ایران زیبا تحریم شدنی نیست

به گزارش مجله آراد، از امروز تا 23 آبان ماه جاری ایران میزبان فعالان گردشگری سراسر دنیا است... سال 2018 کشور ما میزبان رویدادهای مهم بین المللی در حوزه گردشگری بوده و این روند همچنان ادامه دارد...

ایران زیبا تحریم شدنی نیست

میزان گردشگر ورودی به کشور نه تنها کاهش نیافته، بلکه رشد نیز داشته است... همین ها به تنهایی گویای اقبال دنیای گردشگری ایران فارغ از تحریم هاست. تنوع رویدادهای بین المللی ما در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی همچون برگزاری رویداد تبریز 2018 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، جشن های ثبت دنیای آثار ایران، نمایشگاه های فاخر میراث فرهنگی سایر کشورها در ایران، رویداد همدان 2018 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و اجلاس بین المللی همدان 2018، همه و همه گویای آن است که فعالان گردشگری و گردشگران دنیا تحریم های امریکا علیه ایران را قبول ندارند. تحولات مثبت گردشگری ایران طی دو سال گذشته نشانگر استمرار رو به رشد این صنعت در کشور ما فارغ از تحریم هاست و برگزاری چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان دنیای گردشگری (UNWTO) در شهر همدان با حضور دبیرکل این سازمان و همزمانی آن با دور جدید تحریم های امریکا علیه ایران گویای آن است که امریکا و همراهانش نمی توانند کاری از پیش ببرند.

اقبال فعالان گردشگری دنیا به ایران نشان از عقیم بودن تحریم های ظالمانه و یکجانبه امریکا علیه کشور ما دارد و این در حالی است که گردشگران دنیا نیز به تحریم های امریکا علیه ایران نه گفته اند. این یک واقعیت انکارناپذیر است که تحریم نمایندگان نمی توانند خوبی ها و جاذبه های سرزمین زیبای ایران را تحریم و گردشگران دنیا را از تماشای ایران محروم نمایند. تحریم های امریکا علیه کشورمان در برابر توانمندی های گردشگری ایران کاری از پیش نبرده و با توجه به ویژگی های فرهنگی توریسم در عرصه بین المللی و دیپلماسی عمومی، مانعی در برابر اشتیاق گردشگران دنیا برای تماشای این دیار هفت هزار ساله نبوده و نخواهد بود.

در دو سال گذشته با وجود تشدید هجمه های دشمن، ایران هراسی و فشارهای سیاسی خارجی، شاهد برگزاری رویدادهای ارزنده بین المللی با محوریت گردشگری در کشورمان بوده ایم و تحرک و پویایی حاصل از این رویدادها انرژی مضاعفی به کالبد صنعت توریسم ایران تزریق نموده و فرصتی برای تعامل، همفکری، هم اندیشی و توسعه همکاری های بین المللی ایجاد نموده است. مروری بر وضعیت سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشورمان نشان می دهد تحریم ها به هیچ یک از سه حوزه آسیبی وارد ننموده و نخواهد نمود. تهدیدات و تحریم ها تا به حال روی حوزه میراث فرهنگی تأثیر خاصی نداشته است، بنابراین امیدواریم در آینده هم در حوزه های فرهنگی تأثیرگذار نباشد.

در این زمینه مصداق بارز و نزدیک موضوع، حضور موفقیت آمیز کشورمان در چهل و دومین اجلاس سالانه کمیته میراث دنیای در اوایل تیرماه بود که موفق شدیم یکی از دو اثر پیشنهادی خود با عنوان منظر باستان شناسى ساسانى فارس را به عنوان بیست وسومین اثر کشورمان در فهرست دنیای یونسکو ثبت کنیم. در واقع با وجود شرایط سخت فضای سیاسی حاکم بر اجلاس توانستیم دنیا را برای ثبت این اثر در فهرست میراث دنیای متقاعد کنیم و از 21 عضو این کمیته، 18 عضو به ثبت پرونده منظر باستانی ساسانی از ایران رأی مثبت دادند. در حوزه میراث فرهنگی از ابتدای حضور دولت تدبیر و امید، چندین محموله تاریخی ایران از کشورهای دیگر که به هر روشی از ایران خارج شده بودند، به ایران بازگردانده شدند و حتی دادگاه امریکایی برای بازگرداندن محموله الواح هخامنشی به نفع ایران رأی داد و سردیس سرباز هخامنشی نیز اخیراً به کشور بازگردانده شد.

حوزه صنایع دستی نیز از منظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نه تنها متأثر از تحولات سیاسی نیست، بلکه می تواند بازوی دولت برای گذار از بحران ها باشد. روند رو به رشد صادرات صنایع دستی نشان می دهد که تحرکات سیاسی و رفتارهای امریکا و متحدانش بر این حوزه نیز تأثیری ندارد و با توجه به ویژگی فرهنگی صنایع دستی، مخاطبین این صنعت فارغ از هر گونه تغییر و تحولات سیاسی در صندلی فراوری نماینده یا مصرف نماینده پابرجا خواهد ماند. تأثیرات احتمالی تحریم ها بر صنعت گردشگری ایران نیز با برنامه ریزی صحیح قابل برطرف است.

خوشبختانه با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و برخی شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی شاهد اجرای 1900 پروژه در حوزه زیرساخت های گردشگری با حجم سرمایه گذاری 43هزار میلیارد تومان در کشور هستیم و کوشش می کنیم تا خاتمه دولت دوازدهم، 1200 پروژه در حوزه زیرساخت های گردشگری را به اتمام برسانیم و به طور حتم با بهره برداری از این پروژه ها وضعیت زیرساخت های گردشگری در کشور بهبود پیدا خواهد نمود و صنعت گردشگری نیز پررونق تر خواهد شد. در خاتمه این نوشتار باید تأکید کرد گردشگری در ایران نیز به یاری دو بال میراث فرهنگی و صنایع دستی، می تواند بهترین فرصت و ابزار برای مقابله با تحریم ها و تحقق خودکفایی اقتصادی کشور بدون وابستگی به نفت و خام فروشی باشد.

*علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

** منتشرشده در روزنامه ایران

منبع: سازمان میراث فرهنگی
انتشار: 11 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 99

به "ایران زیبا تحریم شدنی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران زیبا تحریم شدنی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید