ثبت سه روستای یاد شده به حفظ فرهنگ و ساختار این جوامع یاری می نماید.

به گفته عمرانی؛ به منظور تدوین پرونده های ثبتی این سه روستا تیمی به سرپرستی حسین واحدی در این منطقه حضور دارند و در حال گردآوری اطلاعات مربوط به مطالعات باستان شناسی، زبان شناسی، مردم نگاری و مستند سازی هنرهای سنتی حول سه روستای بارگدن، کوچکدام و کددپ هستند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری امیدوار است تا در آینده نزدیک با ثبت این سه روستای منحصربفرد، فرهنگ غنی مردمان کوهستان سفیدکوه مکران حفظ گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1237

به "انتظار سه روستای دیدنی سیستان و بلوچستان برای ملی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظار سه روستای دیدنی سیستان و بلوچستان برای ملی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید