کالاهای اساسی لیست جدیدی ندارد، افزودن کالا به شرط تنظیم بازار

به گزارش مجله آراد، در حالی که برخی رسانه ها از انتشار لیست جدید کالاهای اساسی خبر داده اند، رییس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: فهرست منتشر گردیده که شامل 25 کالای اساسی است، تغییری نمی کند و فقط کالاهایی در همان گروه ها تعیین گردیده از سوی وزارتخانه ها و به شرط تنظیم بازار به این لیست می تواند، اضافه گردد.

کالاهای اساسی لیست جدیدی ندارد، افزودن کالا به شرط تنظیم بازار

به گزارش خبرنگاران، در پی ابلاغ بسته جدید ارزی و مصوبه شانزدهم مرداد ماه سال جاری مبنی بر پرداخت مابه التفاوت ارزی برای کالاهای وارد گردیده در گمرک که در بسته جدید مشمول ارز دولتی 4200 تومانی نیستند، فهرستی شامل 25 گروه کالایی در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و بهداشت و درمان منتشر شد که کالاهای تعریف گردیده در آن جدول، مشمول ارز دولتی 4200 تومانی شدند.

سپس در روزهای آینده فهرست کالاهای معاف گردیده از پرداخت مابه التفاوت ارزی نیز تعیین و اعلام شدند. اما در پی انتشار این فهرست ها برخی رسانه ها از انتشار و ابلاغ آخرین ویرایش لیست کالاهای اساسی یا فهرست جدیدی از این کالاها خبر دادند.

مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در این باره به خبرنگاران، گفت: هیچ فهرست جدید یا ویرایش جدیدی از کالاهای اساسی ابلاغ و منتشر نگردیده است. اما از ابتدا نیز اعلام نموده بودیم که فهرست این کالاها به شرط آنکه وزارتخانه های متولی شان یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم بازار را تضمین نمایند، می تواند اضافه کرده گردد. یعنی اگر وزارتخانه ای بتواند کالایی به فهرست ابلاغ گردیده اضافه کند که مانند دیگر کالاهای اساسی توانایی کنترل تنظیم بازار را از مبدأ تا سفره مردم داشته باشد، منعی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: تاکنون وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست کالاهای خود را به روز ننموده و چیزی به آن اضافه ننموده اند، اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برخی اقلام را به کالاهای اساسی مورد نظر خود اضافه نموده است که از این به بعد نیز امکان آن وجود خواهد داشت.

البته پیش از این نیز خسروتاج درباره این مسئله با ا اشاره به اینکه ممکن است کالاهای مشمول ارز دولتی با تغییراتی روبرو گردد، گفته بود که در فرآیند ثبت سفارش وزارت بهداشت دو لیست وجود دارد که لیست اولیه آن شامل 550 تعرفه در پایانی فهرست کالاهای اساسی است که اعلام شد اما دولت در مصوبه خود تاکید نموده کالاهایی ارز دولتی دریافت نمایند که بتوان از ابتدا تا پایان آنها را کنترل کرد تا تخلف و سود جویی در این میان شکل نگیرد.

وزارت صنعت، معدن تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت هر کدام متولی کالاهای خود هستند و اگر بتوانند متعهد شوند که کالای دیگری را نیز می توانند در این فرآیند به صورت کامل کنترل نمایند، مشکلی برای اضافه شدن آن کالا در فهرست کالاهای مشمول ارز دولتی وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 21

به "کالاهای اساسی لیست جدیدی ندارد، افزودن کالا به شرط تنظیم بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالاهای اساسی لیست جدیدی ندارد، افزودن کالا به شرط تنظیم بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید