آخرین شرایط سرعت اینترنت موبایل و ثابت در ایران

به گزارش مجله آراد، موسسه Speedtest هر ماه گزارشی از شرایط اینترنت موبایل و ثابت کشورها در ماه پیش از آن منتشر می نماید. در این گزارش، ضمن اشاره به میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت هر کشور، جدولی از سریع ترین کشورها در این دو شاخصه ارائه داده و به میانگین های جهانی اشاره می نماید.

آخرین شرایط سرعت اینترنت موبایل و ثابت در ایران

جدیدترین گزارش این موسسه برای بازه زمانی ماه مارس 2021 (اسفند 99 و فروردین 1400) منتشر شده است و ایران صندلی بهتری در اینترنت موبایل و اینترنت ثابت یافته ولی همچنان اینترنت ثابت ایران در بدترین شرایط خود قرار گرفته است.

میانگین سرعت اینترنت دنیا

به گزارش موسسه Speedtest، میانگین سرعت اینترنت موبایل در دنیا برابر با 48.40 مگابیت برثانیه است. میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت دنیا نزدیک به دو برابر اینترنت موبایل و برابر با 98.67 مگابیت است. سرعت آپلود اینترنت ثابت 4 برابر بهتر از اینترنت موبایل است و پینگ هم 2 برابر بهتر شده است.

میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت دنیا در ماه مارس 2021

سه کشور امارات متحده عربی، کره جنوبی و قطر بالاترین سرعت اینترنت موبایل در ماه مارس 2021 را داشتند و سه کشور سنگاپور، تایلند و هنگ کنگ از آسیای شرقی حائز سریع ترین اینترنت ثابت دنیا در همین ایام هستند.

نکته بسیار پر اهمیت، دو برابری سرعت اینترنت ثابت نسبت به اینترنت موبایل است که نشان می دهد در بسیاری از کشورها، بار ترافیک اینترنت بر دوش اینترنت ثابت است. واقعیتی که در ایران برعکس است و بیش از 90 درصد ترافیک اینترنت را شبکه های موبایل بر دوش می کشند و انگار اینترنت ثابت صرفا برای نمایش و تزئینی است.

میانگین سرعت اینترنت ایران

در ایران شرایط سرعت اینترنت موبایل نسبتا خوب است و حتی در سرعت آپلود با مقیاس های دنیای برابری می کنیم ولی در اینترنت ثابت بسیار عقب هستیم.

میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل ایران در ماه مارس 2021 برابر 26.38 مگابیت و آپلود 11.59 مگابیت بوده است. رتبه ایران در اینترنت موبایل 83 است و یک صندلی بهبود یافته است.

یعنی سرعت اینترنت موبایل ایران نصف سرعت اینترنت موبایل دنیای است ولی سرعت آپلود برابری می نماید.

میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت ایران

اما در اینترنت ثابت داستان چیز دیگری است. میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران 19.13 مگابیت و سرعت آپلود 11.29 مگابیت است. ایران در صندلی 132 امین کشور اینترنت ثابت است و اگرچه دو صندلی نسبت به ماه پیش بالاتر رفته ولی هنوز با معیارهای دنیای فاصله زیادی دارد.

صندلی ایران در جدول اینترنت موبایل دنیا

در بسیاری از کشورهای دنیا، ترافیک و بار اینترنت روی FTTH است ولی در ایران اینترنت فیبرنوری یا اینترنت پرسرعت VDSL فقط چند درصد از کل کاربران اینترنت کشور را تشکیل می دهند.

صندلی ایران در جدول اینترنت ثابت دنیا

واقعا چه زمانی این فاصله و عقب ماندگی اینترنت ثابت ایران جبران می گردد و شاهد سرعت اینترنت ثابت بیشتری نسبت به اینترنت موبایل هستیم. اگر شبکه های 5G اپراتورها توسعه پیدا کند؛ شاهد افزایش این شکاف هم خواهیم بود!

توجه: تصاویر از سایت ترنجی است.

منبع: شبکه چی
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1890

به "آخرین شرایط سرعت اینترنت موبایل و ثابت در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط سرعت اینترنت موبایل و ثابت در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید